Goede Lange Galm (Hardware vs Software Discussie)

Goede Lange Galm (Hardware vs Software Discussie)

• Hardware Galms

Stemmen: 12 38,7%
  • Software Galms

Stemmen: 5 16,1%
  • Beide zijn goed te gebruiken

Stemmen: 14 45,2%

• Totaal aantal stemmers
    31

Photine

Ingeburgerd
Hallo,

Ik ben op zoek naar lange reverb's. Nu gebruik ik momenteel software galms om mijn hard- en softwaresynth's flair te geven. Toch vind ik de meeste software galmen zwak worden als je voor lange galms gaat (long halls en cathedral). De meesten hebben een vieze bijsmaak en die probeer ik vaak wel weg te poetsen met eq, maar wat er dan van overblijft voldoet vaak niet aan mijn eisen.

De vraag die mij nu dwars zit is: "Voor lange galms, Hardware- of Software galms?"

Graag dit ook onderbouwen! Ben erg benieuwd. Zit er zelf namelijk aan te denken om een Hardware galm aan te gaan schaffen. De enige software galm die mij echt kan bekoren is "Ambience", maar deze slurpt mijn hele CPU weg en hem op minder CPU intensief zetten schiet natuurlijk ook niet op, aangezien de kwaliteit dan achteruitgaat.

Tja, ik houd best wel van hardware galm, zeker omdat galm inderdaad nogal CPU sensitive is.
Aan de andere kant: tegen zoiets als SIR met Quantec Yardstick impulses (Taj Mahal preset) kom je ècht niet op.
Tenzij je nog ergens 'n Yardstick hebt slingeren, that is... :D

Groot nadeel van SIR is de enorme latency die de plugin veroorzaakt.
Daarom record ik vaak met een emmertje reverb uit hardware (effecten en droog op afzonderlijke sporen) en vervang later de hardware reverb desgewenst door een software reverb.

Wil je de reverb voor vocals of synths gebruiken?

Sommige reverbs lenen zich beter voor synths andere beter voor vocals..

Yamaha Rev500 heeft een lange diepe reverb geschikt voor vocals
Lexicon LXP1 heeft een redelijk lange reverb geschikt voor synths

Beiden

Beiden

Ik heb "Beiden" gestemd.

1 ding is wat mij betreft duidelijk:
Een goede galm is vooral erg duur. Zowel software als hardware. Met 200,- ben je er gewoon niet. Zowel hardware en software in die prijsklasse hebben nare bijsmaken is mijn ervaring.

Zodra je een Lexicon 224 of 300 koopt kan je er van op aan dat je een mooie galm hebt.
Zelf ben ik liefhebber van mechanische galmen zoals de spring reverbs en de plates. Ik heb dan ook liever een Plate reverb dan een Lexicon 224 of 300.
Een plate heb ik niet, maar een mooie spring reverb is ook wat :)
Helaas geldt hier weer hetzelfde: goedkope meuk klinkt ook meuk.

Misschien eens een convolution reverb proberen?
Ik heb een tijdje geklooid met de Waves Convotulie Galm. Leuk, maar wat wel grappig is dat de meest voorkomende kritiek op de liedjes die ik gemaakt heb waar die in zit luidt: "ik vind de galm op de zang niet zo mooi..." Laat dat nu net die Waves Convolutie Galm zijn....alle andere galm die in die liedjes is gebruikt komt van spring reverbs.

Re: Beiden

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik heb "Beiden" gestemd.

Een goede galm is vooral erg duur. Zowel software als hardware. Met 200,- ben je er gewoon niet. Zowel hardware en software in die prijsklasse hebben nare bijsmaken is mijn ervaring.

Zodra je een Lexicon 224 of 300 koopt kan je er van op aan dat je een mooie galm hebt.
Zelf ben ik liefhebber van mechanische galmen zoals de spring reverbs en de plates. Ik heb dan ook liever een Plate reverb dan een Lexicon 224 of 300.
Een plate heb ik niet, maar een mooie spring reverb is ook wat :)
Helaas geldt hier weer hetzelfde: goedkope meuk klinkt ook meuk.

Ik heb een tijdje geklooid met de Waves Convotulie Galm. Leuk, maar wat wel grappig is dat de meest voorkomende kritiek op de liedjes die ik gemaakt heb waar die in zit luidt: "ik vind de galm op de zang niet zo mooi..." Laat dat nu net die Waves Convolutie Galm zijn....alle andere galm die in die liedjes is gebruikt komt van spring reverbs.

tip: gebruik voor zang eens een (of meer) delay(s) ipv reverb...klinkt gelijk een stuk strakker en minder wollig en geeft hetzelfde soort effect

Een goede galm is vooral erg duur. Zowel software als hardware. Met 200,- ben je er gewoon niet. Zowel hardware en software in die prijsklasse hebben nare bijsmaken is mijn ervaring.komt van spring reverbs.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Goeie galm *hardware* is duur. Galm software *hoeft* niet duur te zijn.
Ambience is een donationware plugin.
SIR is een gratis plugin. De diverse impulses zijn gratis te downloaden.

