The Perfect Piano Series - Volume V

Sjaak

Ouwe rot
Liep hier tegen aan op de Fantom website. Als ik de recenties mag geloven van William Coakley's piano samples, dan zouden dit de beste moeten zijn die er bestaan. Perfect Piano Volume V is de meest recente en kost $349,- voor Motif of Fantom. Eerdere volumes zijn beschikbaar voor Akai, EMU, Korg, Halion, Kurzweil, Sample Cell. Iemand ervaring mee trouwens?

http://www.williamcoakley.com/

Sample one: These demos were recorded using Fantom XR analogue outs into an old Mackie 32.4 sound reinforcement board. No effects or processing of any kind has been used other than what's inside the Roland.

Wat een geluidje zeg!!! :halleluja

Ik snap niet helemaal hoe dit werkt. Laad je die "gewoon" in of moet het geluid nog worden gesampled?
....prepared especially for sampling

(....wel weer fijn aan de prijs, trouwens)

Het is meer dat de demo's van Coakey erg mooi zijn, maar
"The Grand" van Steinberg doet zeker niet onder aan dit.

En die is dan ook een stukkie goedkoper plus je hep er een mooie
VST bij met een paar nuttige draaiknopjes (ambiance bijvoorbeeld).

Origineel geplaatst door Bartology
Wat een geluidje zeg!!! :halleluja

Ik snap niet helemaal hoe dit werkt. Laad je die "gewoon" in of moet het geluid nog worden gesampled?
....prepared especially for sampling

(....wel weer fijn aan de prijs, trouwens)

Ik zal die gast op Fantomized eens vragen hoe dat zit want die heeft 'em in zijn Fantom zitten, zou inderdaad bere handig zijn als je die 1:1 kan inlezen als patch. Is wel aan de prijs ja, maar goed, Ome William moet er zijn brood mee verdienen he ;)

Heb het ff nagevraagd. Patches worden dus meegeleverd voor oa Fantom en Motif :)

The samples are in .wav files. I loaded them onto my Compact Flash card. I guess you could load them directly into USER memory if you wanted to. I didn't try that. Patches are provided. When I say he gives you a bunch of pianos, that means that the samples have already been assigned to keys and each piano has a distinct velocity curve and EQ curve. You don't have to build the pianos yourself yourself.

Zie http://forum.fantomized.info/?action=show_thread&fid=9&thread=8939&page=1

Origineel geplaatst door koekebakker
Het is meer dat de demo's van Coakey erg mooi zijn, maar
"The Grand" van Steinberg doet zeker niet onder aan dit.

En die is dan ook een stukkie goedkoper plus je hep er een mooie
VST bij met een paar nuttige draaiknopjes (ambiance bijvoorbeeld).

Ja, VST is leuk maar niet als je live speelt...nog niet. Doe mij maar een goede sample in een hardware doos

Die VST haalt het hier niet bij hoor.
Voor z'n geld klinkt The Grand echt uitstekend.
The Grand 2 hopenlijk nog beter.

Het mooie van deze sample set is dat de dynamiek erg goed overkomt. En bij harde noten niet teveel overstuurd wat je bij andere sets nogal eens hoort. En bij begeleidingen is dat juist perfect. Dat het er niet teveel uitsteekt in die mix ook als je lekker gaat rammen.

Wat ik wel mis zijn die bijgeluiden. Hamer geluidjes en resonerende snaren.
Dat is niet te samplen eigenlijk. Daar zou je ook een soort VA/DSP iets bij moeten pakken.
Alleen staat die technologie nog in de kinderschoenen.

GEM en Yamaha waren daar al wel mee bezig in hardware vorm zover ik weet.

Ja hoe klinken die sample vsti based dingen in vergelijking met de stagepianos zoals Motif, S80 etc>??

Origineel geplaatst door bobaphat
Ja hoe klinken die sample vsti based dingen in vergelijking met de stagepianos zoals Motif, S80 etc>??

Ik vind Steinberg The Grand stukken mooier klinken. Het nadeel vind ik (nog steeds) dat je met VST's niet lekker live kunt spelen. Hierdoor gaat mijn voorkeur uit naar hardware synths.

Bovendien heb je een behoorlijk vette PC nodig om al dat moois te kunnen verwerken.

Origineel geplaatst door Bartology
Ik vind Steinberg The Grand stukken mooier klinken. Het nadeel vind ik (nog steeds) dat je met VST's niet lekker live kunt spelen. Hierdoor gaat mijn voorkeur uit naar hardware synths.

Bovendien heb je een behoorlijk vette PC nodig om al dat moois te kunnen verwerken.

De Muse Receptor is oa bedoeld voor live gebruik en veel stabieler dan een PC of laptop. Een oplossing? Deels, probleem is denk ik dat The Grand met een key (=dongle?) van Steinberg werkt en dus niet geschikt is voor de Receptor. Helaas....VST is leuk maar ik wacht nog ff met soft synths, heb geen zin in een crash tijdens een piano partij ;)

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik wel mis zijn die bijgeluiden. Hamer geluidjes en resonerende snaren.
Dat is niet te samplen eigenlijk. Daar zou je ook een soort VA/DSP iets bij moeten pakken.
Alleen staat die technologie nog in de kinderschoenen.

Daar heeft de maker toevallig een mooi stukje over geschreven: http://www.williamcoakley.com/articles.php?article=bigger.php

Gimmicks such as samples that add pedal thump or the swishing of dampers lifted from the strings might be interesting for techies because it's "realism… it's natural" but so is an out of tune piano. And for the past 75 years, engineers dreamed of a day when they could get rid of annoying pedal thumps and other "natural" noises a piano makes. They went to great lengths to position and EQ mics so that they could eliminate these sounds.

Ja ok, daar kun je nog uren over keuvelen.
Moet dat er niet bij of wel?

Als begeleiding hoeft het niet maar ik zelf vind het bij een pianostuk of een wat rustig nummer het toch wel fijner. Met een echte piano kun je daar ook mee spelen nl. Wanneer je toetsen loslaat. Bepaalde akkoorden die door resonantie toch iets meer leven of net dissonanter klinken.
Zelfs het bewegen op een pianokruk hoor je soms dan ook nog wel eens.
Dat hoort er gewoon bij dan. Maar dan kun je eigenlijk net zo goed een echte piano pakken en daarmee aan de slag. Maar niet iedereen heeft zo'n monster van een vleugel.

Qua programmering geef ik hem 100% gelijk. Goed voorbeeld is die Ivory van Synthology. Veel gieg maar wenig diepte in de klank. Dan is die The Grand veel beter die heeft key release die ik toen gejat heb voor m'n eigen piano preset.

Trouwens een echte Steinway D is ook niet altijd geschikt voor alle muziek. Soms klinkt hij gewoon te mooi en past een ROM piano veel beter in de mix.
Met een beetje goede wil kan die Steinway D ook wel zo slopen in de mix dat het ook past. Dat gaat dan eigenlijk nergens over.

Back