Vaak wordt een mastermix maken ook wel eens onder de noemer mastering gebruikt.
Dus in die zin kun je wel met mastering bezig zijn. Als je dat stoer vindt dan ben je ontzettend stoer.
En of ik zo goed ben weet ik helemaal niet, wel dat ik dat niet zou mogen zeggen als ik het wel vond want dat krijg ik nog heel lang te horen bij allerlei andere posts want de ego politie is zeer streng hier.
Dan nog ik vind mastering leuk om te doen en als ik mensen een zetje in de goede richting kan geven dan doe ik dat liever dan het voor me te houden. Wie weet helpen zij mij dan later weer als ik met iets zit.
Maar mijn punt is het feit dat je het harder wilt hebben.
Waarom is dat?
Het kan zijn dat je niet optimaal je mastermix opneemt. Daar zijn wat trukjes voor.
Maar als dat al snor zit en het nog proberen harder te pushen lukt je niet zo 1,2,3.
Het harder maken omdat die en die vette CD ook zo hard klinkt moet je niet willen.
Daar zijn ze al over de grens heengegaan met het maximaal toelaatbare zonder het geluid (vakkundig dat wel, want zo makkelijk is dat helemaal niet) te vern**ken.
Dat van die pieken 'd'raf knippen' klopt wel. Interessanter is om na te gaan waardoor die pieken ontstaan. Dingen als hihats bijv hebben dat nog wel eens. Maar moeten die zo pieken?
Dan kun je ook een mastering limiter/compressor op je eindmix zetten die heel conservatief staat ingesteld. Deze truk wordt nog wel eens toegepast om de sound wat 'op te pompen' en zo een lekkere mix te krijgen.
Dat is niet mijn smaak maar dat neemt niet weg dat dit wel de smaak van iemand anders kan zijn.
Die zaken zoals L2 en T-racks zijn wel leuk en lijken eenvoudig te bedienen. Maar hoe kan je nagaan dat wat je doet naast je monitoring systeem ook nog goed klinkt op kleine kloten speakers van een of andere ghettoblaster? Of de PA systeem van een of andere club?
Komt nog eens bij dat het best wel dure software is ook en bijv Voxengo Elephant2 goedkoper en beter is.
En bijv een setje CurveEQ, Soniformer and Elephant is voor een interessante prijs te scoren en daar kun je verdomd veel mee doen. Maar makkelijk is het zekers te weten niet.