Harddisk kaputt

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

turbo2tone

Met houten zijkantjes
Mijn SCSI harddisk op mn Atari TT wil (zo lijkt het) niet meer op snelheid komen.
Vorige week deed hij al een beetje lastig en ik had alles al klaarstaan om de hele harddisk te kopieren,
maar toen ik de computer weer aan wou zetten wou hij niet meer meewerken.
Ik weet het Atari is oud en Pc het eind bla bla, maar ik vindt het gewoon super werken/lopen.
Dit is het eerste probleem wat ik ooit heb gehad met atari maar het is dan ook wel een lekkere, namelijk alles
wat ik de afgelopen tijd heb gemaakt staat op die schijf.
Weet iemand waar dit aan kan liggen of hoe ik die data er toch nog af kan krijgen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

Met vriendelijke groet,

Sebastiaan Donga

Misschien heb je geluk en is de voeding kapot, meet of je voeding nog 5 volt en 12 volt geeft. Anders helaas...=(

Er zijn verschillende data recovery bedrijven maar deze zijn meestal vreselijk duur.
De goedkoopste die ik heb kunnen vinden is een vent in Rotterdam, maar zijn site ben ik kwijt. Hij noemde zich iets van de harddisk man ofzo :D

Eerst maar even het belangrijkste woord voor ALLE computer musici hier roepen: BACKUP. In de wereld van de storage bestaat het grapje:" 1 kopie van je data is niet-bestaande data".

Maar goed, daar heb jij niets meer aan. De belangrijkste vraag is nu: is je hard disk fysiek kapot of is er iets anders aan de hand. Als je de Amiga aan zet, hoor je dan "rare" geluiden uit je hard disk komen (tikken, schuren e.d.)? Zo ja, dan kun je er van uit gaan dat je disk echt kapot is.

Zo niet, dan kan het legio andere redenen hebben, zoals voeding, kabels en dergelijke. Een blik op het binnenste van je Amiga moet dan verheldering kunnen brengen.

Ik heb zo 1 2 3 niet een idee wat voor filesystem een Amiga gebruikt, je zou eventueel de disk in een andere computer kunnen hangen en kijken of je het filesysteem nog kunt benaderen (Linux pc met ondersteuning voor Amiga filesysteem o.i.d.)

Origineel geplaatst door etaoin
Volgens mij gaat het hier helemaal niet over een Amiga.

Je hebt gelijk... ik heb duidelijk meer :koffie: nodig ;)
Sorry voor de verwarring... s/Amiga/Atari/g :)

Origineel geplaatst door divinio
Jij hebt anders wel genoeg :koffie: op!!!!

Je wilt niet eens weten hoeveel al :D

Voor een Amiga had ik nog wel een hele slechte tip gehad. Ik had in mijn A1200 een 120MB (yeah!) harddisk die op een bepaald moment ook niet meer op gang wilde komen. Een paar keer hard op de Amiga slaan wilde 'm dan nog wel op gang brengen :duivels:

Of het gaat werken weet ik niet maar het is het proberen waard;

Neem een nieuwe harddisk in de chain op
Monteer de "defecte" los, maar zorg dat de kabels nog wel aangesloten zitten, je moet hem naast de atari in je hand kunnen houden.
zet het systeem aan en wacht even tot de HD's op toeren zijn.
Nu moet je de harddisk met een paar korte rukjes draaien, parallel aan de draairichting van de platters.
(Ik weet niet hoe ik dit anders uit moet leggen; de koppen moeten in ieder geval niet op de platters gaan stuiteren)

Met deze truc kun je Weigerachtige SCSI HD's even over "het dode punt" heen helpen zodat ze weer gaan draaien.
Deze tip heb ik gehoord van een in het vak vergrijzde IBM monteur en heeft mij bij een HD van een compaq server al eens geholpen.

Draait hij weer; ogenblikkelijk de data copieeren.

Succes

Je kunt als je een SCSI-interface in je PC hebt het programma Gemulator Explorer proberen. Hiermee kun je een Atari-harddisk met je PC inlezen. Het zou goed kunnen zijn dat dit programma de eventuele defecte harddisk kan benaderen en dat je dan als je veel geluk hebt nog bij je oude gegevens kunt komen.

Link: http://www.emulators.com/explorer.htm

hd kapot

hd kapot

Hey Torbo2Tone,

Heb je toevallig nog een systeemdiskette waarmee je de atari kunt opstarten?
Als je met een diskette kunt opstarten weet je in ieder geval of de atari nog werkt en bovendien kan je dan ook gelijk controleren of je harde schijf nog wordt herkend!

Los gezien van eventuele mechanische of elektrische storingen; kan het misschien ook nog een van de volgende problemen zijn?

Staat de harde schijf zo vol dat het systeem niet meer genoeg vrije geheugen heeft om op te starten?

Ik heb vroeger een oude Mac gehad die ook spontaan niet meer wilde opstarten en toen dacht ik ook dat het aan de harde schijf lag, maar bij dit bewuste model bleek hij niet meer op te starten wanneer de back-up batterij leeg is.

Wie weet heb je hier wat aan.

Veel succes

Re: hd kapot

Re: hd kapot

Staat de harde schijf zo vol dat het systeem niet meer genoeg vrije geheugen heeft om op te starten?

Ehm Klaas, volgens mij haal je intern geheugen en harddiskruimte door elkaar. En een Atari swapt niet, dus die kan gewoon opstarten van een harddisk die 100% vol is.

Het was slechts een goed bedoelde suggestie.

Dat een Atari niet swapt van geheugen wist ik niet; mijn Atari heb ik twintig jaar geleden al omgeruild voor een Mac, maar ik weet nog wel het verschil tussen werk geheugen en harde schijf geheugen.

Dus een Atari heeft alle systeemsoftware in een ROM zitten en dus ook geen diskette nodig als back-up voor het opstarten.

Als het belangrijk is wat op de disk staat, kun je een data recovery bedrijf inschakelen, zoals Yodata: http://www.yodata.nl/

Als het loopwerk nog goed is, kunnen ze wellicht softwarematig of met een vervangend printplaatje je rommel erafkrijgen en dat is niet zo duur.

Succes ermee!

geweldig!!

geweldig!!

Nou mensen, dit vindt ik helemaal geweldig!!
Nooit gedacht dat er reacties zouden komen.
Ik ga gewoon van alles proberen, alvast bedankt iedereen!!!!

Turbo

Bericht door een moderator:
Ik sluit deze topic, omdat de vraag beantwoord is.
Houd er rekening mee dat synthforum in principe geen computerforum is, waardoor berichten als deze off-topic zijn.
Vragen als deze komen beter tot hun recht op gathering.tweakers.net

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back