Note variation slider reparatie MPC?

Ik heb het zelf nog niet gedaan maar moeilijk is het niet. Je hebt een soldeerbout nodig en een pompje om soldeertin weg te zuigen. De fader die erin moet is een simpele carbon track fader, kun je gewoon voor weinig bij een handelaar in electronica componenten kopen.

Let wel welke je moet hebben, een logaritmische of een lineaire (vast een lineaire), dat staat gewoonlijk op de fader zelf (LOG of LIN).

Veel succes!

Ik sluit me hier maar even aan ipv een nieuwe thread openen.

Ik heb eindelijk een mpc2000xl, doet het (bijna) prima en ben er erg blij mee, maar......

De NV slider doet het niet. Schijnt vaker voor te komen. Je assigned iets aan je slider en dan zakt de parameter naar de laagste waarde en blijft daar hangen. Verder doet ie heelemaal niets.

Nu heb ik wel het een en ander gevonden hierover, maar dacht post het hier ook even. Misschien dat iemand me er iets zinnigs over kan vertellen, hoe dit gefixt kan worden.

Verder willen de pads nog wel eens retriggeren als ik erop ram. Misschien dat de contacjes een beetje vies zijn. Zijn er bepaalde schoonmaak handigheden die ik zou moeten weten??

ik heb de slider in mijn 2000xl zelf vervangen, is zo gedaan. ik heb een vervangend exemplaar bij forumlid Mike Philco besteld en werkt prima.

Het euvel is ondertussen opgelost.

Voor mensen met hetzelfde probleem, het is redelijk eenvoudig op te lossen zonder soldeerwerk.

Maak de mpc open aan de bovenkant:

- 4 schroeven aan de zijkanten
- 5 schroefjes aan de achter(boven)kant, die de bovenplaat vasthouden
- 3 schroeven aan de onder(voor)kant die voorkant vasthouden
- 3 schroefjes onder de voorkant, die de bovenplaat vasthouden.

De slider zit in een behuizing waarvan de bovenkant los kan worden gemaakt. Dit is dus het metalen gedeelte. Je kan deze losmaken door de kort lipjes aan de zijkanten (aan elke kant vier) naar buiten te buigen. Dit is het meest lastige klusje, want het is maar klein en het is moeilijk iets ertussen te krijgen. Een heel klein schroevendraaiertje of een stanleymes / zwitsers zakmes deed bij mij de job.

Nu kan je het metalen bovenkantje eraf halen. De sliderknop zelf zit hier nog aan vast dmv een rubber randje.

Ik heb met wattestaafjes en alcohol de baantjes van de slider schoongemaakt. Hier kwam nogal wat zwarte zooi vanaf.
Daarna heb ik de sliderknop zelf goed bekeken. Er zitten kleine metalen uitsteekseltjes die over de banen van de schuiven. bij mij waren een aantal van die uitsteekseltjes een beetje verbogen en die heb ik terug op hun plek gebogen.
Het zijn er twee van drie en twee van één. Ik heb jammergenoeg geen foto's gemaakt, maar het zag er ongeveer zo uit:

||| | ||| |
||| | ||| |

Ik weet dat het lekker nietszeggend is, maar zodra je het zelf ziet begrijp je het wel :D

Deze uitsteekseltjes lopen over de banen, met zo'n zelfde indeling. Let dus goed op bij het terugplaatsen van de sliderknop dat je 'm niet per ongeluk andersom doet. Dan werkt het niet :geslaagd:

Slider weer terug en dan het metalenkapje erover heen. Nu ff moeilijk doen om de lipjes aan de zijkanten weer terug te buigen zodat de behuizing goed vastzit. Niet vergeten te testen voordat ie weer dicht gaat, dus..

Even de stekker erin, sampletje inladen en kijken of je in het trim screen met shift + slider je start of eind waarde van je sample kan aanpassen. gelukt? Prima!

Dichtschroeven die handel en ik zou zeggen, Ga te keer!! Dat ga ik nu dus doen!

Back