Goede Lange Galm (Hardware vs Software Discussie)

Goede Lange Galm (Hardware vs Software Discussie)

• Hardware Galms

Stemmen: 12 38,7%
  • Software Galms

Stemmen: 5 16,1%
  • Beide zijn goed te gebruiken

Stemmen: 14 45,2%

• Totaal aantal stemmers
    31
Ik denk dat flesje hier wel een punt heeft.
Uiteindelijk gaat het erom wat je met de galm gaat doen.
Ik produceer tamelijk veel muziek waaronder veel verschillende stijlen.

Dat gaat van Hard naar Gothic en van Singsongwriter tot Electronische muziek ala Vangelis.
Daarnaast mix en master ik veel voor mensen en labels dus mijn uitgangs punt is heel anders dan
iemand die gewoon lekker met muziek bezig wil zijn.

Voor mijn is een standaard galmpje in SX3 not done, maar voor een ander is dat perfect.
Ik denk dat wat dat betreft het uitgangs punt erg uitelkaar ligt.

Wat iet weg neemt dat als mensen een echte goede galm horen ze meestal toch wel
het verschil horen. Dus ik doe graag mee en zorg voor een indruk van de PCM 70 en PCM 91
en eventueel van de roland Dep 5 die al wat ouder is maar wel heel warm en soft klnikt.

Aangezien ik zo'n beetje elke dure galm in bezit heb, of heb gehad, kan ik denk ik redelijk goed de verschillen tussen de verschillende galmen beschrijven. De op software gebaseerde galmen klinken bijna allemaal niet; behalve de Ambisonic en de Spacedesigner galm die ik redelijk vind.
De dure hardware-matige galmen die voor mij afvallen, omdat ik ze te klinisch vind, zijn: de Lexicon 960, 480 en 300, en de TC 6000, M5000 en M3000.
De beste reverbs zijn wat mij betreft de Lexicon 224, Lexicon 224XL, Lexicon 200, de EMT 140, de EMT 250/251, de originele Eventide SP-2016, de Quantec QRS en de Publison Infernal Machine 90, omdat ze een grote kwaliteit en een eigen karakter hebben Ze blijven bovendien staan in een mix en slibben niet dicht als er meerdere geluiden tegelijk doorheen worden gestuurd.
De Lexicon 224 en 224XL zijn geweldig voor reverbs met een lange galmtijd; luister maar naar de muziek van Vangelis in de film Bladerunner. Er is geen betere galm voor synths die je echt tot leven wilt laten komen en als je diepte wilt.
De Lexicon 200 is zeer goed voor reverbs op drums, percussie en piano.
De EMT 140 is prachtig om bijvoorbeeld een liveroom te creëren.
De EMT 250 of de 251 met de 250-algoritme is zeer mooi op vocalen en op leadsynth, omdat de reverb aan het geluid verkleeft. Deze galm is bijvoorbeeld voor het album Thriller gebruikt op alle vocalen van Michael Jackson.
De originele Eventide SP-2016 is prachtig op accoustische instrumenten en vocalen. Deze reverb gaat niet de diepte in maar geeft breedte en wikkelt zich om je heen.
De Quantec QRS is een galm die het beste specifieke ruimten creëert. De Publison kan dit ook goed en heeft bovendien nog meer effecten in huis [delay, echo en pitch-shifting]. Prince heeft dit apparaat zo'n beetje op elk album gebruikt.
Wat betreft het verdwijnen van de tail van de reverb; dat hoeft niet alleen aan de reverb te liggen. Het feit dat er dan ge-equed moet worden vertelt mij dat de mixer van twijfelachtige kwaliteit is. Eq gebruiken is meestal een noodgreep [tenzij als effect] die weer andere problemen veroorzaakt als fase-draaiingen e.d. Compressie op subgroepen gebruiken voor geluiden binnen verschillende frequentiegebieden is een veel betere oplossing om een open mix te creëeren.

Heb veel uitgeprobeerd! Maar ik zweer momenteel bij m'n Lexicon pcm-91! :halleluja

Origineel geplaatst door Cisco
Heb veel uitgeprobeerd! Maar ik zweer momenteel bij m'n Lexicon pcm-91! :halleluja

In mijn geval de PCM-90......maar die is idd erg goed...

Origineel geplaatst door Grooveron
Jammer dat het zo zou gaan want juist alle nuances in een goede galm gaan verloren door de MP3 formaat.[/B]

ahum. en dan te bedenken dat de meeste consumenten muziek beluisteren over brakke stereo installaties, rotte PC speakers of een illegale 64kbps MP3 ... waar doen we het allemaal voor als je de nuances van een galm alleen maar via high-end monitoring kan horen??

Het probleem wat ik vaak heb met reverb op vocalen is dat wanneer ik de vocals solo hoor en dan de galm instel, het allemaal prima klinkt, maar als ik dan de muziek erbij hoor, verzuipt de galm daarin en klinken de vocalen weer gewoon droog.

Origineel geplaatst door Special K
Het probleem wat ik vaak heb met reverb op vocalen is dat wanneer ik de vocals solo hoor en dan de galm instel, het allemaal prima klinkt, maar als ik dan de muziek erbij hoor, verzuipt de galm daarin en klinken de vocalen weer gewoon droog.

Wat voor galm gebruik je ervoor?

Gebruik eigenlijk altijd de ambience reverb.

Dan zou ik zeker eens een andere gebruiken, er staan genoeg mooie in deze thread :-)
En ik denk als je daar eens mee gaat werken je zeker een beter resultaat haalt.

Wat ik ook wel een goede software versie vind zijn de reverbs die je bij de UAD 1 kunt krijgen.
Niet in de "same league " als de dure hardware versies maar zeker voor de prijs goed.

