Origineel geplaatst door peter2xl
ik heb met beide zo'n 2,5 jaar gewerkt en weet dus echt wel welke muziek je er het handigst op kunt maken en dat wil dus niet zeggen dat dat meteen de ENIGE muziek is die je ermee kunt maken.
gewoon allebei houden dan ben je wat flexibeler en aan elkaar gekoppeld werkt het ook prettig, mixertje er tussen en klaar is kees, laat ze maar eens tegen elkaar opboxen zou ik zeggen.
Je weet welke muziek JIJ het makkelijkst op de machines maakt, zegt niets over de machines zelf. Ik kan met mijn machinedrum net zo makkelijk hip-hop beats maken als ik er dikke techno percussie uithaal.
De mpc is populair in de hip-hop scene omdat mensen bij het kopen van gear vaak een voorbeeld zoeken. Als een succesvolle artiest als dr. dre die bak gebruikt is men snel geneigd ook een mpc te kopen. Ik zag pasgeleden "MTV Cribs" met de Wu-Tang Clan en die hadden helemaal geen mpc in hun studio's staan. Waarom? Omdat vooral de nieuwere mpc's geen eigen sound hebben (maar juist erg neutraal klinken) en dus in principe door elke wilekeurige sampler/sequencer combi te vervangen zijn.
Ik ben een heftige tegenstander van krachttermen als "de perfecte hardhouse synth" of "de ultieme hip-hop bak" omdat dat soort uitlatingen gewoon nergens op slaan.
Je noemt het grofweg geven van dit soort antwoorden iemand helpen door het simpel te houden terwijl je eigenlijk juist verwarring zaait. Als je alleen maar had aangegeven dat jij de mpc het best vind voor hip-hop en de Rs7000 voor andere zaken dan hadden we deze discussie niet eens gehad.
Ik probeer zelf in ieder geval een advies te baseren op feiten en niet op persoonlijke smaak. Persoonlijke smaak is namelijk per persoon nogal verschillend. De een vind de Rs7000 een rampenbak en de MC909 super of andersom. Als je ergens mee hebt leren werken heb je gewoon snel de neiging dat het beste te vinden. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor een ander hetzelfde is.
Je zegt het zelf al, hoeveel artiesten gebruiken een mpc voor hip-hop. Ongetwijfeld veel, maar ook veel andere weer niet maar daar hoor je natuurlijk niks over. Als 30% van de producers zo'n ding gebruikt heb je al een meerdereheid.
Hoeveel techno producers gebruiken een machinedrum. Minder dan je denkt vrees ik. Hoeveel dance-producers een grovebox: nog veel minder dan je zou verwachten (de Rs7000 is in mijn ogen overigens geen groovebox). (De term "groovebox" is sowieso al een heel vervelende).
Die paar zielige uitzonderingen waar je het over hebt begin ik niet eens over. Nogmaals, als jij van 30% van de hip-hop artiesten weet dat ze mpc gebruiken weet je dan ook wat de overige 70% gebruikt?
Goed voorbeeld is The Prodigy denk ik. Die gasten hebben echt alles gebruikt van Akai S serie samplers, Roland MC's, oude Boss Se70 effecten, Oberheims, loopsamplers en noem het maar op. geen touw aan vast te knopen.
teknoudontknow slaat zelf de spijker op zijn kop. Iedereen heeft er een ander idee over en iedereen zoekt iets anders in een stukje apparatuur. Zwart/witte reacties zijn dan ook vaak reacties waar vrij fel op wordt gereageerd. HEHE
Verder geen probleem natuurlijk, als het maar gezellig blijft!
Wat ik denk ik als feit kan aandragen over de Rs7000 vs de MPC1000 (misschien heb ik dit al in een eerder reply aangegeven) is dat de MPC wat helderder en cleaner klinkt dan de Rs7000 wat betreft sampling. Je hoort hier weleens mensen over klagen en inderdaad als je resampled moet je wat truukjes uithalen om de boel weer lekker hard te laten klinken. Maar ja, daar leer je wel mee werken.
Naar mijn mening wint de Rs7000 weer behoorlijk wat betreft sequencer en effecten. Dit is wel weer smaak gerelateerd natuurlijk. De velocity sensitive pads op de Rs7000 zijn een beetje onzin wat mij betreft. Je hebt bijna een hamer nodig om dat goed te kunnen gebruiken. Voor lekkere outboard processing is een expansion board wel een vereiste, da's wel weer jammer (Roland kon dat lekker afkijken en standaard in de MC909 zetten). Maar ja, zo is er altijd wel iets te verzinnen.
Ik ga weer eens stoppen voor ik last van RSI krijg!