Motif-8 en parts

A3-jan

Stamgast
Is er iemand met een motif-8 die mij misschien kan helpen??

Voor de motif gebruikte ik een Roland JV-90 en in de performances kon ik mooi tot 16 parts met voices kwijt die je weer kon verdelen onder 16 verschillende midikanalen. En deze weer kon aan geven welke part je op het klavier speelde en welke alleen de midisignalen ontvingen.

Volgens mij is zoiets ook mogelijk met de motif.

Maar de vraag is HOE???

Je zal zelf wel al weten dat de Motif in Performance 'slechts' 4 Voices kan gebruiken. Toch kan je tot 16 Voices (en meer i.c.m. Plug-in Boards) gebruiken in Pattern/Song Mode. Je hoeft niet eens de sequencer te starten. Gewoon een Mix Setup maken en bewaren die je dan on-stage kan oproepen. Vervolgens kan je heel eenvoudig 'layers' (Voices) toevoegen/verwijderen m.b.v. de Mute knoppen.

En je kan dit niet alleen doen met Voices maar ook met Performances. Gewoon een of meerdere performances in je Pattern/Song plaatsen en elke Voice van dezelfde Performance op hetzelfde midikanaal plaatsen.

En in Pattern Mode kan je zelfs een verschillende Mix Setup per Pattern gebruiken en dus erg snel schakelen tussen verschillende Mix Setups met telkens 16 Voices. Lijkt me ruim voldoende voor live doeleinden. Trouwens, in Master Mode kan je met Zones nog complexere setups bouwen.

Oke thanx, maar hoe zit het dan als ik een song/pattern heb gemaakt met verschillende midikanalen en ik wil bijv part 5 op mijn klavier live spelen en de rest dus muten en alleen door de sequencer aan laten sturen??

Origineel geplaatst door A3-jan
Oke thanx, maar hoe zit het dan als ik een song/pattern heb gemaakt met verschillende midikanalen en ik wil bijv part 5 op mijn klavier live spelen en de rest dus muten en alleen door de sequencer aan laten sturen??

Dat is heel makkelijk hoor. Je moet enkel de partij muten die je zelf wil spelen (bv. part 5), de overige partijen laat je over aan de sequencer (die moet je dus niet muten). Alhoewel part 5 dan wel gemute is, je kan nog steeds op het klavier rammen dat het een lieve lust is hoor. :D (Let wel op dat je dan part 5 m.b.v. Track Select hebt geselecteerd zodat dit het 'aktieve' part wordt)

Dit werkt identiek in zowel Song als Pattern Mode.

En je zou ook nog eens creatief kunnen omgaan met het toewijzen van de midikanalen aan de verschillende parts. Zo zou je bv. meerdere parts op hetzelfde kanaal kunnen plaatsen (cfr. een Performance) en dan bv. 3 parts tegelijk aansturen. En dan misschien ook nog eens met verschillende Velocity en Key Ranges experimenteren. En vergeet ook niet dat je naast de 16 parts ook nog een Scene Track hebt waar je mutes kan instellen, en dit voor meerdere parts als je dat zou zillen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het gebruik van Zones ... moet er nog zand zijn :D

Simpel dus, gewoon het part muten dat je op het klavier wil spelen en dat part selecteren ... en spelen

Aha das duidelijk...thanx.
Ja ik heb hem nu een weekje (de motif8) en het bevalt me wel!

Als je nog leuke voice/performances heb die je zelf hebt gemaakt, zijn ze altijd welkom!

Aha das duidelijk...thanx.
Ja ik heb hem nu een weekje (de motif8) en het bevalt me wel!

Als je nog leuke voice/performances heb die je zelf hebt gemaakt, zijn ze altijd welkom!

Ik heb zelf een Motif ES8 en daarvan kan je de Voices en Performances niet inladen op een Motif8. Wel kan je op www.motifator.com wat Voices en Performances downloaden.

Verschillen de voices/perf dan zo met de classic motif's??

Allleen al het verschil in effecten.

De Motif kan slechts 1 insert effect gebruiken, de Motif ES maar liefst 8.

In Een Performance op een Motif kan slechts 1 Voice de eigen Dual Insert Effecten gebruiken, op een Motif ES kunnen alle Voices hun eigen Dual Insert Effecten gebruiken.

Verder natuurlijk de uitgebreidere hoeveelheid samples. Sommige samples zijn dezelfde maar zijn niet altijd in dezelfde geheugenlocatie terug te vinden.

De Motif ES kan wel Motif Voices inlezen en tijdens het laden worden die automatisch 'vertaald' naar Motif ES Voices zodat de samples overeenkomen. Een handig document om Motif/ES Voices te vergelijken is dit PDF-bestand:

Attachments

• motif_voices.pdf
    19,1 KB · Bekeken: 108
Back