Hoe boost ik mijn volume?

thijs_ganger

897878100026
Aiff's en Mp3's van mijn eigen werk zijn vaak te zacht. En ik weet niet wat ik er aan kan doen. Harder opnemen of harder afmixen resulteerd in vervorming.

De voltooide aiff ondergaat bewerkingen als "optimize" en "normalize" en dat scheelt een beetje. Maar in vergelijking met audiobestanden van anderen zijn die van mij toch nog zacht.

Wat te doen? Wie heeft een goed tip? :confused:

Compressie en een maximizer

met bv. de L2 van Waves kan je echt je signaal oppompen tot ongekende hoogtes
(maar je verliest ook dynamiek als je te hard gaat)

Origineel geplaatst door trigg
(...)de L2 van Waves kan je echt je signaal oppompen tot ongekende hoogtes (...)

Ik had een handige software tip verwacht. De L2 van Waves is een brok hardware die ik verder niet nodig heb. Het vast goed spul hoor.

Origineel geplaatst door thijs_ganger
Ik had een handige software tip verwacht. De L2 van Waves is een brok hardware die ik verder niet nodig heb. Het vast goed spul hoor.
software compressor? :confused:

Wees gerust wat specifieker. :erm:

Nu zie ik multimedia scheelt een aardig stuk! Maar waarom neem je het op als mp3 en niet gewoon eerst als wav? En als je het harder zet vervormt het? Te veel laag in de mix?

www.IKMULTIMEDIA.com

Verdiep je eerst eens in de materie voordat je onzin uitkraamt...

Heeft het niet gewoon te maken met de kwaliteit van je geluidskaart? Ik heb hetzelfde probleem. Audio is alles perfect met compressie, normalizing en alle toeters en bellen ... alles netjes tegen het rood aan, maar er niet in. En in mp3 krijg je dan een flauw aftreksel van het origineel, zelfs in 192K. Volgens mij heeft het eerder met de kwaliteit van de soundcard te maken ... ik heb maar een eenvoudige soundblaster.

Misschien zit ik er ook gladweg naast :D

:doei:

Origineel geplaatst door trigg
Verdiep je eerst eens in de materie voordat je onzin uitkraamt...

Rustig nou. Ik heb even gekeken naar je tip en vond dit:

Zo'n 1,5 jaar geleden kwam Waves uit met hun eerste hardware produkt, de L2. Een onvoorstelbaar goede limiter. Door zijn 48BIT's interne processing klinkt hij zelfs nog beter dan de L1. Bovendien is hij uitgevoerd (...)

Daar staat hardware. Daar ben ik niet naar opzoek. Misschien vraag ik iets raars. Nee ik heb er geen verstand van.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door cns
(...) Maar waarom neem je het op als mp3 en niet gewoon eerst als wav? (...)
Niet direct als mp3 maar eerst als aiff. Dat het vervormt als ik te hard opneem of afspeel spreekt vanzelf - dat begrijp ik. Ik heb alleen opnames (bestanden) die opzichzelf wel goed klinken maar in vergelijking met andere aiff's en mp3's te zacht zijn.

Maar misschien snap ik er te weinig van. Of misschien kraam ik, zoals trigg het al zei, onzin uit. Als ik het allemaal wist dan had ik deze vraag niet gesteld.

Rustig nou. Ik heb even gekeken naar je tip en vond dit:

Zo'n 1,5 jaar geleden kwam Waves uit met hun eerste hardware produkt, de L2. Een onvoorstelbaar goede limiter. Door zijn 48BIT's interne processing klinkt hij zelfs nog beter dan de L1. Bovendien is hij uitgevoerd met 24BIT AD/DA converters, heeft hij SPdif en AES/EBU I/O's, diverse noiseshaping en dithering setups, een WC input en zeer accurate metering. Hij is zowel dual mono als stereo te gebruiken.

Daar staat hardware. Dat was alles wat ik zij.

Okee dan, maar ik bedoel dus deze:

http://www.waves.com/content.asp?id=139

Leer er mee leven dat je het niet harder krijgt.

En mensen die het wel harder krijgen heten mastering engineers.
Valt nog over twisten hoe hard die het 'mogen' maken.

Als je het zelf wilt doen zou ik je aanraden om je eens te verdiepen in mastering technieken.
Er is iig geen 'tooltje' die je kan geven wat je zoekt. Net zo min er een 'heilige' knop op je mixer is die zorgt dat je kick lekker strak en vet klinkt.

En zaken zoals L2 of T-racks is wel leuk en aardig. Maar om die speciaal hiervoor aan te schaffen of 'ergens vandaan te trekken' lijkt geen goed tip IMHO. Als je het kan installeren betekend nog niet automatisch dat je het zinnig kan gebruiken.

Origineel geplaatst door fuse
Leer er mee leven dat je het niet harder krijgt. (...)Als je het kan installeren betekend nog niet automatisch dat je het zinnig kan gebruiken.
Ik weet het. Maar ik leg mij natuurlijk niet bij voorbaat neer bij iets waar ik nog weinig van af weet.

