resonance Project 9090 (DIY TR-909 clone)

Origineel geplaatst door sten
Leuk project, jammer dat ik er nu pas achterkom.

Zijn er mensen hier die de 9090 al hebben gebouwd? Ik denk er serieus aan om er ook aan te beginnen (mits de onderdelen in pakketjes o.i.d. te bestellen zijn).

Voor onderdelen moet je volledig zelf zorgen, de PCB's, ROM's voor de bekkens en PIC16F84 microcontroller kun je bij Trevor kopen.

Dat uitzoeken van onderdelen kan moeilijk en vervelend zijn, hangt er volledig van af of je zoiets al eens hebt gedaan (dan weet je wat en waar je moet zoeken en waar je moet op letten), en of je iets van electronica componenten afkent.

ja, er zijn nog printplaten en .....

hulp met tekening ?

hulp met tekening ?

Hallo allemaal,

Ben ik weer. Eindelijk weer wat tijd gevonden. Bijna klaar met bouwen. Ik heb een vraag over een technische tekening voor mijn outputboard. Alle indivuele outputs zitten er allemaal op maar het gaat mij om de mix outputs.

Ik ben namelijk niet zo technisch dat ik een tekening compleet begrijp. ( ik heb de tekening als bijlage toegevoegd)

Onderaan de pagina staat een connector beschrijving. Bestaande uit mix in left , ground, mix in right en nog een ground. En een mix out left en een mix out right.

Ten eerste is volgens de tekening de ground niet verbonden maar volgens mij moet dat wel. Op het outportboard zie je namelijk dat ie dmv de ground alle grounds ( ring van de jack output) van de individuele outputs verbind.

Ten tweede kan ik niet wijs worden hoe ik nu me mix out ( links en rechts ) aansluit met de weerstanden en condensatoren er tussen. De eerste 2 ( r630 en r631 ) lijken iig te doen .. das gewoon er tussenzetten. Echter daarna snap ik het niet meer.

De ene kant van de c617 en c616 snap ik maar waar maak je de andere kant aanvast ? Zelfde geldt voor de r632 en r633.

Ik heb als vergelijking wel die outputprint erbij maar die mix outputs zitten los van het outputboard op de achterkant straks.

Ik ben er iig achter dat zo'n grote pijl aan het eind van c616, c617, r632 en r633 naar de 'ring' gaat van de mix output. Das btw toch gewoon de ground ? moet wel. Want zo zit het ook bij de indiv. outputs namelijk.

MMM ik geloof dat ik het nu echt begin te begrijpen.

De ground van de mix out links en rechts maak ik direct vast aan de ring van de mix output links en rechts. De left gaat eerst naar r630 en direct naar de ene aansluiting voor de 'tip' van output links. C616 en R632 sluit ik dan aan op de 'tip' aansluiting van de output naar de 'ring' van de output.

Voor rechts doe ik dan hetzelfde. Echter moet ik de 2de 'tip' aansluiting van output left verbinden met de 'tip' aansluiting op mixoutput rechts. En dan ook nog de 2 'tips' van output rechts aan elkaar verbinden.

Heb ik dat nu goed begrepen ?

( ik hoop dat iemand mee kan gaan in deze gedachte kronkels .. 't zal het wel wat kunde van dergelijke tekeningen vereisen )

Attachments

• 9090_output_sockets_Sept06_CORRECTED.pdf
    31,8 KB · Bekeken: 103
1ste test ronde

1ste test ronde

Nou vandaag er maar eens stroom opgezet. Groene lampje voor de power ging branden en het rode midi lampje knipperde. Wat volgens de manual hoort. De software zou dan ingeladen worden. ( of zoiets)

Vervolgens was er het eerste probleem. Rook in de buurt van een opamp. Ik dacht eerst dat een condesator er naast was maar na te kijken met vergrootglas zag ik dat er wat vloeibaar spul op de opamp lag en er een streep op zat. Ik heb die condesator er nog wel effe uitgehaald om te kijken of die het echt niet was maar die zag er nog prima uit. Geen sporen van brand.

Toen maar de opamp er uit gehaald en de streep bleek niet een krasje maar echt een scheur te zijn. Dus dit zou het toch moeten zijn geweest. Gelukkig had in nog een reserve. Bij het terug plaatsen kwam ik er ook achter dat vermoedelijk de opamp verkeerd in zijn socket zat. Pin 1 van opamp zal vermoedelijk op pin 8 van de socket hebben gezeten.

Nu heb ik alleen nog het probleem dat er 1 van de fuses zijn opgeblazen. Alleen in zoverre dat ik niet het amperage kan vinden. Maar daar zullen de electronica boys me wel mee kunnen helpen. Er staat ig T100L 250 volt op.