Ja ik weet dat er betere zijn. Maar over het algemeen heb ik hier alleen hardware galmpjes voorbij zien komen en die heb ik niet. =( Ik heb sinds kort wel een mooie convolution reverb, maar die heb ik nog niet echt gebruikt. Hoe zijn de reverbs uit de powercore? Daar krijg ik er namelijk wel 2 van binnenkort.

Heeft iemand nog die UAD 140 galm in gebruik en zo ja zou je daar wel blij van worden?
Heb nog steeds die demo van 14 dagen maar ik bewaar hem nog even.

Trouwens een voordeel van een multiFX is dat je naast galm ook nog andere effecten tegelijkertijd kun gebruiken. Delay en galm kan soms heel goed werken.

Trouwes bij die impuls response galmen kun je altijd nog die audiotrack het effect erover freezen, dan heb je wel realtime galm. En zoveel parameters kun je daar toch niet aan veranderen. Alleen de impuls zelf en de decay meestal. En kost hij bijna geen CPU.

Ja ik weet dat er betere zijn. Maar over het algemeen heb ik hier alleen hardware galmpjes voorbij zien komen en die heb ik niet. =( Ik heb sinds kort wel een mooie convolution reverb, maar die heb ik nog niet echt gebruikt. Hoe zijn de reverbs uit de powercore? Daar krijg ik er namelijk wel 2 van binnenkort.

vergelijkbaar met de M-one en M2000 mooi als dat de klank is die je zoekt.
Wel natuurlijker IMHO dan de Ambience. Ik denk dat je daar wel een stuk vooruit gaat

Origineel geplaatst door olafmol
ahum. en dan te bedenken dat de meeste consumenten muziek beluisteren over brakke stereo installaties, rotte PC speakers of een illegale 64kbps MP3 ... waar doen we het allemaal voor als je de nuances van een galm alleen maar via high-end monitoring kan horen??

Dat klopt als je puur bezig bent om iets te maken voor de consument kun je die details als galms/spring-reverbs/plates wel achterwege laten bespaart je tijd en veeeeel geld want dat horen ze toch niet op hun huis/tuin en keuken frikandellen.
Maar voor je zelf is 't lekker lang freaken toch??..........verder die krengen zijn zo kankerduur!!!de grote toppers in ieder geval.. ik blijf nog bij srv330/space-echo201/SE300.....etc.8D

Mij viel op dat je een betere reverb juiste NIET hoort, maar wel opeens diepte krijgt in een mix. Je hoeft er maar extreem weinig in te draaien, en dan toch hoor je een diepte verschil. Bij goedkopere reverbs hoor je uberhaubt niks, totdat je er een flinke portie in mixt. Maar dan gaat t juist plat en onnatuurlijk klinken.
Ik had dit met de overgang van de rm1x reverb naar de tc m-one... ben dus benieuwd hoe een 'echte' hight end reverb klinkt tegenover de m-one.

Origineel geplaatst door fuse
Trouwes bij die impuls response galmen kun je altijd nog die audiotrack het effect erover freezen, dan heb je wel realtime galm. En zoveel parameters kun je daar toch niet aan veranderen. Alleen de impuls zelf en de decay meestal. En kost hij bijna geen CPU.

Wat is dat nou weer voor prietpraat?
Als ik live iets inspeel op een input van m'n soundcard en dat direct doorkoppel aan SIR, (in mijn geval in Tracktion, middels de passthru functie) dan voegt SIR daar uit zichzelf (dus losstaand van de latency veroorzaakt door buffersize) pakweg een halve seconde aan toe. Dus realtime inspelen, en een halve seconde later hoor je jezelf pas terug.
Wat dit te maken heeft met parameters veranderen, mag je dan nog een keer uitleggen, maar het is mij volslagen onduidelijk wat jouw definitie van 'realtime' is.

Origineel geplaatst door maxdox
Mij viel op dat je een betere reverb juiste NIET hoort, maar wel opeens diepte krijgt in een mix. Je hoeft er maar extreem weinig in te draaien, en dan toch hoor je een diepte verschil. Bij goedkopere reverbs hoor je uberhaubt niks, totdat je er een flinke portie in mixt. Maar dan gaat t juist plat en onnatuurlijk klinken.
Ik had dit met de overgang van de rm1x reverb naar de tc m-one... ben dus benieuwd hoe een 'echte' hight end reverb klinkt tegenover de m-one.

Dat is dan ook 1 van de problemen dus. Kijk het klopt wat je zegt dat je een goed gebruikte galm niet terugvind in het geluid waar je het op hebt toegepast. Het klinkt als het goed is als 1 geheel. Maar bij lange galmen wil ik de galm juist wel horen, maar misschien bedoel jij hetzelfde alleen noem jij het dan diepte in je mix. Ik heb diverse software varianten gebruikt, maar geen 1 krijgt echt fatsoenlijke diepte derin. daarnaast is het oppassen geblazen dat ze je mix niet dichtvreten of voor een misselijke bijsmaak gaan zorgen, waar je U tegen zegt.

voor mij ook duidelijk hardware galm eerst had ik niet anders dan vst galmpjes maar kocht een tc m-one gooide me dingen er doorheen en meteen al zonder te tweaken was het veel mooier en subtieler, in plaats van al die schijt shhhhhhhh geluiden met zo,n vst galm
heb de week erop meteen een tweede m-one bijgehaalt omdat er nog veel meer bruikbare dingen in zaten en omdat 1tje zo gouw kompleet benut is

(welke ik veel gebruik over teksten van mezelf) om het lekker stoer te laten klinken

staat nu een tc m-one bij de studio leegverkoop van iemand op dit forum voor maar 150 euro

Back