maak me wijs (gewogen klavier ed)

Maks

Gromit the Evil Operator
ok,
na een beetje wroeten, toch misschien maar overgaan tot de aankoop van iets.

wat wil ik nou net? een gewogen midikeyboard, zeg maar

- een lekker painoklavier (gewogen? hammer? what the fuck is nu eigenlijk wàt? ik veronderstel dat hammer echt een hamersysteem is, en gewogen -zonder hammer- gewoon zware toetsen :confused: ) om op te spelen
- interne klanken moeten niet.
- extra controllerknobs etc hoéft niet
- minstens 4octaven
- usb mag maar hoeft niet (ik kan via m'n audio/midi interface
- niet te duur, tweedehands is een optie. 500euro, maar liever nog een pak minder
- niks dat 200 kilo weegt:D

ik ben best een newb in dit soort klavierzaken.... ik kende al zaken als roland a33's, studiologic spullen...
ik kan altijd beter zelf testen, maar laten we dit maar een startpunt noemen. het feit dat ik geen ervaring heb met klavieren, geen pianist ben, maar een drummer, met pianistenambitie (in de vorm van dingetjes inspelen, etc) en geen referentie bij tests van klavieren heb, kan mss alleen maar in m'n voordeel werken:D

bvd:z

Een 'gewogen klavier' is (meestal) een standaardklavier met wat zwaardere toetsen. Een hamerklavier (op synths) is een emulatie van een pianoklavier. Met 'gewogen klavier' wordt soms ook een hamerklavier bedoeld, maar in principe is dit het idee (verzwaring van gewone toetsen is ook nuttig, want het gaat erom dat je daardoor meer nuances in je spel kunt leggen). Binnen de hamerklavieren is er nog een verschil tussen 'graded' en 'balanced'. 'Graded' houdt in dat het van onder naar boven steeds lichter speelt. Dat is hoe het is bij piano's, waarbij je (uiteraard) onder bas speelt en boven melodieën. 'Balanced' houdt in dat alle toetsen even zwaar zijn, wat handig is voor synths met splits waarbij je overal van alles speelt. Ik denk trouwens niet dat je snel hamerklavier zult onder de 76 of 88 toetsen (76 komt ook niet vaak voor), maar misschien dat het toch bestaat. En qua gewicht kun je toch wel op minsten 15 kilo rekenen, verwacht ik (voor de meest uitgeklede versie).

thanks guys, ik ben al wijzer...

idd bartology, iets om m'n pianospel verder te ontwikkelen. leuk zou zijn iets waar je zowel lekker op kan pianospelen, als 'synthspelen'... halfgewogen?

Origineel geplaatst door Maks
thanks guys, ik ben al wijzer...

idd bartology, iets om m'n pianospel verder te ontwikkelen. leuk zou zijn iets waar je zowel lekker op kan pianospelen, als 'synthspelen'... halfgewogen?

Hmmz... ik denk dat je nooit voor dergelijke compromissen moet kiezen.

Om goed piano te kunnen spelen heb je gewoon gewogen toetsen nodig. Hier zijn natuurlijk verschillende varianten in, maar gewogen blijft gewogen. Ik heb zelf een GEM Promega 3 en die heeft een redelijke lichte aanslag, dus daar kan ik ook prima op 'synthspelen', maar 't is voor sommige dingen toch handiger om lichte toetsen te gebruiken.

Dus dat worden 2 planken :D

Nee, half-half is niets. Dan heb je gewoon geen pianoklavier, echt niet. Wil je synthsolo's op lichte klavieren spelen, dan moet je daar dus gewoon een apart klavier voor hebben. Overigens: synthsolo's kunnen ook op pianoklavieren. De beste concertpianisten zijn stukken beter (snelheid, techniek) dan de beste rock- en jazztoetsenisten, dus die kunnen op een piano gewoon alles spelen. Een kwestie van oefening!

Maar goed, niet iedereen heeft jaren aan oefentijd over :engel: , dus wil je piano leren spelen én een klavier voor solo's hebben, dan heb je volgens mij twee klavieren nodig.

Origineel geplaatst door Cheimoon
.... synthsolo's kunnen ook op pianoklavieren...

Sorry, maar hier ben ik het niet helemaal mee eens...
Oma's Schimmel is echt niet geschikt voor een rappe slide (tenzij je graag je vingers breekt),
en supersnel dezelfde toetsen achter elkaar gebruiken (en dan heb ik het vooral over de lagere tonen) gaat ook beter op een synth-klavier als op een gewogen plank.

Eigenlijk is het piano- en synth-spelen vergelijken (qua speeltechniek) imo ook een beetje appels met peren vergelijken.

Toch maar 2 planken dus......

Back