Sequencer: sounds instellen per song.

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Vraagje..

Als julie een song maken, met externe midi synths, waarin word dan bepaald welke synth, met welke sounds op welke track staat?

Duidelijke vraag niet? :-)

Ik bedoel dus.. Als ik een nummer maak, dan stel ik op mn RM1x en op mn Roland D2 in welke sounds op welk midi kanaal staat. Dus op beide zet ik een song, waar alleen een geprogrameerde noot per track staat zodat de bakjes onthouden welke sounds geselecteerd zijn.

Ik zou het ook in Cubase kunnen regelen.. maar ik weet niet hoe dat moet. Ideaal zou zijn dat ik mn rm1x en D2 geeneens hoef aan te raken.. maar dat er in cubase word gerelegd weleke sounds per track gebruikt gaan worden. En ook dat hij de fx processoren even zelf instelt..

Kan dit? Doet iemand dit op deze manier, of is het allemaal science fiction praat?

Dat kan :)

Als je alleen maar presets gebruikt kan je program changes gebruiken om per midi instrument de correcte sounds te selecteren.

Ga je tweaken aan je sounds etc dan gaan program changes niet op. Want patch A12 kan over 3 maanden heel anders klinken omdat je 'm getweaked hebt. En globale instellingen zoals fx lukt ook niet met program changes. In dat geval kan je sysex dumps aan het begin van de track zetten. Bv per kanaal 1 dump van 1 sound. Of gewoon een totale dump van alle instellingen van de synth/module etc.

Nadeel is dat die dumps het best op een laag tempo afgespeeld moeten worden (bv 50 bpm) anders kan het zo zijn dat je apparatuur het allemaal niet meer snapt. Een volledige dump van alle instellingen kan soms wel 60 seconden duren. Dus om dat nou elke keer af te moeten spelen als je een song laadt, niet echt handig.

Persoonlijk doe ik alles op m'n apparatuur, en als de track helemaal af is maak ik een totale sysex dump van alle instellingen/patches (meerdere malen just in case). Die hoef je dan alleen maar af te spelen als je 'maanden later' de track weer eens opent.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MikeJarod
Dat kan :)

Als je alleen maar presets gebruikt kan je program changes gebruiken om per midi instrument de correcte sounds te selecteren.

Je kan je getweakte preset ook opslaan als nieuwe sound, dan heb je altijd je orginele geluiden.
En ik liet alles besturen wat te besturen was via midi, ik maakte een song in me D70 die via Cubase op me Atari werd geselecteerd, dat deed ik ook voor me effecten en drums enz.
En is helemaal niet moeilijk in Cubase, gewoon track selecteren en in de linkerkant je sound of song selecteren.

Origineel geplaatst door MikeJarod
Nadeel is dat die dumps het best op een laag tempo afgespeeld moeten worden (bv 50 bpm) anders kan het zo zijn dat je apparatuur het allemaal niet meer snapt.
dat ligt er maar net aan... als het ook op een hoger tempo is opgenomen mag het geen probleem zijn nutuulk...
omdat de stream aan sysex events dan ook weer op dezelfde snelheid naar de synth word gestuurd...

Origineel geplaatst door 6 trak
dat ligt er maar net aan... als het ook op een hoger tempo is opgenomen mag het geen probleem zijn nutuulk...
omdat de stream aan sysex events dan ook weer op dezelfde snelheid naar de synth word gestuurd...
Ik heb slechte ervaringen met hoge tempo's, de synths gaven bij mij vaak read errors etc. Misschien is het ook midi interface gebonden.

Back