Dat zou 'ie gewoon moeten onthouden.
Als je een geluid gaat bewerken bewerk je niet het geluid zelf, maar een buffer waarnaar alle instellingen worden gekopieerd. Als je bij vrijwel elke Roland naar een andere preset zapt wordt de buffer weer geleegd en wacht 'ie tot je weer wat wil gaan bewerken. Als je dus nu je userpatches selecteert en je hoort je eigen creaties zit alles goed.
Waldorf heeft dat wat eleganter opgelost met de Q en die heeft 8 buffers, wat inhoudt dat je een preset kan bewerken, 'm niet hoeft op te slaan, weer terug kan komen en dan verder kan tweaken. Het geheugen van die buffer wordt wel onherroepelijk gewist als je 'm op dat moment uitzet. Maar zolang je nog hoort wat je hebt gemaakt ondanks tussentijds presetbrowsen is alles OK.
Om te laten zien dat ik ook niet alles weet - toen ik in '90 m'n Juno-60 kreeg deed ik de schuifjes ook bij elke preset helemaal terugzetten in de originele stand omdat ik dacht dat ze anders voorgoed gewijzigd zouden zijn. Totdat ik eens een keer gewoon een andere preset koos en weer terugging naar de vorige - en toen hoorde ik wat anders (het origineel). Had ik me in de tussentijd dus voor niks drukgemaakt.