vocals bewerken

Bazz

Stamgast
Hoijjjjj

Ik probeer al een tijdje een, in trance en drum'nbass, vaak gebruikt effect te maken...zie voor voorbeeld de bijlage.
Het lijkt erop alsof een stukje tekst of een woord in hele kleine stukjes geknipt word en dit dan of ontzettend op te rekken, of heel snel te laten herhalen. Waardoor je een soort slowmotion effect krijgt...maar toch anders als timestretchen.
En dat heel snel herhalen van korte stukjes...ik deed het altijd door een zinnetje helemaal op te knippe en elk stukje apart te save, en dan alle losse stukjes in een sampler laden, maar dit lijkt me erg omslachtig.

Iemand tips?

Attachments

• voorbeeld.mp3
    737,3 KB · Bekeken: 115
gewoon 32ste/64ste opknippen en herhalen....

maakt niet uit , het ging er nu om dat ik wildel weten hoe het gemaakt is, als ik iets hoor waarvan ik niet 123 zou kunnen zeggen hoe het gemaakt is probeer ik er altijd achter te komen...

enja 32ste en 64 opknippen licht voor de hand..
is er niet een bepaalde sampler die dit automatisch kan doen, om veel tijd te besparen..en bijvoorbeeld random achter elkaar plaatst. op drumbreaks hoor je dat ook wel..

Origineel geplaatst door Bazz

is er niet een bepaalde sampler die dit automatisch kan doen, om veel tijd te besparen..en bijvoorbeeld random achter elkaar plaatst. op drumbreaks hoor je dat ook wel..

ja, dit kan met native instruments kontakt en als je er een paar midicontroller knoppen aan koppelt kun je het zelfs realtime doen.

Als je dat timestretchen bedoelt wat lijkt op een soort vibrato, dat doe je met een oude Akai sampler, alhoewel een andere oudere sampler ook wel zal gaan, ik heb een S-950 gehad die dit goed deed, eigenlijk slecht juist want in die tijd dat die sampler gemaakt was waren de timestretch algoritmes niet zo goed als nu, dus was dat soort vibrato eigenlijk een extragratis bijproduct.

Ik denk dat ik weet wat het is...

In de diverse tracker programma's (zoals fasttracker maar beter Renoise :) ) kan je kiezen vanaf welke locatie de sample moet beginnen dmv het invoeren van het adres van dat stukje

dat ziet er dan zoiets uit als dit:

C3 - A0 - ...
C3 - A1 - ...
C3 - A2 - ...
C3 - A3 - ...
C3 - A4 - ...
enz.

Als je tracker op de goede snelheid staat zou de sample dus naadloos af spelen, maar, als je je tracker's tempo vertraagd...
Dan krijg je precies dat effect wat je hoort.

:maffia:

hmm dat snap ik niet helemaal maargoed ik gebruik ook geen trackers, en in cubase moet het ook wel lukken.

Ik heb het geprobeerd met 1\64ste knippen en dan een aantal stukjes een aantal keer extra laten herhalen.
bijv 1 stuk dat je in 1234 stukjes knipt en dan zo plakt: 1111222233334444. Volgens mij is dit ook wat er in grote lijnen bij timestretchen gebeurt. Hiermee kan je wel leuk expirimenteren opzich, het vervelende alleen is dat al die klein geknipte stukjes achter elkaar een hoop tikjes met zich meegeven ook als je ze heel licht in en uitfade...

Ok, ik zal het nogmaals uitleggen, want het is bijna hetzelfde trucje als wat jij wilt doen maar dan veel beter, en zonder tikken...

Het tracker-programma hakt je sample in een x aantal stukjes (meer dan 64 hoor :) ) en geeft elk stukje een adres. (in hexadec.)

Dat betekent dat als je een noot invoerd je ook daarbij kan aangeven vanaf welk adres hij de sample af moet spelen.

Dus als je dan een reeks noten invoerd, met daarachter elk adres oplopend, en je zet het tempo goed, dan speelt de sample naadloos af.

Maar.... als je het tempo verlaagt dan krijg je dat effect dus zonder tikken omdat hij de sample verder afspeelt waardoor er dus geen gaten vallen.

zo duidelijk? :D

btw: dat gaat je in cubase niet zo lukken

mja als je een dj mixer hebt, klinkt t ook mooi als je dit real time toepast (cutten)...
houdt de sound wat analoger...

Is e.e.a. nog gelukt Bazz? als je wat hebt, ben ik wel benieuwd oftewel ff een sampletje posten! :W

Dat cutten is toch niet het effect wat Bazz zoekt. Ik heb het alleen nog maar uit m'n tracker programma horen komen op de manier die ik uitlegde. Beter heb ik nog niet gevonden. (het zat toevallig als voorbeeld bij Renoise 1.5, zo kwam ik erachter laatst)

heb nog niet de gelegenheid gehad eigenlijk omdat ik nu net terug ben van weggeweest, en aankomende week er weer vantussen ga. maar ooit komt het ervan

dat cutten met mixer isniet wat ik bedoel hoor, dat lukt ook goed met een slicer en scheelt rsi
ik bedoel puur dat ritmisch afwisselen van opgeknipte ministukjes uit een zinnetje, maar dat was al wel duidelijk geloof ik

groetjes

puur dat ritmisch afwisselen van opgeknipte ministukjes uit een zinnetje
Oude d'n'b heeft wel dat timestretchen er in, wat je nu noemt lijkt weer iets meer op wat je in 2-step/speed garage hoort. Sound Forge heeft een gapper/snipper er in - slicer zou je 't ook kunnen noemen. Maar al eens geprobeerd met ReCycle of zo?

ik heb nog een leuk stukje weten te vinden waar het instukjesgekniptevocaltruukje in voorkomt, wat me overigens erg moeilijk lijkt te programmeren...laat staan dat ik er nog niet eens een goede methode voor heb.

maar ik zal zo spoedig mogelijk aan sde slag gaan met jullie hints jongens

Attachments

• voorbeeld2.mp3
    585,3 KB · Bekeken: 104
ik heb nog een leuk stukje weten te vinden waar het instukjesgekniptevocaltruukje in voorkomt, wat me overigens erg moeilijk lijkt te programmeren...laat staan dat ik er nog niet eens een goede methode voor heb.

maar ik zal zo spoedig mogelijk aan sde slag gaan met jullie hints jongens

Dit is toch niet meer dan samples knippen en plakken?

Met een tracker kun je het wellicht nog makkelijker doen, je kunt daar mbv commando´s een sample triggeren op een bepaald aantal ´ticks´ in een sample.

Het is een hele klus, maar dan heb je wat. Meer ´methode´ als dit is er niet volgens mij.

Als je echt geen zin hebt om t zelf te doen kun je altijd dit geniale programmatje gebruiken:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=48977

Back