Leg uit....Adat

Bartology

Big member
Wie kan mij uitleggen wat precies Adat is.
Wat heeft dat te maken met harddisk recording?
Wat is Adat optical?

Okee, alvast bedankt.
Ik had zelf ook al gegoogled, maar ik dacht dat het om iets anders ging.

Adat is een audio protocol en harddiskrecorder neem je audio mee op.
En een harddiskrecorder kan een adat in/uitgang hebben om audio op te nemen/ af te spelen.

Bedoel je dat?

Origineel geplaatst door fuse
Adat is een audio protocol en harddiskrecorder neem je audio mee op.
En een harddiskrecorder kan een adat in/uitgang hebben om audio op te nemen/ af te spelen.

Bedoel je dat?
Ehm... ok. .. dus dan kun je van je harddisk opnemen op een audiotape (adat). Dan kun je toch beter gelijk een CD bakken?

Origineel geplaatst door Bartology
op een audiotape (adat).
DAT heeft niks te maken met ADAT.
Dan kun je toch beter gelijk een CD bakken?
Ooit in 1995 eens een CD moeten bakken?

Weet je gelijk wat dat kost ;).

Aha, dus het is verouderd?
Als een audiotape niets met ADAT te maken heeft, snap ik het nog niet :o:

Nou lees het artikel op Wikipedia eens. ADAT is een manier om 8 sporen audio op Super VHS-tape te zetten. Digitaal. Dat zijn dus nulletjes en eentjes. Dus boeit het eigenlijk niet of ze op een Super VHS-tape komen, of op een harddisk, of op een CD-rom, of een MO (magneto-optische) schijf. ADAT-compatible wil zeggen dat de machine begrijpt wat er ingevoerd wordt op zodanige manier dat 'ie het ook weer kan omzetten naar een gewoon analoog audiosignaal.

Die 8 sporen worden over gezonden via lightpipe, wat een duur woord is voor glasvezelkabel. Het voordeel? Totaal geen 'omvallende bits' of elektrische interferentie. Bij gewone audio vertaalt dit zich als ruis, bij digitale signalen kan het zijn dat een 1 of een 0 niet als zodanig herkend wordt. Licht kun je echter niet op die manier verstoren.

Verouderd? Nee, ook niet. ADAT wordt nog heel veel gebruikt. En als je het artikel nou goed had gelezen had je ook gezien dat het hele tape-gebeuren tegenwoordig vrijwel niet van toepassing is :).

Back