Re: Re: Beiden

Re: Re: Beiden

Origineel geplaatst door Hanz
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Goeie galm *hardware* is duur. Galm software *hoeft* niet duur te zijn.
Ambience is een donationware plugin.
SIR is een gratis plugin. De diverse impulses zijn gratis te downloaden.

lexicon galm is nog altijd lexicon galm...het is nl super kunstmatig door de modulatie die ze in de tail maken.... dat krijgt tot nu toe nog geen enkel ander merk voor mekaar met hun algo's .... en ze hebben als het ware een bepaalde sound daarmee gecreeerd. de Wizoo R2 is trouwens best wel ok, die combineert van alles met mekaar, en doet als ik me niet vergis zelfs aan moduleren

Ik heb nl. maar 1 criteria wat betreft galm: Ik moet er een goed gevoel bij krijgen als ik die galm hoor, natuurlijk afzonderlijk met een stukje zang ofzo. In de loop der jaren ben ik wel steeds kritischer geworden en een galm die 5 jaar geleden nog prima was, voldeed op een bepaald moment toch niet meer en ga je op zoek naar wat anders.

Ik gebruik software galms nooit. Heb er diverse geprobeerd, maar het blije gevoel was niet aanwezig. In mijn oren mankeerde er altijd wel wat aan. Wat betreft convolutie galms heb ik alleen de SIR geprobeerd en jawel, die latency was onacceptabel. Klonk niet verkeerd trouwens, maar nog steeds geen blij gevoel.

Op een bepaald moment kreeg ik een Roland R-880 in mijn bezit en toen hoorde ik pas waar een
kwaliteitsgalm tot in staat is. Het gevoel van ruimte en diepte komen tot hun recht. Mixen werd een stukje eenvoudiger. En lange galmtijden van 10 seconden of meer blijven staan.

Sinds kort een 2e-hands Lexicon PCM90 in mijn studiootje. Wauw, dat is andere koek. Een tail die heerlijk smooth is. Nog geen Lexicon 480L of 300, maar wel heel dichtbij. En ik heb een blij gevoel. Durf nou meer galm toe tevoegen dan vroeger, het werkt toch wel.

nou wat mij vooral 'dwars' zit is dat ik vaak lange galms nodig ben en dan zakken der zo een paar namen flink door de mand. de 'tails' die er dan blijven klinken heel bagger in mix en verzuipen vaak ook, terwijl dat niet zou moeten. Ik heb vaak geprobeerd met eq de boel overeind te houden, maar het resultaat hiervan is nog echt te onbevredigend. Lange verbs pas ik toe trouwens het meeste toe op synth stab's.
Ik zit er dan ook al aan te denken om eens naar een audiozaak te gaan (is voor mij een eindje rijden) om nou eens een lexicon bak aan de tand te voelen. Ik weet dat een lange verb nou eenmaal veel aandacht behoeft, ivm de mix die hij dichtsmeerd, maar waar ik nu last van heb is dat hij gewoon verzuipit in het totaal pakket, daar waar die er eigenlijk doorheen moet trekken.

Misschien anders wat voorbeelden posten van galmen?
Blij van galm worden klinkt zo..... fout eigenlijk.

Heb zelf destijds een MPX1 gescoord die veel meer dan alleen goede galmen heeft.
Maar degene in m'n 01v96 is ook wel goed. En ik begin dreamverb steeds meer te waarderen, redelijk subtiel waarbij je niet snel door hebt hoe goed hij wel niet is.
De standaard galmen van cubase vind ik raar genoeg ook altijd verbluffingwekkend.

Maar galm is net als met compresors. Je moet tenminste altijd een hardware versie hebben.

Met blij van galm worden bedoel ik eigenlijk gewoon dat het plaatje klopt. Geen rare bijverschijnselen. Die MPX1 heb ik zelf ook trouwens. Aardige galm en nog wat andere effecten erbij, maar als je hem vergelijkt met een klasse apparaat dan is er toch wel verschil. Je moet het willen horen natuurlijk.

Maar om verschillende galmen echt te kunnen beoordelen zouden we eigenlijk een luistertest moeten doen. Als iedereen dezelfde sound(s) als uitgangspunt neemt, en dat door zijn/haar galm(en) gooit en dat dan weer post als mp3, kunnen we eea beter beoordelen.

