Akai MPC2000XL + Draaitafel = Lichte storing? Help!

Vince2k

Ingeburgerd
Hoi ik heb sinds kort een Soundlab Draaitafel aangeschaft voor het samplen samen met mijn MPC2000XL. Ik heb de audio out van de Draaitafel direct aangesloten op de audio in van de MPC. Echter als ik ga samplen dan komt er een ruis door. Die ruis hoor ik ook als de draaitafel uit staat maar wel met de audio pluggen erin. Als ik die stekkers (als je dat zo noemt) uit de draaitafel haal (nog steeds aangesloten op de MPC) is de ruis heel zacht. Heeft iemand een tip, ligt het aan mijn kabels? Is het onvermijdelijk of doe ik iets fout? Ik hoor het wel groeten.

Je hebt met een draaitafel altijd een voorversterker nodig. Het simpelst is dus de draaitafel aan te sluiten op een DJ mixer.

Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om hem direct aan te sluiten op de mpc. Ik heb deze staan:
VM-3100.jpg
zal het daarmee moeten kunnen?

volgens mij zit een mpc er nog altijd zo uit

akaimpc2000xl.jpg

en om je draaitafel op een line aan te sluiten heb je een preamp nodig

zoals bijv altijd in dj mengers zit (phono) om je draaitafel aan te sluiten

Die pre-amp kan je wel uit andere bronnen halen dan een dj mixer... maar: vergeet je aarde aansluiting niet, die moet je ook ergens kwijt :)

daar komt je brom vandaan.

..

Uiteraard is een DJ mixer niet de enige. Maar wel de meest gebruikte. Wat denk je van een HIFI versterker? Dikke kans dat er een phono-in op zit.
Die VM3100 is een digi-mixert. Dat gaat je nog steeds niet lukken dus Vince.

Cheap-ass oplossing: jat de versterker van je pa en ma en gebruik die..
Iets minder Cheap-ass: koop een tweede hands versterker..
Nog iets minder Cheap-ass: koop een DJ mengert
Nog nog iets minder Cheap-ass: koop een stand alone phono versterker..

R

Dit heb je nodig.

Als je geld zat hebt kun je ook deze Rane preamp overwegen.

Daarnaast kun je ook een toestel gebruiken dat een ingebouwde phono preamp heeft. Bijvoorbeeld een Akai MFC42 filter, Korg Kaoss Pad II, Electrix EQKiller of een Electrix FilterQueen (ikzelf gebruik die laatste). In een dj-mixertje zitten normaal ook phono preamps.

Verder bestaan er ook draaitafels die een ingebouwde phono preamp hebben. Die toestellen hebben dan een line-out ipv een phono-out. Dat je muziek hoort terwijl de draaitafel uitstaat is overigens normaal, dat is bij alle draaitafels namelijk zo.

Als het een brom is die je hoort dan is het waarschijnlijk omdat je de aarde-draad niet hebt aangesloten. Op een phono preamp of een toestel met ingebouwde preamp is daar normaal gezien een schroefje voor voorzien.

Veel succes!

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat het probleem de aarde draad is, die heb ik namelijk niet :), ik heb dat schroefje aan de achterkant gezien. Waar koop ik zo'n aarde draad? Wat kost het? Zijn er nog speciale of gewoon 1 soort?

Origineel geplaatst door Vince2k
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat het probleem de aarde draad is, die heb ik namelijk niet :), ik heb dat schroefje aan de achterkant gezien. Waar koop ik zo'n aarde draad? Wat kost het? Zijn er nog speciale of gewoon 1 soort?

Het hoeft niet veel te kosten hoor, gewoon een draad die elektrisch geleidend is volstaat. Bedoeling van zo'n draad is de behuizing van de draaitafel met die van de preamp (in veel gevallen een dj mixer) te verbinden, en aldus te aarden.

Ik zou toch echt een phono voorversterker gebruiken om het signaalniveau van je platenspeler op te krikken en niet de preamps uit je mengtafel daarvoor gebruiken. Een preamp uit je mengtafel is vooral bedoeld voor microfoonsignaal. Een phonoversterker is speciaal voor draaitafels en heeft ook RIAA correctie (als ik het misheb moeten alle dj's op dit forum hun licht er maar eens over laten schijnen). Je platenspeler signaal rechtstreeks in de line-in ( LINE dus géén phono) van de mpc stoppen en 't middels de mpc versterken tot acceptabel /hoorbaar niveau, zou ik om dezelfde redenen ook niet doen.

Hazes heeft zeker gelijk. Je moet echt een RIAA voorversterker hebben. Dit omdat die preamp niet lineair versterkt (zoals een mic voorversterker), ze voert met andere woorden ook een EQ aanpassing uit.

Als een plaat gemaakt word dan gebruikt men een bepaalde EQ instelling (vooral de lage tonen dempen), omdat de informatie anders niet op een vinyl past. Bij het weer omzetten naar muziek ( = trillingen van de luidsprekers) moet de klank weer aangepast worden. Als jij een mic preamp gebruikt dan zal het echt niet klinken zoals het hoort hoor. En zeg nu zelf, voor 30 euro kun je je geen buil vallen, toch?

Ja, wat Steven zegt.

Ik heb nog wel zo'n losse phono preamp voor je liggen, inclusief adapter. Tientje plus verzenden en hij is van jou. Moet je zelf nog ergens aarde regelen.

Trouwens, kun je de aarde-draad van je draaitafel ook gewoon aan je verwarmingsbuis verbinden of zeg ik nou hele rare dingen?

Origineel geplaatst door lo-fi
Trouwens, kun je de aarde-draad van je draaitafel ook gewoon aan je verwarmingsbuis verbinden of zeg ik nou hele rare dingen?

Dan moet hij niet in een nieuwbouw woning wonen, daar zijn de cv-leidingen van en naar de radiatoren van kunststof (en in de vloer gestort) en ja...kunststof geleid niet. Maar bij nieuwbouw zijn wel de stopcontacten geaard en kun je de aarde draad dus op de mixer, versterker o.i.d aansluiten

Simon

Back