[dub song] basstig

Heej een lead!

Ik luister deze track heel zachtjes wegens het vroege uur..
Die tapedelay zit er onmiskenbaar in verwerkt. (hanz..! zo klinkt de tapedelay :) )

Het ritme is leuk gevonden, idd lekker dub achtig.
Vind die vette bass die je er in gooit echt goed klinken, die zou ik nog meer laten knallen en met de fills laten afwisselen.

is wel cool dit. alleen vind ik die drumsamples een beetje cheap en crappy klinken. en die tape delay loopt er wel nogal naast.

k vind t een cool ding :biertje:

de snare zou voor mijn smaak wat breder mogen of iig de galm. ik vind de cheapo sound ervan wel geinig, misschien ietsje harder. de kick is wel net een beetje te speldeknopperig, als je begrijpt wat ik bedoel, ietsje te weinig body. ik vind de wisselingen in de galm/space echo erg ok, dan word je een beetje heen en weer gesleurd.

maar ja, wie ben ik? :)

Ondanks het feit dat je een reggae-achtig ritme hebt gebruikt, is het eindeffect niet echt dub-achtig. Je moet de effecten iets geraffineerder verweven met de rest van de track en proberen het geheel wat organischer te laten klinken.

Het meest prominent element in de dub hoort de bas te zijn (zoals de rasta's zeggen: the bass is the soul). De bas moet gewoon met veel gevoel voor melodie en ritme gespeeld worden. Een diep geluid is leuk, maar minder belangrijk dan goede bass-hooks die groovy en swingend zijn. Dat mis ik een beetje in dit nummer.

Verder zijn de drums behoorlijk zwak ... en misschien heb je ergens nog wel een melodica liggen voor de melodieen? ;)

Thanx for the advise all..

Ja, het blijft natuurlijk je eigen persoonlijke benaderig van dub. Dat maakt het ook zo leuk, want dan worden nummers ook lekker divers en doet niet iedereen hetzelfde.
De drums zijn DMX samples uit de S950. De bassline kan uiteraard beter, maar ik ben nog een behoorlijke beginner op de bassgitaar, dus bare with me! :D

gr
Ranking Arv

Origineel geplaatst door Arv
Thanx for the advise all..

Ja, het blijft natuurlijk je eigen persoonlijke benaderig van dub. Dat maakt het ook zo leuk, want dan worden nummers ook lekker divers en doet niet iedereen hetzelfde.
De drums zijn DMX samples uit de S950. De bassline kan uiteraard beter, maar ik ben nog een behoorlijke beginner op de bassgitaar, dus bare with me! :D

Dan een tip van een veteraan: neem meerdere tracks met je bas op, waarbij je telkens weer met het hele nummer meespeelt. Knip en plak achteraf de beste stukjes op de juiste plek. Zorg ervoor dat je lekker laid-back speelt (een beetje achter de tel). Let daarbij meer op de feel dan het spelen van (veel) noten.

En een lange mono-echo her en der op de bas kan ook heel lekker klinken. Wees daar wel voorzichtig mee.

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Dan een tip van een veteraan: neem meerdere tracks met je bas op, waarbij je telkens weer met het hele nummer meespeelt. Knip en plak achteraf de beste stukjes op de juiste plek. Zorg ervoor dat je lekker laid-back speelt (een beetje achter de tel). Let daarbij meer op de feel dan het spelen van (veel) noten.

En een lange mono-echo her en der op de bas kan ook heel lekker klinken. Wees daar wel voorzichtig mee.

Goed idee. Ik heb al heel wat takes erop zitten, en gooide de vorige steeds weg. Dat kan ik dus beter laten staan!

R

De synthgeluiden zijn echt lekker! Vooral de lead, heerlijk dromerig! :halleluja Leuk bassje er bij....:)

Alleen 't ritme...de samples zijn zoooooo droog...=( Haalt de hele track toch wel een stuk naar beneden.

Ik hoor de bas bijna niet(pc speakers.....maar toch)
Lead is te hard(misschien ook te droog)
Tape echo mag meer in de maat..

Mag allemaal wel wat natter

Wel goed concept....electrodub achtig

Ear I, me don wanna b a criticaster man, keep on dubbing

Thanx guys gheheh!

Die echo, ja beetje non-sync ja.. Maaar dat valt ook niet mee met die RE-201
Ik denk dat ik het geheel ook wat meer in een volwaardige song met wat meer struktuur enzo moet gieten.

Version 2.0 coming up....

Origineel geplaatst door Arv
Thanx guys gheheh!

Die echo, ja beetje non-sync ja.. Maaar dat valt ook niet mee met die RE-201
Ik denk dat ik het geheel ook wat meer in een volwaardige song met wat meer struktuur enzo moet gieten.

Version 2.0 coming up....

Toch is dat best te doen met de space echo, je moet de delay zoveel mogelijk in het zelfde tempo proberen te zetten als de beat en dan niet te lang door laten klinken, dan sterft de delay uit voor je het tempo verschil opvalt.. :eureka:

Origineel geplaatst door demian
Toch is dat best te doen met de space echo, je moet de delay zoveel mogelijk in het zelfde tempo proberen te zetten als de beat en dan niet te lang door laten klinken, dan sterft de delay uit voor je het tempo verschil opvalt.. :eureka:

ja ok, maar ik wil juist die heeeele lange spacy echo. Maar de volgende versie gaat iets meer in sync :D

R

Back