Nu maar hopen dat dfit alles was. Ik ben nog echt een soldeer beginner en verwacht dat er nog wat kleine foutjes ingeslopen zijn. Maar das nog effe afwachten.

hoeveel uur ben je er ongeveer mee bezig geweest tot nu toe?

ik denk toch wel een volle 2 weken. DUS 14 * 8 = 112 uur

Maar ik ben een beginner en had niet alle onderdelen bij elkaar in het begin .. al kwam dat ook door de wat mindere manual en part list ... al is die part list nu beter ..

En ik ben nog niet klaar qua front panel .. alles zit nu op een karton geprikt

Ik kwam er gisteren ook achter dat ik een potmeter verkeerd had aangesloten. Toch maar effe alles nog door lopen voordat er volgende keer de power op gaat.

zekering

zekering

Ik zou idd je print even goed doorlopen. Check ook de voedingssporen naar de opamp die je opgeblazen hebt. Als er veel stroom door de sporen loopt kunnen deze ook te heet worden. Je hebt grote kans dat alles wel okee is, maar ff checken verhelpt problemen later. Dingen om op te letten: zwarte verkleuring, vervorming en los zitten. Check verder ook het voetje waarin de opamp zat. Het plastic smelt vaak waardoor het hele voetje brak wordt (dus vervangen). Als er zwarte meuk op het voetje zit of op de printplaat dan ook het voetje verwijderen en de printplaat schoonmaken met alcohol. En die troep niet aanraken want het stink echt verschrikkelijk en die geur blijft lekker aan je vingers hangen ;-)

Qua zekering: als ik het zo lees lijkt het een trage 100mA zekering. Ik heb ff in de onderdelenlijst van de 9090 gekeken en daar staat dat in de voeding twee trage zekeringen zitten van 315mA. Er wordt een trage zekering gebruikt omdat deze er niet uitknalt als de condensatoren van de voeding opladen. Er worden dan behoorlijke stroompieken gehaald die hoger zijn dan de waarde van de zekering. Een snelle zekering zal eruit knallen (misschien niet meteen maar wel na verloop van tijd). Na het opladen van de condensatoren zal de gemiddelde stroom lager zijn dan de piekwaarde van de zekering. Het is de bedoeling dat de zekering hiertegen beschermt en wat ie dus ook duidelijk heeft gedaan ;-)

En nog wat elektronikakennis: een condensator gaat bijna nooit kapot. Zeker een schijfcondensator of zo. Alleen bij zeer grote overspanning gebeurt dat.
Wat wel kapot kan gaan zijn elektrolytische condensatoren. Over de jaren dampt langzaam het oplosmiddel eruit waardoor uiteindelijk de folie gaat kortsluiten. In oude synths ga ik dan ook altijd op zoek naar de elektro-lytische condensatoren (is namelijk bijna altijd raak). Andere onderdelen die kapot kunnen gaan: onderdelen waar veel vermogen door gaat (dus met name de voedingstransistoren, ICs, zekeringen). Andere onderdelen die stuk gaan gaan vaak stuk omdat eerst de voeding kapot gaat en dan de rest van de onderdelen kapot maakt. En last but not least gaan natuurlijk de dingen stuk die veel mechanisch belast worden: schakelaars, potmeters en evt soldeerlassen die kapot gaan tgv trillingen en verbuigingen.

Succes met je 9090. Ik heb ook nog ergens een halfafgebouwde moet ik ook maar weer eens af gaan solderen... Nu nog de tijd vinden !

Heiko

Super Heiko voor de uitleg. Ik heb op me werk nog 3 snelle 100ma zekeringen gefixt maar ik denk toch die langzame te gaan halen. Al zijn die snelle wel fijn voor het testen.

En denk je dat ik die 315 milliampere echt nodig heb ? ik heb het destijds besteld via dezelfde onderdelenlijst van bjorn.

Ik wilde vanavond er weer stroom op zetten maar ik ga eerst toch maar alles een keer doorlopen en je tips volgen. Dus het moet nog effe wachten.

Maar ik hou jullie zeker op de hoogte !

zekeringen

zekeringen

Als je "kleinere" zekeringen erin zet heb je kans dat ze doorbranden.
Dit heeft dan niet perse iets te maken met een fout in de schakeling
maar meer met die oplaadpiekstromen van de condensatoren bij het
opstarten van de 9090.
Mocht dit gebeuren kun je ze later altijd nog omruilen voor de 315mA
zekeringen.

Persoonlijk zou ik me houden aan het voorschrift van Trevor Page.
Zeker omdat een zekering bijna niets kost. Voor de testfase van je
9090 zal het niet veel uitmaken.

Als je "kleinere" zekeringen erin zet heb je kans dat ze doorbranden.
Dit heeft dan niet perse iets te maken met een fout in de schakeling
maar meer met die oplaadpiekstromen van de condensatoren bij het
opstarten van de 9090.
Mocht dit gebeuren kun je ze later altijd nog omruilen voor de 315mA
zekeringen.

