[Mellotron] Mellotron Mark VI

CraZ

..
Er worden sinds een tijdje weer nieuwe Mellotrons gebouwd. Na een hoop omzwervingen zijn het recht op de naam én de expertise bij een absolute Mellotron-fanaat in Zweden terechtgekomen. Deze meneer heeft werkelijk alle liefde en aandacht in 'zijn' creatie gestopt. Dat is ook hier te zien.. de naam 'mellotron' licht op zodra je 'm aanzet... wohaaa

mtron2.jpg

Het hele 'core' systeem is herzien, opnieuw ge-engineerd.. en voorzien van een zwaarder vliegwiel, een betere, stabielere motor en een toetsenbord van extreem hoge kwaliteit (komt uit dezelfde stal waar ook Steinway z'n toetsen haalt).

In luistertests komt de Mark VI heel erg goed uit de bus.. zeker in vergelijking met de M400. Het schijnt dat de 'azimuth' van de koppen wél iets anders is.. waardoor je met veel zorg je tape-sets uit moet zoeken (tape moet matchen met de koppen-"configuratie"). En ja.. qua uiterlijk is het gewoon 'spot on'.

mtron1.jpg

Naast de re-engineering is er ook een grappige functie toegevoegd, namelijk een 'speed' switch.. in feite een soort 'transpose'.. waarbij je de 'low' en 'high' standen apart kunt afregelen (dus het hoeft niet perse een verdubbeling van de snelheid = 1 octaaf hoger/lager te zijn).

De prijs van deze bak (inclusief flightcase.. want de Zweed weigert ze te verkopen zonder.. :okdan: is 5200 Dollar).

in sound on sound zitten 5 blz over mellotron wat ik daar over
onthouden had is dat ze er net zo veel als model 400sm&
novatron 400 gaan maken 2000 stuks sos aug 2002

5 blz tot de advertentie en daarna vog 2 dus 7 blz en op
blz 210 zit een rolze blokje en daar staat dat mellotron een
boek heeft uigebracht pro music, distributed by Hal
Leonard corp,ISBN 1931140146
http://members.aol.com/tronpage/

Dat die analoge samplers nog verkocht worden zeg.

Moet je weer een geflipte zweed zijn om daar voor te gaan. :)

Alleen al de inscriptie 'Los Angeles - Stockholm' is al grappig.
Stockholm is nog lang niet zo groot als een voorstad van LA.

Sound On Sound

Sound On Sound

Ik heb dit ook gepost naar aanleiding van het artikel in Sound-On-Sound.. het leek me wel leuk voor 't forum.. ;)

En tjonge.. die kerel weet echt met veel liefde een prachtverhaal te schrijven over de Mellotron.. ik zou bijna zin krijgen er zelf eentje op te duikelen.

Ik begrijp nog steeds niet dat er nooit een versie met lees en schrijfkoppen en een audio in is gemaakt. :Z

VET altijd al een mellotron willen hebben maar voor die prijs:confused: . Koop dan toch maar liever een sampler. Maar wel leuk zo'n ding voor on stage zou je er een Roadie bij krijgen voor die prijs;)

Groetjes Synthfreak

Techisch perfect

Techisch perfect

Tja.. een technisch-theoretisch perfecte mellotron zou je kunnen vervangen door een sampler.. maar, zoals bij zo veel vintage spul, het imperfecte karakter van het beestje is nou juist het gene waar ie zo populair om is geworden.

Neem nou het driften van de tuning als je een groot aantal toetsen indrukt.. of de toch wat zware, onbeholpen manier van spelen.. dát geeft de mellotron z'n karakter..

noem mij barbaars maar ik heb geen flauw iedee hoe zo'n ding nou klinkt.
iemand een linkje naar een demo, sample, stukkie audio of whatever waar de sound van de mellotron duidlijk wordt?

op die http://members.aol.com/tronpage/ site kon ik niks vinden...
of heb ik iets over het hoofd gezien.

Re: Techisch perfect

Re: Techisch perfect

Origineel geplaatst door CraZ
Neem nou het driften van de tuning als je een groot aantal toetsen indrukt.. of de toch wat zware, onbeholpen manier van spelen.. dát geeft de mellotron z'n karakter..

Amen!:halleluja

Helemaal mee eens. Een echte Mellotron is niet te vergelijken met een sampler. Het is weliswaar de voorloper van de huidige sampler, maar van een sampler van vandaag de dag wil je juist dat hij het origineel zo perfect mogelijk nabootst (jeemig, we leven in een copy-society!). Een Mellotron dankt zijn populariteit juist aan het imperfecte klankkarakter. Hij wordt niet voor niets Het Frankenstein Horrororgel genoemd...

Ik ben overigens wel blij dat ze die dingen weer opnieuw bouwen, want zo kan ik mooi aan nieuwe onderdeeltjes komen! (Nu nog geld...;{ )

Er zwerven toch wav files rond van de diverse Mello tapes zodat je ze in je sampler kunt laden ?

Eigenlijk met ik daar eens achterheen gaan. Het is voor mij ook een stuk nostalgie he ...

Paul.

Beste Bounce,

ik weet niet of je redelijk wat van de Beatles kent? Zij hebben de Mello vrij veel gebruikt. Voor bijvoorbeeld de fluitjes in Strawberryfields forever. En volgens mij zijn een deel van de schel klinkende brakke blazers (stukje op Abbey Road?) ook mellotron.

Er schijnt trouwens ook een softwareoplossing voor de Mellotron te zijn. De zogenaamde G-Media M-Tron. Ik heb er ooit eens (niet al te legaal) een versie van gevonden, maar zonder de tapebank-samples helaas....die zijn totaal onvindbaar (of heeft iemand ze wel?).

Op verscheidene sites op internet lees ik dat de M-Tron toch wel de beste Mellotron-imitatie is. Verder heeft IK Multimedia (voor sampletank) ook samlpes op de "Mello Zone"-cd.

Maar ik ben vooral benieuwd naar hoe die M-Tron kllinkt. Iemand ervaring (of tapebanks)?

Groeten,

Rutger

Ik heb voor de S5000 een fijne mellotron cd-rom
en ik moet zeggen die klinkt erg goed.
Als ik het geld had zou ik wel een echte kopen maar ja...

als je melotron wil horen zet dat een plaat op van de oude symfo bands (bv genesis of IQ) daar hoor je alle "presets" voorbij komen.

Back