akai samplecd in cdromdrive PC ?

deep

Ingeburgerd
Weet iemand hoe je een akai cd herkend krijgt in de pc?

Ik wil met AKsys via USB ook s2000 cd's kunnen inladen op mijn Z8. Ik heb dan nl geen ext scsi cdrom drive nodig.

Zou echt schelen.

thnx
deep

geprobeerd

geprobeerd

Bedankt voor de tip. alleen blijft het probleem dat als ik een akai cd in de drive doe en in explorer op de betreffende schijf klik, er een error message komt over een niet ondersteunde indeling blablakanniet.

Het probleem zit em in de driver voor de cdrom.

waarom het toch niet kan snap ik niet.

is er een techie die het weet?

deep

ISO ?

ISO ?

Die Sample CD's van Akai voldoen toch ook gewoon aan de ISO standaard voor CDRoms.. ? Ik heb een ooooeeeroude CDRom speler.. en in combinatie met CDXtract heb ik nog nooit een probleem gehad..

Kijk even in de handleiding over ASPI drivers. Als je windows 98/ME gebruikt moet je moeilijk doen. 2000/XP zouden geen problemen moeten hebben.

ASPI onder Win2000

ASPI onder Win2000

Microsoft doet vanaf Win2000 net alsof SCSI niet meer bestaat.. ASPI Layer... tja.. erm.. zoek dat maar lekker zelf uit.

Het scheelt dat de winaspi.dll uit '98 ook werkt (volgens mij niet 100 punten.. maar goed.. ).

en we gaan nog niet naar huis....

en we gaan nog niet naar huis....

bedankt voor de reply's maar we zijn er nog niet.
Ik gebruik XP en wil niet via een conversieproggie werken.

Het leukste zou zijn dat ik gewoon de directory structuur in explorer cq verkenner kan zien en zo de hele zwik naar de harddisk van de sampler kan slepen via USB.

Dan spaar ik toch mooi een (foeilelijke, dure, ruimte innemende) ext scsi cdromdrive uit....

deep

Ach een 2 speed cdrom speler heb je toch voor een paar tientjes en zodra je het spul naar hardeschijf hebt gekopieerd hoef je em toch niet meer aan te sluiten.

Re: en we gaan nog niet naar huis....

Origineel geplaatst door deep

Het leukste zou zijn dat ik gewoon de directory structuur in explorer cq verkenner kan zien en zo de hele zwik naar de harddisk van de sampler kan slepen via USB.

Dan spaar ik toch mooi een (foeilelijke, dure, ruimte innemende) ext scsi cdromdrive uit....

deep

Eigenlijk zou dat gewoon in AKsys software moeten zitten. D'r zijn toch al bakken vol met programma's die Akai CD's lezen en waarom dat programma dan niet? (Of kan het misschien stiekem toch?)

Maar Akai CD's hebben een eigen formaat wat windows niet snapt. Daarom heb je die converterprogramma's.

Maar inderdaad dat je voor weinig een ouwe SCSI CD speler kunt scoren en evt in je computer bouwen om voeding van af te tappen en een (lange) SCSI kabel naar je sampler.

Jij bent trouwens de eerste met een Z8 zover ik hier weet. Hoe bevalt het apparaat?

moeilijk te zeggen

moeilijk te zeggen

hier https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=4473 loopt nog een thread.

hij bevalt goed, ik heb de firmware geupdate ging in een breeze.
Verder is het mijn eerste sampler en heb ik alleen nog maar verbinding gehad via Usb met mijn pc waarop aksys draait.
Het geheugen wil ik nog uitbreiden en ik ga zat een HD kopen.

Ik heb echter weinig tijd door een klein jochie van 3 mnd oud. En een nieuwe drukke baan.

ook heb ik 2de hands beslag weten te leggen op cubase 5- vst32 die ga ik zat ook halen.

verder wil ik mijn muziekkamer (studio staat zo duur) ombouwen.

Ik heb nog zoveel te doen maar heb wel geloof dat je er heel erg goed mee uit de voeten kunt.

weet je wat koop er gewoon zelf ook een.....geintje.