Komt de vraag wat we als uitgangsmateriaal zouden kunnen gaan gebruiken. Iemand een idee?

Lijkt me een goeie.. ik heb een LXP1 die ik wel wil laten galmen over een aantal samples.

Eigenlijk zouden we moeten hebben, een vocal, een gitaar, een synthlead, een bassdrum, en een snare ofzo.

De verschillende galmen klinken wisselend wel of niet goed op de verschillende geluiden volgens mij.

Wat Demian zegt is ook mijn mening.
Natuurlijk zijn er galmen die vaker goed klinken dan andere.
Maar een typische spring reverb stuiterende galm op drums voor bijvoorbeeld reggae muziek trek je niet uit een lexicon 480.
Een zwoele ruimtelijke galm op drum trek je weer niet uit een Spring...

Samples voorzien van mooie galm lijkt me een fijn plan.
Kunnen we allemaal horen waar het om gaat....

Origineel geplaatst door bronswerk
Met blij van galm worden bedoel ik eigenlijk gewoon dat het plaatje klopt. Geen rare bijverschijnselen. Die MPX1 heb ik zelf ook trouwens. Aardige galm en nog wat andere effecten erbij, maar als je hem vergelijkt met een klasse apparaat dan is er toch wel verschil. Je moet het willen horen natuurlijk.

Maar om verschillende galmen echt te kunnen beoordelen zouden we eigenlijk een luistertest moeten doen. Als iedereen dezelfde sound(s) als uitgangspunt neemt, en dat door zijn/haar galm(en) gooit en dat dan weer post als mp3, kunnen we eea beter beoordelen.

Komt de vraag wat we als uitgangsmateriaal zouden kunnen gaan gebruiken. Iemand een idee?

Jammer dat het zo zou gaan want juist alle nuances in een goede galm gaan verloren door de MP3 formaat.

Ik heb zelf een PCM 91, PCM 80, PCM 70, LXP 15 en diverse van TC en Roland en Yamaha.
Wat betreft puur galm zijn de 91 en de 70 het mooiste.

De 70 heeft die mooie warme klank van de 224, gewoon heel mooi breed en diep.
De 91 heeft de natuurlijkste (zeker de lange) en is fantastisch.

die in de 80 en LXP15 zijn beide ook een stuk beter dan de rst wat ik heb.

Yamaha is wat kil, of clean, de TC (m1 en m2000) zijn mooi maar wat te neutraal (mischien is dat wat je zoekt)
de rolands hebben een vreemde bij klank (dep5 SRV330) wel gaaf op veel sounds als extra sausje.

Allen de echte verschillen hoor je niet via een MP3 sorry.
Je hebt echt goede spullen nodig om de verschillen tehoren anders klinkt alles eender.

Wat Demian zegt is ook mijn mening.
Natuurlijk zijn er galmen die vaker goed klinken dan andere.
Maar een typische spring reverb stuiterende galm op drums voor bijvoorbeeld reggae muziek trek je niet uit een lexicon 480.
Een zwoele ruimtelijke galm op drum trek je weer niet uit een Spring...

Samples voorzien van mooie galm lijkt me een fijn plan.
Kunnen we allemaal horen waar het om gaat....

klopt Matthijs.

Het blijft een gaaf effect een Spring reverb of een goede plaat galm.
En ik heb inderdaad zelden een goede emulaite gehoord uit een digitale versie ervan.
Dat leeft inderdaad minder.

Origineel geplaatst door Grooveron
Jammer dat het zo zou gaan want juist alle nuances in een goede galm gaan verloren door de MP3 formaat.

We hoeven natuurlijk niet de laagste kwaliteit mp3 te gebruiken. Maar om een indruk te krijgen is een mp3 toch wel praktisch. Wave files zijn zo groot. Of we moeten hele korte fragmenten gaan gebruiken om de filesize beperkt te houden.

Er is toch genoeg hostingruimte te vinden lijkt me.. herejeuz kan vast wel wat 320kbit mp3 huisvesten.. :)

Wel een leuk idee maar...
Hoe een bepaalde galm over een sample los klinkt geeft nauwelijks een beeld over hoe die galm in de mix zal liggen, en juist in die mix wil je een galm beoordelen.

Zelf vind ik reverbs al snel "goed genoeg", maw, als het niet direct storend klinkt is het goed en kan ik weer doorgaan met muziek maken. Ik gebruik ook alleen nog maar software reverbs, de Roomworks uit SX3 en de spring reverb uit NI Guitar Rig. Klinkt net niet als een echte spring, maar dat hoor je toch bijna niet in een mix. Wel lekker makkelijk...

Back