MAM SQ16 vraagje

D Sinister

Evil Droid
Hallo,

Heeft iemand een MAM SQ16 en gebruikt deze ingewikkelde machine veel.
Ik snap niet zoveel van de rotate funktie en hoop dat iemand mij tips kan geven.

Alvast bedankt

D Sinister

Het lijkt er op dat ik het zelf moet uitzoeken=)

en je hebt er zeker de duitse handleiding bij gekregen? In een normale taal is die rotate functie al niet te begrijpen...

Origineel geplaatst door falafelbiels
en je hebt er zeker de duitse handleiding bij gekregen? In een normale taal is die rotate functie al niet te begrijpen...

Ah gelukkig een mede slachtoffer8D

Ik had inderdaad eerst de duitse handleiding en nu de engelse maar dat maakt voor de rotate funktie niet veel uit.

In excel heb ik dit gemaakt een paar dagen geleden om het te kunnen begrijpen.

Ik maak wat en stel wat in bij rotate en dan doe ik de tempo erg langzaam zetten en vul met potlood de stappen in die gemaakt worden.
Dit is natuurlijk monikken werk maar ik zie even geen betere mogelijkhied om deze funktie te begrijpen.

Attachments

• sq16 template.jpg
    sq16 template.jpg
    67,2 KB · Bekeken: 108
je maakt me wel nieuwsgierig... Wat is dan die rotate functie? Wat doet dat met je sequence?

Origineel geplaatst door Hazes
je maakt me wel nieuwsgierig... Wat is dan die rotate functie? Wat doet dat met je sequence?

Eeeeeh als ik dat eens wist he.

Hier de engelse handleiding in PDF van de MAM site.http://www.mam-germany.de/data/pdf/sq16_e.zip
Ik ben of erg dom of de vertaling is erg slecht (wat me sterk lijkt) maar ik begrijp het niet echt wat ze vertellen.
Ik ga steeds wat rommelen en dan vul ik mijn templates in zodat ik iedergeval een soort naslagwerk heb voor deze funktie.
De mogelijk heden zijn in het heel, heel kort dat de rotate funktie er voor zorgt dat een 16 stappen patroon een 32 stappen kan zijn of nog veel langer. Als ik dus een 4/4 beat maak en ik wil eigenlijk 8 beats en dan tussen de laatste 8ste beat een beat laten horen dan kan dat met rotate.
Ik zet tussen de laatse en de eerste beat een extra beat maar die hoor ik dus om de 4 beats zonder rotate. als ik de rotate over dit instument kanaal zet dan kan ik met de goede instellingen er voor zorgen dat het patroon 8 beats lang word en dat de beat die op stap 15 staat de eertse keer niet te horen is.(weet dus niet meer hoe ik dat gedaan had maar daar kom ik wel achter).
Deze funktie maakt deze sequencer een echt beest maar is zooo moeilijk(voor mij dan).
Als dat ook de reden is dat ze gestopt zijn met produceren dan heb ik iedergeval een klassieker=)

Ik ga alles wat ik te weten kom proberen uit te leggen op dit forum in de toekomst.

Laatst gewijzigd:
Ik ben al hard aan het oefenen voor die meeting:D

Ik heb nu eindelijk vakantie en dus tijd om mezelf uit te leven met mijn sq16.
Ik heb aleen een loop gemaakt waarvan twee instrumenten een rotate bevatten.
De snaredrum heeft een rotate en de synth die er later bij komt.
Ik heb nog geen template ingevuld want daar had ik geen zin in.
Wat bier en een mengtafel plus de sq16 in een loop met rotate is hier te horen : http://www.xs4all.nl/~dkers/Decay SQ16 loop.mp3

Het is erg simpel allemaal maar het gaat om de rotate resultaten, nog niet spectaculair want ik word steeds afgeleid door mijn jp8080 :D

Ik ben wel benieuwd hoe het dan klinkt zonder rotate. Ik heb zo nog steeds geen idee wat dat rotate nu precies doet... Kun je ook een versie maken zonder rotate? Of zeg ik nu iets raars (dat komt dan doordat ik het nog niet snap ;) )?

