Terratec soundsystem DMX 6fire 24/96

barn

Detroit nerd
Binnen nu en zeer korte tijd ga ik een nieuw systeem aanschaffen... wordt best snel en met veel geheugen enzo...
Als geluidskaart zat ik dus te denken aan bovengenoemde de terratec soundsystem DMX 6fire 24/96...

Toch nog een beetje onzeker omdat ik niet zoveel verstand heb van de techniek enzo vraag ik jullie om jullie mening cq. ervaringen met deze kaart...

Ik wil hem gaan gebruiken in combi met Reason dus... en daar wil ik misschien nog een midi-board aan koppelen of een coole synth die dan tevens als midiboard fungeerd zeg maar. De kwaliteit van het geluid moet gewoon goed zijn... hoeft niet top of the bill...aangezien mijn stijl niet afhangt van mooie heldere sounds zeg maar zonder enig iets erin...

Pe@cE

Waarom niet de 'gewone' 24/96 kaart?
Die is toch goed genoeg?

Speciale reden daarvoor?

nee eigenlijk niet...
heb ooit een keer een test gelezen tussen die dmx 6fire vs creative audigy ofzo.... en daar kwam de terratec dus beter uit.. en die voldeed eigenlijk wel aan mijn eisen dacht ik... en werd ook beschreven als zijnde voor thuis studio semi-proffesional gebruik... dus dacht das een goede kaart voor een redelijke prijs...

zal eens kijken naar de 'gewone'...voordelen?

Pe@cE

heb net ff vergeleken...
en ik vind de DMX 6 fire gewoon een stuk completer... en frontje voor in je kast is uitermate handig... voor iets meer, dus een veel completere kaart... dacht ik dan...

Pe@cE

OK, klinkt misschien fout. Maar ik geloof geen enkel artikel waarin deze twee met elkaar worden vergeleken. Beide zijn consumentenkaarten voor hobbyisten, punt uit.

Heb ook ooit een Terratec gehad en het was een HEL om met die kaart te moeten werken. En volgens de bladen wat het een goede kaart en werkte alles goed. Nou vergeet het maar.
Gelukkig dat zoiets nu minder snel zal gebeuren en Terratec is (hopelijk) ook wat slimmer geworden. En ik hoor goede geluiden over die 'gewone' Terratec kaart. Dus dat valt op zich al weer reuze mee.

Die dure DMX Fire 6 kost dan 229 (bron www.tweakers.net/pricewatch)
De gewone 24/96 189
En een audigy platinum 223
Een cheapo met midi via joystick poort 20

Het maakt allemaal geluid maar op basis van welke opties kies je welke kaart. Of een hele andere?
Het is wel moeilijk om in deze prijsklasse iets fatsoenlijks te kopen waarmee je ook kunt groeien (lees meerdere in/outs)

mijn enige criteria is eigenlijk dat ik een mooi geluid heb zonder al te veel ruis... en dat levert deze kaart eigenlijk wel geloof ik...
en de DMX 6fire is voortgekomen uit de 24/96 en is alleen wat uitgebreider qua multimedia features... das ook een reden om hem te kopen...om mn hele systeem wat completer te maken... en de terratec focused meer op de recording features dan die creative die wat meer op de game markt gericht is...

en ik weet dus niet of ik moet groeien op mn geluidskaart... denk het niet namelijk... alleen een midiboard of synth eraan hangen... en dan ben ik klaar... en bijv. zo'n digitale MiniDisk output vink erg handig...

dus al met al hoop ik dat ik een goede keus ga maken... ;)

Pe@cE

OK, ik blijf even doorzeuren hoor. Als je d'r aan stoort moet je d'r niet al te veel van aantrekken.

Maar het lijkt wel alsof je je keuze baseert meer op intuitie dan op feiten. Heb je deze verschillende kaarten al eens bekeken? Of in de winkel of bij vrienden, kennissen of zo. Dat maakt de keuze misschien wel wat makkelijker. Want het heeft meer multimedia features, maar welke dan? En ga je die gebruiken denk je?

