JV1080 nog steeds de moeite waard?

bobaphat

Ouwe rot
Ik ben nog op zoek naar een leuke bread and butter rompler, ik zit te denken om eens een roland jv1080 te proberen omdat ik nog nooit roland spullen heb gehad.
Je ziet de jv1080 zoveel tekoop staan tegenwoordig. Is deze bak nog wel bruikbaar of is hij nu echt outdated????

Mischien suggesties voor andere rompler bread and butter bakjes tussen de 300-500 euro???

Outdated? Dat hangt er maar van af wat je er mee wil gaan doen.
Voor mij is de JV1080 nog steeds het 'hart' van mijn studiootje. De preset geluiden zijn echt wel de moeite waard, er zit een pak van alle soorten in. Gaande van 'echte' instrumenten samples tot vreemde synth-pads. Als je bovendien nog de moeite wil doen om zelf wat te gaan tweaken (niet echt simpel met die menu-structuur; een pc-editor is bijna imperatief...) kan je deze bak nog heel lang gaan blijven gebruiken. Ik heb toch al wat geluiden kunnen maken, en de uitgebreide effect-sectie maakt dat heel interessant om doen.
Met z'n 64 voices is ie nog steeds up-to-date feitelijk.
Wat tegenvalt is de ritmesectie, dus daar moet je't zeker niet voor doen. Het is voor mensen met een kleine midi-setup zelfs lastig dat je het voorgeprogrammeerde kanaal 10 als drumkanaal niet kan wijzigen. Het is en blijft kanaal 10.

Maar als besluit: wil je snel nieuwe klanken maken met een synth, moet je de JV niet kopen. Maar wil je voor een zacht prijsje (dat is het nu toch wel, zo'n 300euro is ie waard) snel veel interessante klanken, multitimbraliteit, 40 effecten en 64 stemmen hebben zou ik niet aarzelen.

(Lees ook eens de review van Bass, hier op het forum)

Zeker de moeite waard.

Jaren een 2080 gehad, en me altijd van dienst geweest. Heb 'm weggedaan omdat ik het geld nodig had, en 'm wilde vervangen door software, maar achteraf had ik 'm misschien beter kunnen houden.

Je kan ook kijken naar de 2080. Kost net ff een hondertje of 2 meer, maar dan heb je wel een machine die prettig is om te editten omdat alles wat je doet op een groot scherm te zien is.

Ik kan geen vergelijking maken qua sounds tussen de twee, omdat ik alleen de 2080 heb. Maar je kan je aan beiden geen buil vallen heb ik 't idee.

Ik heb een JV-2080 en JV-1080 en het zijn allebei fantastische machines. De 2080 is gewoon iets beter (voornaamste verschillen: 8 ipv 4 expansion baords, meer effecten, tikkie beter DA converters).

En voor de prijs waar je ze tegenwoordig voor vindt, kun je ze echt niet laten liggen... ik ga er ook zeker nog een 1080 of 2080 bij kopen (jaja, JD-990 is ook leuk, maar die heb ik ook al...)...

Dusseh... outdated? No way! Get one while the're cheap!!! :okdan:

Als het waaar is dat de jv1080 dezelfde geluidenmotor heeft als de mc505, vind ik die toch niet echt geschikt, enkel goed voor filmmuziekjes in mijn opinie.. ik heb die 505 gehad
Misschien ben je dan meer met een 505? Die heeft nog zon space infrarood geval (ben de naam ff kwijt) dat wel cool is voor filmgeluidjes te maken

505 = Filmscore 8~

Heb zelf ook nog altijd een 1080, nieuw gekocht, heb hem
uitgebreid, en vind hem nog altijd ok voor hapklare brokken.
Expansions kosten tegenwoordig een drol, in combinatie al helemaal.
Gewoon kopen, vind je het niks verkoop je hem zo weer door.
Kan je geen buil aan vallen.
2080 lijkt me ook wel lekker voor erbij, zeker voor de prijs die
er nu voor wordt gevraagd.

Die jv2080 zijn net zo duur 2e hands als de XV3080, is een xv3080 dan niet interessanter??? Waar zit m die prijs in?

doe jezelf een lol en koop voor 'bread and butter sounds' iets nieuwers; ik had de Roland XP30 (= toetsenversie + wat expansies van de JV1080) en heb deze een jaar geleden weggedaan voor de Motif: een wereld van verschil (!!!), dezelfde midi-opzetjes klinken gelijk echt veel vetter: Veel betere bassen, drums, piano's, maar vooral de orgels van de JV serie zijn (tenzij je ook de sr-jv80-08 kaart aanschaft) zeer zeer zeer droevig.
Dus mijn advies; als je niet voor de JV1080 gaat (ondanks wat ik echter wel met hermax eens ben; voor 300 euro is de JV 1080 wel een ok apparaat om een beetje mee te hobbyen...), denk bij voorkeur dan aan de volgende modules. Hierbij zullen die enkele 100-en euro extra echt de moeite waard zijn.

-Roland XV2020 (+/- 649 nieuw bij feedback); Goede geluiden, nadeel is dat je ze alleen met de computer kan editten. Lust 2 SRX kaarten.

