[Track] Message of a Goddess

J0ss0r

Nieuwkomer
Hallo iedereen.

Na nu al een paar nummers te hebben gemaakt en meegedaan te hebben aan contests waarbij zelfs de eerste plaats behaald is (jaja :D) vond ik het nu tijd worden een track van mij het internet op te gooien om te horen wat men er nu van vindt. Zelf vind ik dat ik goed op weg ben en steeds beter aan het worden ben.
Afijn, laat a.u.b. allen uw reactie en kritiek horen!

MaTriX - Message Of A Goddess

(Rechtermuisklik -> opslaan als)

kut ik had hier een heel review geschreven en ff verkeerde knopje...
naja maar rap ff de grote lijnen

-songwriting: scheelt nog wat aan: de gekke opbouw,
ik had het gevoel dat de track pas op de 2de minuut echt begon...
afwisseling tussen 8-maats variatie en 16-maats...
ofwel maak je een 'radio edit' ofwel maak je een 'extended', maar niet zoiets tussenin...
4 tellen breaks zijn dan wel weer done!...
die basedrum die er in 1.09 zonder reverse crash of crash of aankondiging ineens bijkomt, zeer vreemd... precies een verdwaalde sample...
ook nooit losse crashes op eerste tel, tenzij ze ondersteund zijn door basedrum,
't zijn allemaal cliché's maar ja (zie onder)

-sound: klinkt wel tight enzo, maar de meeste leads of synths missen wat power,
die saw op de bas (in't begin en 't einde duidelijk hoorbaar, op de 3/16, 7/16, 11/16, 15/16 tel) is ronduit irritant,
piano trance is cool (ik zeg Robert Miles), klinkt ook lekker helder dat gepingel,
de hoofdlead is een ferme meezinger, en de pads klinken heel erg wide en smooth...
(ik had eventjes een kippenvelmoment, nostalgie ws :z, ofwel die pijn in m'n rug van't werk, kan ook)

je helt duidelijk naar oude ferry corsten, carte blanche, vera cocha, novaskotia, armin van buuren, maar dan wel op voorwaarde dat je je aan de cliché's houdt!
ik ben opgegroeid met dat soort muziek en als'k jouw track hoor: het wringt toch hier en daar...

nevertheless, goe bezig!

m.r.t.

Wow... dit had ik niet verwacht, maar thnx voor je kritiek!!

Ben het met een paar punten wel met je eens. Die synths missen idd wat power. Wat betreft die bassdrum op 1.09 vind ik niet echt een verdwaalde sample, ik vind het er juist mooi inpassen, ff een kleine onderbreking.
Wat betreft die saw sound, dat was een soort experiment. Ik kan me voorstellen dat iemand dat irriant zou vinden. Ik zocht eigenlijk nog iets om het op te vullen, niet helemaal gelukt blijkbaar :)

Ik ben trouwens ook met die muziek opgegroeid (goeie oude tijd) en kom toch altijd als ik aan nieuwe nummers bezig ben weer in dat genre uit :)

Iig bedankt voor het commentaar, daar heb ik veel aan!

Muzikaal zit dit goed in elkaar. Lekkere feel en lekker power.

Qua mix denk ik dat er nog een aantal zaken zijn die mij opvallen. Zal proberen te omschrijven hoe ik er over denk.

De compressie weerhoudt niet dat er het een en ander overstuurt. Met name de kick en bas hoor je af en toe duidelijk in elkaar zakken als het even wat harder gaat. Dit is iets wat in een commerciele produktie niet hoort. (Kun je over twisten, maar denk dat dit de mening is van velen).
Tip, zet alles 3dB naar beneden, als je nog steeds last hebt van in elkaar zakkende kicks ga nog verder naar beneden. Niet te wild compressen maar de diverse geluiden meer hun eigen ruimte in het frequentie spectrum geven.

En voor dit genre is ook weer bijna standaard het geluid zo breed in het stereobeeld gemixt dat je niet goed meer kan onderscheiden en dat er qua exciting teveel hoog in zit. Jammer want dan leeft de galm minder en krijg je een brei in het hoog. (soort modderig hoog)
Zoveel galm en hoog heb je niet nodig als je ea subtiel pant en spaarzaam met galm bent. Vaak lijk meer beter, maar meer inhouden is hier beter. ;)

Voor een eindmix ga je voor de balans en de sound. De hardheid mag hier geen factor van betekenis in spelen tenzij dit expres zo gewenst is. Dat voorkomt oversturen en dus nare bijeffecten. Als het te zacht is zet je speakers wat harder.
De stap(pen) daarna maak je de track mee af maar dat is weer een heel ander vakgebied eigenlijk.

En zelf ook even met je mix lopen stoeien. Iets stevigers gemaakt en de balans wat meer rechtgetrokken. Vervorming is uiteraard niet te repareren.
Normaliter plaats ik een link, maar ik wil nog gamen dus stuur maar een PB als je het wilt horen.

Back