En heb je die computer, reason en een toetsending wat redelijk rechtoerechtaan is, en dan?
Een koptelefoon, of boxen of allebei. Heb je een dure geluidskaart en geen goede speakers om ze op te horen dan het eigenlijk een beetje zonde. Denk je dat zo'n setje 5.1 speakers van de computerwinkel om de hoek goed genoeg is, is dat prima. Maar misschien wil je met Reason toch wel wat meer dan dat en moet je ook over andere boxen nadenken.

En mocht je een computer kopen met geluidskaart onboard en een joystickpoort probeer anders eerst even of die te gebruiken is. Dan kan die kaart altijd later nog wel.
En bijv die nForce moederborden hebben standaard een digitale output. En als daar de kwaliteit goed genoeg voor is ga jij dan nog die 220+ euro uitgeven voor een extra geluidskaart?

zeuren vind ik het sowieso niet...
hoe meer er over gesproken wordt hoe duidelijker het wordt (hoop ik) en hoe meer je er ergens van af begint te weten toch? heet dat niet discussiëren? ;)

En ik geef je gelijk dat ik vooral op intuïtie afga...en een zooi tests in bladen en op internet... en het echte technische gedeelte daar heb ik (nog) geen verstand van en goed geluid is voor mij goed genoeg... en dan vertrouw ik dus eigenlijk blindelings de tests...

wat bedoel je met rechtoerechtaan? en hoezo en dan?
versterker en boxen heb ik al...

en eigenlijk is het geld niet zo'n issue... geef liever iets teveel uit voor wat features die ik niet gebruik dan andersom... zit nog steeds ruim onder mn budget wat ik er max voor wil uitgeven...

maar ik hoor liever wat deze kaart juiust goed en/of slecht maakt... of ik iets (technisch) over het hoofd zie wat niet echt gunstig is voor geluidsopname enzo...

en ik vind het allerminst gezeur nogmaals...

Pe@cE

Da's mooi dan

Zelf heb ik als game kaart een audigy player.
Leuk ding daar niet van, maar om echt muziek mee te maken zit d'r teveel 'troep' op. Daar betaal je wel voor. Daarvoor had ik een cheapo met een soort pseudo surround iets wat het hele stereobeeld vern**kte en ruiste als de ziekte.
Die player ruist wel veel minder, maar als je een breakoutbox gebruikt dan is de kans op ruis nog veel groter omdat die draden van en naar je kaart lopen dwars door de computer.
Dat was ook zo met die Terratec van me.

Maar die versterker van je, is het een goedkoop midi setje of een duurdere stereo set met een goed geluid of iets anders?
Want met een paar flutboxen hoor je echt niet het verschil tussen een 16 bits kaart en een 24 bits kaart.

En om goed muziek te kunnen horen heb je gewoon of een goede koptelefoon nodig of twee boxen aan beide zijkanten van je monitor op een goede afstand. En dan ook zonder basboosts en de hele zooi. (da's voor boze negermuziek en first person shooters) Doe je dat niet en je bakt een CDtje en luistert die bij iemand anders af dan zal hij altijd anders (k*t) klinken. (shoot me if I'm wrong)
Niet dat het perse 'moet', maar als je het doet doe het dan metteen goed.

Koop je een synth dan heb je waarschijnlijk ook een standaard nodig. (wat voor een zal nog een hele opgave blijken te zijn) Maar hoe wil je hem dan (waar) gaan aansluiten?
Of een los klein kl*te midkeyboardje een plekkie op je buro/tafel om hem kwijt te kunnen. (als je al let op hoe je opstelling staat vanaf het begin krijg je minder snel last van RSI en dat soort ongein).

En misschien dat die ook allerlei kosten met zich meebrengt wat toch de keuze van geluidskaart kan beinvloeden. Want gebruik je hem dan toch ook om te gamen? Of DVD films mee te kijken? En heb je ook al eens naar produkten die in de muziekwinkels gekeken. Het assortiment is qua keuze iets groter dan die standaard meuk die in de populaire bladen staan.
Misschien dat je eens een interface of een sound on sound in de kiosk moet bekijken of daar iets voor je in staat. Of wat sites afgaat om een rond te snuffelen.

tja terratec hmm...