(...) Valt nog over twisten hoe hard die het 'mogen' maken.(...)
Wat bedoel je hiermee?

Leer er mee leven dat je het niet harder krijgt.

compressors en limiters zijn toch toestellen waarmee je iets gemakkelijk harder krijgt.

En mensen die het wel harder krijgen heten mastering engineers.
Valt nog over twisten hoe hard die het 'mogen' maken.

cool dan ben ik ook al een mastering engineer of wat :D

Als je het zelf wilt doen zou ik je aanraden om je eens te verdiepen in mastering technieken.
Er is iig geen 'tooltje' die je kan geven wat je zoekt. Net zo min er een 'heilige' knop op je mixer is die zorgt dat je kick lekker strak en vet klinkt.

deze jongen ;) begrijpt denk ik niet hoe compressors en limiters werken of hoe een audio signaal eruit ziet, misschien dat hij beter eerst deze zaken eens bekijkt vooraleer zicht te gaan verdiepen in mastering technieken.

En zaken zoals L2 of T-racks is wel leuk en aardig. Maar om die speciaal hiervoor aan te schaffen of 'ergens vandaan te trekken' lijkt geen goed tip IMHO. Als je het kan installeren betekend nog niet automatisch dat je het zinnig kan gebruiken.

Met zo'n L2 moet je toch al vrij achterlijk zijn om dat niet te kunnen gebruiken, zelfs ik kan dat ding hanteren.

thijsganger, de bedoeling van compressors en limiters is pieken uit je signaal te halen en daarna het meer afgevlakte signaal terug te versterken. Hierdoor stijgt het RMS gemiddelde van je track waardoor het luider gaat klinken. Gebruik je teveel compressie/limiting dan ga je een dynamiekloze troep krijgen.

deze jongen begrijpt denk ik niet hoe compressors en limiters werken of hoe een audio signaal eruit ziet, misschien dat hij beter eerst deze zaken eens bekijkt vooraleer zicht te gaan verdiepen in mastering technieken.

Fuse is een van de betere mastering engeneers in nederland. Hij weet wel wat hij doet.

Luister naar zijn advies!!!!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Fuse is een van de betere mastering engeneers in nederland. Hij weet wel wat hij doet.

Dat is zeker waar, maar de L2 is echt niet zo moeilijk te bedienen. Je kan heel makkelijk horen wat hij doet op je mix en als je even (een stukje van) de manual leest is het helemaal goed te doen.

Vaak wordt een mastermix maken ook wel eens onder de noemer mastering gebruikt.
Dus in die zin kun je wel met mastering bezig zijn. Als je dat stoer vindt dan ben je ontzettend stoer. ;)

En of ik zo goed ben weet ik helemaal niet, wel dat ik dat niet zou mogen zeggen als ik het wel vond want dat krijg ik nog heel lang te horen bij allerlei andere posts want de ego politie is zeer streng hier.
Dan nog ik vind mastering leuk om te doen en als ik mensen een zetje in de goede richting kan geven dan doe ik dat liever dan het voor me te houden. Wie weet helpen zij mij dan later weer als ik met iets zit.

Maar mijn punt is het feit dat je het harder wilt hebben.
Waarom is dat?

Het kan zijn dat je niet optimaal je mastermix opneemt. Daar zijn wat trukjes voor.
Maar als dat al snor zit en het nog proberen harder te pushen lukt je niet zo 1,2,3.

Het harder maken omdat die en die vette CD ook zo hard klinkt moet je niet willen.
Daar zijn ze al over de grens heengegaan met het maximaal toelaatbare zonder het geluid (vakkundig dat wel, want zo makkelijk is dat helemaal niet) te vern**ken.

Dat van die pieken 'd'raf knippen' klopt wel. Interessanter is om na te gaan waardoor die pieken ontstaan. Dingen als hihats bijv hebben dat nog wel eens. Maar moeten die zo pieken?

Dan kun je ook een mastering limiter/compressor op je eindmix zetten die heel conservatief staat ingesteld. Deze truk wordt nog wel eens toegepast om de sound wat 'op te pompen' en zo een lekkere mix te krijgen.
Dat is niet mijn smaak maar dat neemt niet weg dat dit wel de smaak van iemand anders kan zijn.

Die zaken zoals L2 en T-racks zijn wel leuk en lijken eenvoudig te bedienen. Maar hoe kan je nagaan dat wat je doet naast je monitoring systeem ook nog goed klinkt op kleine kloten speakers van een of andere ghettoblaster? Of de PA systeem van een of andere club?
Komt nog eens bij dat het best wel dure software is ook en bijv Voxengo Elephant2 goedkoper en beter is.
En bijv een setje CurveEQ, Soniformer and Elephant is voor een interessante prijs te scoren en daar kun je verdomd veel mee doen. Maar makkelijk is het zekers te weten niet.

Back