Persoonlijk zou ik me houden aan het voorschrift van Trevor Page.
Zeker omdat een zekering bijna niets kost. Voor de testfase van je
9090 zal het niet veel uitmaken.

Oke txs ..

Na 2 x0xb0xen en een paia 9700s modular te bouwen ga ik dit projectje ook eens proberen zodat ik men xbase kan vervangen :)...
Heb hier via het forum de 3 pcb's + alle onderdelen op de kop kunnen tikken, nu nog wachten tot de deal rond is en ik de pcb + componenten thuis ontvang.

Vraag mij af of dit project kwa moeilijkheidsgraad een beetje op dezelfde lijn ligt als men vorige diy projecten ?

Nou heb er de stroom op gezet met 315 ma snelle zakeringen. En hij doet het !!!!! althans nog niet helemaal .... maar geen rook !

Groene lampje ging normaal branden en rode lampje knipperde continue. Bij een keer aan en uit zetten knipperde het rode lampje 3 keer en hield er toen mee op zoals het hoort.

De main outputs laat nog niks qua geluiden horen. Er zit wel een soort piepje in. En je hoort een soort klik als je een midi noot aanslaat.

Maar de individuele outputs werken bij 8 van de 11 geluiden. Enige wat nog werkt of slecht is de rimshot waar geen geluid uitkomt. De mid tom doet de tune het niet en de hi tom is overstuurd maar de potmeters werken daar wel allemaal.

Er is nog wel sprake van overspraak. Waar dat aan ligt weet ik nog niet maar ik hoor nog wel de andere geluiden heel zachtjes als ik die aansla.

Kortom mooi sinterklaas kado. Binnenkort dus eerst alle indiv. geluiden en main outputs goed op orde krijgen en dan kan ik verder met de kast welke pittig zal worden als ik de potmeters moet laten verzinken. Hoe eraz dat destijds heeft gedaan is me nog een raadsel maar daar kom ik nog wel achter.

tr9090 output board

tr9090 output board

Ik had ook nog een TR9090 liggen die ik nu maar eens ga afbouwen :-)
Ik zag dat de mensen die hem al gebouwd hadden een net output board
in hun 9090 hadden zitten. Nou heb ik al een beetje rond gekeken op
het net maar ik kan niet echt vinden waar de layout van dit bordje
vandaan komt. Als iemand mij een linkje hier naar toe kan geven zou
dat zeer welkom zijn !

Heiko

dat zeer welkom zijn !

Heiko

Ik snap geloof ik niet helemaal wat je bedoeld. Toen ik die de 2 main boards kocht zat daar ook een indiv. outputboard bij. Jij hebt die niet ?

En heb je op de site van trevor gekeken ? daar staan wel layouts .. en anders bij de yahoo groep en dan de files daar.

PB anders maar effe ..

Heeft iemand nog onlangs boards bij Trevor besteld? Ik kan hem niet benaderen per mail. Op dit moment wordt er overigens een case gemaakt voor mn 9090 en komen de pots en dergelijke er ook aan.

outboards

outboards

Het outboard dat ik bedoelde is het printje waarop de outputs zitten. Ik ben een van de eersten die een TR9090 printset besteld had. Ik ben er nu achter dat bij die setjes nog geen outboard zat.
Ik heb Trevor Page gemailed voor de layout zodat ik de print zelf kan maken. Ik heb nog niets van hem gehoord dit is al een paar weken geleden...
Als iemand weet waar de layout van die outboardprintjes te vinden is op het internet dan houd ik me van harte aanbevolen :) En anders ga ik zelf een printje ontwerpen en etsen...

HeIko

dat zeer welkom zijn !

Heiko

Het outboard dat ik bedoelde is het printje waarop de outputs zitten. Ik ben een van de eersten die een TR9090 printset besteld had. Ik ben er nu achter dat bij die setjes nog geen outboard zat.
Ik heb Trevor Page gemailed voor de layout zodat ik de print zelf kan maken. Ik heb nog niets van hem gehoord dit is al een paar weken geleden...
Als iemand weet waar de layout van die outboardprintjes te vinden is op het internet dan houd ik me van harte aanbevolen :) En anders ga ik zelf een printje ontwerpen en etsen...

HeIko

Ah ik snap er staan wel layouts van 2 main boards op http://www.introspectiv.eclipse.co.uk/
maar ik kan idd niet de layouts vinden van outputs.

Wat er wel is een wire layout via http://www.introspectiv.eclipse.co.uk/download/9090_schems_10june02.pdf

maar die had je denk ik al gezien.

kwam em gisteren ook tegen, misschien toch maar kijken hoever ik kan komen met onderdelen zoeken

Back