denk er nog eens goed over na..
terratec levert goede kaarten maar met slechte drivers..
dit is altijd zo gewwest, daar staan ze ook bekend om..
het is en blijft een merk dat zich op twee markten wil storten. consumenten en proffesioneel en blijkbaar willen ze beidde de kosten zo veel mogelijk drukken ofzo..

daarbij je wilt echt geen kabels aan de voorkant van je pc hangen, die kunnen alleen maar beschadigen..

tip::eureka:
als dit nog onder het maximale budget is zou ik gewoon eens naar een muziek winkel gaab en je eens goed laten informeren, kun je daarna altijd nog kiezen voor terratec (alhoewel ik dat dan niet waarschijnlijk acht:) )

Ik heb zelf een M-Audio Delta 44. Geluidskaart zonder al te veel features maar toch degelijk & snel. Nadelen zijn wel dat ie geen midi-in heeft (niet nodig voor mij want ik heb een Oxygen8 ) en geen Audio cd-in.
Het handige aan die Delta is dat ik 4 outputs heb die nu op men mixer zijn aangesloten. Werkt vlekkeloos... maar deze kaart kun je liefst vermijden als je een VIA-chipped moederbord hebt tenzij je een tweak-freak bent en enkele weekjes tijd hebt...

De reviews die je leest in normale computerbladen zijn sowieso niet echt interessant voor wie zijn kaart wil gebruiken voor muziek.

Bladen als Sound On Sound bijvoorbeeld gaan wel in op hetgene wat voor ons interessant is aan een kaart.

Ik heb zelf een EWX24/96 van Terratec en eigenlijk werkte die gewoon best goed.

Ik zal eerlijk toegeven dat ik ook bij deze kaart ben gekomen dankzij zijn multi-media features...
Ik wilde een goeie overall geluidskaart die toch goede mogelijkheden bood qua muziekmaken/opnemen, en dan voornamelijk dus met Reason...
Ik ben nu veel artikels aan het lezen over de DMX 6fire, en het blijft toch een goede optie denk ik... Ik wil alleen nog ffies uitzoeken hoe ie werkt in combi met 1 synth of midiboardje...
En ik denk dat ik toch ff naar een goede muziekwinkel ga om me te laten voorlichten, weet iemand toevallig goeie winkels in omgeving Amsterdam? waar ik terrecht kan voor goeie info...

En wat versterker en boxen betreft, nu zit ik nog met goedkoop stereo setje met dito boxen... maar nieuwe versterker en goeie monitoren staan ook op mijn lijstje... en goede koptelefoon heb ik wel denk ik...die Sony koptelefoon die alle dj's eigenlijk hebben... dies wel goed toch?

Pe@cE

Origineel geplaatst door barn
Ik zal eerlijk toegeven dat ik ook bij deze kaart ben gekomen dankzij zijn multi-media features...
Ik wilde een goeie overall geluidskaart die toch goede mogelijkheden bood qua muziekmaken/opnemen, en dan voornamelijk dus met Reason...

Dan zou ik inderdaad voor de Terratec gaan...

Origineel geplaatst door barn
Ik ben nu veel artikels aan het lezen over de DMX 6fire, en het blijft toch een goede optie denk ik... Ik wil alleen nog ffies uitzoeken hoe ie werkt in combi met 1 synth of midiboardje...

Ik denk dat je je daar geen zorgen in hoeft te maken...

Over muziekwinkels in A'dam moet je even zoeken op het forum. Maar denk dat het goed is om even rond te neuzen.

Maar nog even over die Fire. Ik zie hem meer als een 24 bits 6 output geluidskaart. Op zich voor die prijs niet verkeerd. Maar als je met Reason gaat werken gebruik je die meerdere outputs niet snel of je moet een externe mixer er op aan sluiten. En dan met een compressor erbij en/of een effectenbak is het dan wel handig.

Misschien ook een goede tip om eens te kijken of je Reason ook kunt gebruiken met andere sequencers via Rewire . Dan kun je daarin veel meer mogelijkheden met sequencing mixing en meersporen recording.

Trouwens ik vind dit wel een goede draad om als FAQ te bewaren want hoe vaak is deze vraag al niet voorbij gekomen?

rondneuzen is denk ik sowieso goed voor mijn technische kennis..;)

en misschien voor de toekomst dat ik nog wat aan die outputs heb... blijft natuurlijk een optie...