Ik ben wel benieuwd hoe het dan klinkt zonder rotate. Ik heb zo nog steeds geen idee wat dat rotate nu precies doet... Kun je ook een versie maken zonder rotate? Of zeg ik nu iets raars (dat komt dan doordat ik het nog niet snap ;) )?

Ik was gisteren goed dronken dus ik dacht niet helder na en ging op in freaken met het mengpaneel:D

De aangepaste verie staan er nu op het begind zonder rotate op de synth en snaredrum en tijdens een break schakel ik de rotate voor de synth eerst in en daarna de rotate voor de snaredrum, let wel dat de rotate apart is ingesteld voor het synth spoor en het snaredrum spoor.

Hier : http://www.xs4all.nl/~dkers/Decay SQ16 loop.mp3

Ik heb eindelijk een doorbraak met de RETARD funktie.

Het is niet eens zo'n boeiend resultaat maar ik wilde dit toch creeren.

RealPlayer Movie

Attachments

• 8 beat with double.jpg
    8 beat with double.jpg
    50,3 KB · Bekeken: 113
Laatst gewijzigd:
Bladzijde 87 en 88 zijn anders wel heel duidelijk.

Met rotate kun je zeg maar een looppunt zetten. Per kanaal. Normaal gaat ie dus bijvoorbeeld gewoon van 1 tot step 8 en dan weer naar 1. Als je nu voor de kick bijvoorbeeld een rotate zet op 4 steps, dan repeteert loopt de sequence van die kick dus van 1 tot 4 en dan springt ie weer naar 1.. Dus 1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4.. Terwijl de hihat bijvoorbeeld gewoon van 1 tot step 8 gaat.. 1,2,3,4,5,6,7,8,1,2,3,4,5,6,7,8,..

Daar komt het toch op neer of heb ik het nu mis?

Dat is de eenvoudige rotate.. Nu kun je dus ook shifts maken.. dus dat ie na 3 steps bijvoorbeeld opeens 4 steps verder gaat.. 1,2,3,7,8,1,2,3,7,8,.. Enzovoort!

Klopt en met die shifts word het erg lastig maar wel leuk.

Die voorbeelden doen ze ook met 8 steps ook zo vreemd in mijn ogen beperk je het dan nog meer.

Ik zo ook net 1/4 beat staan in mijn template:confused:

Ik ben benieuwd of er nog lezers zijn die met de SQ16 werken? Ik heb er zelf sinds vorig jaar eentje. Door tijdschaarste ben ik nog niet heel ontwikkeld op het gebied van deezen sequencer maar wat ik op het net erover terugvind (oa SOS 2000) doet mij wel beseffen dat dit erg leuk kan zijn. Dat gezegd, zal ik er wel bij vermelden dat ik een zwak heb voor sequencer-techno, als de term al bestaat.

Aldus Evert

Ik heb de SQ16 al een aantal jaren in bezit en het is mijn meest gebruikte sequencer.
Het kost wat tijd om hem te doorgronden en ik gebruik lang niet alle functies, maar als je hem door hebt kun je snel mooie sequences maken.
Hij is eigenlijk ook wel vrij beperkt in vergelijking met andere sequencers maar doet voor mij precies wat ik nodig heb.

In mijn handtekening staat een link naar mijn youtube kanaal.
Ik denk dat ongeveer 90 % van deze tracks met de SQ16 zijn gemaakt.

Heb gelukkig wel de engels handleiding, (de duitse ook maar m'n duits is wat minder)

Laatst midden in de nacht van een buitenfeestje vroeg een forumlid nog wat aan mij over dit ding.....kon geen echt antwoord bieden behalve dit onderwerp ;)

Back