-Roland XV5050 (+/- 600 euro 2e hands), Heeft wat meer effectmogelijkheden dan de 2020 + display

-Yamaha Motif Rack (+/- 750 2e hands), is echt in mijn ogen de beste bak, wilde deze eerst kopen (na afweging van de 5050, maar de Motif 6 was in een aanbieding goedkoper)

Laat de 3080 staan, 1 mfx is erg karig voor een module.

Succes!

wat bedoel je met 1mfx??
Voor de rest is ie toch behalve de sampler gelijk aan de xv5080??

Waar is die xv2020 mee vergelijkbaar kwa synthengine en onboard sounds??
Heeft die 2020 maar 1 stereo out??:confused:

Er zit een supergoede uitgebreide synthesizer in waar je echt de meest obscure geluiden mee kunt maken, maar bijna niemand programeert er sounds voor.

Ik ook niet hoor.

Als je alleen bread & butter sounds wil kun je ook kijken voor een EMU Proteus 2000 geval, die heeft altijd wat exotischere sounds...niet perse beter maar ze klinken wel meer chique ofzo.

Ik vind die emu bakjes altijd wat mattig klinken. Wel opzich een aardig alternatief om te overwegen.

In de XV5050 kunnen weer niet die oude roland jv1080 kaarten toch?

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik vind die emu bakjes altijd wat mattig klinken. Wel opzich een aardig alternatief om te overwegen.

dat klopt. Ik vind de jv1080 ook een geweldige bak, erg goed voor de opvulling in de mix. De sounds mengen ook overal mee, zitten niet gauw dwars, zeg maar. Ik geloof best dat de motif beter klinkt (al is mijn ervaring dat de yamaha's en rolands gewoon heel andere klankkarakters hebben), is ook een veel nieuwer apparaat. Maar, zoals eerder gezegd, voor het geld "niet te versmaden". ;)
De echte meerwaarde haal je imho uit de expansions ( bij mij zit er een orchestral en een session board in), kijk dus uit naar een jv1080 inclusief expansions, die zijn vaak relatief ook het goedkoopst (als in euro per Mb waveROM :D)

wat bedoel je met 1mfx??
Voor de rest is ie toch behalve de sampler gelijk aan de xv5080??

Waar is die xv2020 mee vergelijkbaar kwa synthengine en onboard sounds??
Heeft die 2020 maar 1 stereo out??:confused:

de 2020/3080 hebben 1 multi effect generator, de xv 5050/5080 heben er 3

in de 'sound on sound' staan over deze apparaten altijd goede reviews;
5050
2020
motif rack

2020 en 5050 kunnen alleen de 'nieuwe' SRX kaarten hebben, de 3080 en 5080 kunnen ook sr-jv80-xx kaarten gebruiken.

Nogmaals, over de oude JV1080 qua prijs/kwaliteit momenteel (mits 300 euro max) niks dan goeds, maar een beetje extra geld levert vele malen meer kwaliteit. Ik durf dit zo te beweren omdat ik 6 jaar een JV90 heb gehad en nog 2 jaar een XP30 en vergeleken de huidige klanken van de Motif zijn die gewoon verreweg niet opgewassen (xp of jv piano/ rhodes/ drums zijn in vergelijk allemaal echt dun, echter; de strijkers van het sr-jv80 orchestral 1 board zijn wel heel erg mooi). Ik vind bovendien een Yamaha naast mijn Roland A90 een andere en daardoor verfrissendere klank hebben. Tot slot; de A90ex met VE-RD1 heeft een heel aantal bekende JV/XP geluiden al aan boord.

precies, ik heb dus net een a90ex gekocht en het viel me gelijk op hoe ernstig mijn kurzweil k2000 verbleekte ten opzichte van de a90 pads en piano. Kortom k2000 eruit roland jv of vx erin.

Maarrrr in de xv5050 kunnen wel weer srx boardjes. Een aantal daarvan bevatten sounds van de JV boards: 3 SR-JV boards op één srx geloof ik (ultimate keys is een compilatie van piano, vintage en keys of 60s and 70s). Je kunt het vinden op de roland site

Ik heb gemengde gevoelens over de jv-1080, vroeger heb ik er een gehad en best veel gebruikt.
Het ergste vond ik wel de effecten, alles klonk zo wollig erdoor.
De presets waren wel ok, ik had de vintage synths en de dance expansion, hij had wel leuke padsounds.
Het programmeren vond ik erg lastig, de interface is niet erg gebruiksvriendelijk.

Al met al denk ik dat de nieuwprijs die ik voor de 1080 plus uitbreidingen heb betaald toendertijd, veel te veel is geweest. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik er vanaf ben,

Ik werk af en toe wel eens met de virsyn tera 2, op een of andere manier doet deze me aan de 1080 denken, ik zou in ieder geval nu mijn 1080 voor deze softsynth willen ruilen als ik die 1080 nog had dan tenminste.

zitten er voor de rest dezelfde sounds in de 2080 als de 1080?

Ik kan een jv2080 met vintage en orchestral expansion voor 375 kopen, en een xv5050 voor 500. Heeft de xv5050 echt wel zoveel meerwaarde tozv de jv2080 om toch voor xv 5050 te gaan? Ik ben bang dat de jv2080 toch gedateerd klinkt

Ik moet snel beslissen en ik vind het toch wel moeilijk.

Back