En Reason kan inderdaad via Rewire samenwerken met bijvoorbeeld Cubase... maar dat is allemaal voor in de toekomst... ik zie voorlopig echt genoeg creativiteit komen uit alleen Reason en dan eventueel met een synth of midiboard...

Maar om stiekem met een vraagje te komen, wat wordt bedoeld met sequencing mixing en meersporen recording? Doe ik dit niet gewoon al binnen Reason met mn sequencer en mixer... en wat zijn dan eventuele meerdere mogelijkheden? just curious..

en ik ben blij dat ik kan bijdragen aan de FAQ... (nooit meer van die vervelende vragen) :P

Pe@cE

[offtopic]
In de categorie 'wat heb ik eraan?':
'barn' betekend 'kinderen' in het zweeds
[/offtopic]

barn
Maar om stiekem met een vraagje te komen, wat wordt bedoeld met sequencing mixing en meersporen recording? Doe ik dit niet gewoon al binnen Reason met mn sequencer en mixer... en wat zijn dan eventuele meerdere mogelijkheden? just curious..

Oh boy!

Als je toch in die muziekwinkel komt, kijk even naar de mogelijkheden van Reason (of download de demo op de www.propellerheads.se site) om te zien hoe het werkt enzo.
Van cubase SX is er ook een demo trouwens ( www.steinberg.de )
Maar als je Reason als beginneling wilt gaan gebruiken heb je d'r vast wel voorlopig genoeg aan om te leren. Maar helemaal niet verkeerd om ook basistechnieken van mixing, compressie etc door te nemen. Maar gewoon lol hebben in wat je doet is wel het allerbelangrijkste. Niet dat je gestrekt gaat door de hoeveelheid info en andere zooi en dan daarom besluit om te kappen.

[offtopic]
hehehe I know... tenminste, ik leefde in de illusie dat het baby betekende in het Zweeds... maar goed... heb er al lang over nagedacht en toch past de naam bij me... hou toch niet zo van blond... :P
[/offtopic]

ehhmmm even ter informatie... ik ben al zo'n anderhalf jaar bezig met Reason en durf te zeggen dat ik er toch redelijk goed mee overweg kan... alleen de technische dingen ben ik echt aan het leren...en daar weet ik nog niet alles van... en een van de redenen waarom ik hier zit is om juist over die dingen te leren... las vanochtend een topic over compressen... ik gebruikte de compressor wel eens als ik wat overstuurde geluiden had... maar nu zal ik het een keer anders proberen te gebruiken... verder wil ik meer over synths te weten komen zodat ik precies weet wat elke knopje doet enzo... en hoe ik mn geluid beter/voller/scherper/mooier enz. kan maken... nu werke ik alleen op gevoel...

Ben bijna op een punt waar ik tevreden ben over een nummer, en dat is erg bevredigend als super-perfectionist... maar daarom wil ik dan ook dat het nummer wat met gevoel is gemaakt...toch aan de nodige technische eisen kan voldoen...

gebruik trouwens ook rebirth voor de beats... om mijn middelen te beperken en mijn creativiteit dus te vergroten... ben best ver denk ik... behalve op puur technisch gebied...

maar dit ter info...;)
gaat me nu dus puur om het feit of die DMX 6 Fire een beetje mooie kwaliteit record...:)

Pe@cE

OK, een hele flauwe.

Als je toch al Reason gebruikt en leuk muziek maakt enzo. Waarom dat snellere systeem en een betere geluidskaart?

snellere systeem is onderdeel van mijn algemene frustraties van mijn huidige systeem...;)
bovendien zit ik soms op de max van mijn mogelijkheden... en ik wil er nog wel eens overheen gaan, met het nodige gekraak en vastlopen dan....:-S
Snellere systeem is dus ook voor mijn Reason gebruik nodig...

En wat betreft geluidskaart... als ik op een gegeven moment nummers maak die ik echt goed vind... dan wil ik een label op gaan starten... en ik wil dus dan een klein beetje kwaliteit kunnen opnemen... vandaar de betere geluidskaart...

En ik gebruik mn computer voor heel veel dingen... dus vandaar de all-in-one geluidskaart... en het snelle systeem...;)

Pe@cE

Back