Ik heb nog 2 hele oude scsi cdrom spelers liggen, mag je allebei hebben voor 20 euro..

ben voorzien

ben voorzien

ik heb op mijn werk een externe scsi harddisk gesloopt en er een scsi speler in gezet. nu alleen het kabeltje nog...

deep

Akai (S900, S1000, S3000), Emu en Yamaha gebruiken elk hun eigen format dat niet compatibel is met DOS. Het is dus onmogelijk en uitgesloten om de directory van een Akai S1000 CD-Rom (of Emu E3/E4 enz) rechtstreeks in Explorer/Verkenner te tonen/slepen enz.

Akai gebruikt vanaf S5000/S6000 en Z4/Z8 wel de DOS/FAT32 indeling, zodat er geen enkel compatibiliteitsprobleem meer is met PC : een Zip of CD-R(W) die je op je PC gebruikt, werkt even goed op de nieuwe Akais :biertje: Er zijn helaas nog steeds niet veel CD-Roms op de markt in de S5000/S6000 indeling, het verouderde S1000 formaat blijft commercieel het meest gedistribueerde sample formaat :dj:

Als je toch S1000 CD-Roms wil inladen op je PC is er geen andere mogelijkheid dan een conversie-programma te gebruiken zoals ChickenSys Translator of CDXtract, of de Akai import functie van EXS24, Halion, GigaSampler e.d. Deze softs zetten gewoon de akai samples om naar wavs. Wavs kan je in je Akai (of Emu of Yamaha) sampler dumpen via SMDI, bij de nieuwe Akais zou het ook via USB moeten kunnen met AkSys. Waarom zou dit niet lukken bij jou?

Oudere SCSI CD-Rom drives zijn meestal wel tergend traag...

Met USB verzenden lukt idd prima. Ik redeneerde zo: als die muziekproggies wél s1000 kunnen lezen waarom explorer dan niet. Emulatie dus. Ik heb die kerel van analogx (freeware muziekprogrammeur) een mail gestuurd voor windows drivers voor akai. Ik hou jullie op de hoogte.

Dat die oude drives langzaam zijn weet ik. Ik moet even mijn geduld testen. met die 80 GB schijf kan ik alles wat ik heb op HD zetten. Dat laat ik dan tijdens het badderen/ fles geven/luier verschonen gewoon doorkopieren. Misschien krijg ik ooit weer tijd maar het is het wel waard hoor!

Kopieren naar harddrive kan niet rechtstreeks

Kopieren naar harddrive kan niet rechtstreeks

Hoi,

Ik heb dezelfde set up.
Pc, aksys naar S5000.
Ik heb wel cdxtract gekocht, en dat is echt een heel erg gaaf programma.
maar..je kunt gewoon nooit een cd-rom rechtstreeks naar de HD van de sampler slepen.
Alles wat je op je HD wilt zetten moet je eerst laden in de s5000, en dan kun je het pas saven naar de HD.
Ik heb ook een cd-rom, en ik dacht dat je dan wel scsi-copy kon doen, maar......niet doen.
Je kan een cd wel scsi copy doen, maar dan formateert hij je HD eigenlijk naar het formaat van de cd, waardoor je alles wat erop stond dus kwijt bent, en een HD van een partitie van 640 MB (bv) overhoudt.

je moet het echt mapje voor mapje, of partitie voor partitie inladen en dan saven.
Inladen via aksys werkt makkelijk, maar als je gaat saven adviseer ik je om dat handmatig op de s5000 te doen, en Ak.sys af te zetten, want dat vertraagt het saven enorm.

Dus..inladen tot je memory vol is, mapje maken voor de cd, aksys afsluiten, en op save op de s5000 drukken.
It's a drag, maar zo werkt het het snelst.
je moet je even kwaadmaken, maar ik heb nu toch zo'n 20 samplecd's op mijn HD staan, en counting........

Succes.
Marcel

Ik heb die kerel van analogx (freeware muziekprogrammeur) een mail gestuurd voor windows drivers voor akai. Ik hou jullie op de hoogte.
Grappig, ik ken die gast en hij zweert bij Emu samplers. (niet gek voor een Yankie) Maar denk dat je weinig kans maakt. Desalnietteplus moet er vast wel een nerd zijn die zoiets kan bouwen. Maar het lijkt mij de uitgelezen kans voor Akai om zoiets te regelen hoorl

Back