hierbij richt ik mij tot ...

ROGUE85

@wearerogue85
The Prodigy op Pukkelpop 2005

laat in het vervolg al die mooie apparatuur thuis om de volgende redenen:

-het slepen is slecht voor de apparatuur
-het niet opbouwen van de apparatuur bespaart ons alweer een half uurtje wachten
-je buurman vindt het ws ook niet zo fijn als je telkens zijn synth komt vragen als je moet optreden, omdat die nog net iets zou bijdragen aan't 'quantitatieve aspect van je setup' a.k.a. 'je podiumpresence'

en het belangrijkste:

-aangezien die 2 laptops, en die hele hoop rotzooi toch niet gebruikt worden op het podium, kunnen jullie je geloofwaardigheid misschien terug opkrikken door de komen performen met 2 micro's en een cdspeler!

ohja, hetzelfde geldt voor Nightwish: kent er iemand een Korg-synth die zonder een knopje aan te raken overspringt van piano naar strijkers? of moet ik hier rekening houden met dingen zoals telepathie of andere krachten (aangezien het een gothic metalband betreft zou dit niet onmogelijk zijn)?

mvg,

(een lichtelijk geërgerde) m.r.t.

bij gothic bands had je er wel van uit kunnen gaan dat er altijd een tape meedraait voor effecten, speeches, intro's en moeilijkere klassieke stukken.....

bij de prodigy zou ik zeggen dat gezien de commercie van die band ze een showtje opvoeren en dat alle muziek uit een laptopje blaast......en dat allles er voor de show staat....jammer, maar miljonairs staan niet bekend voor hun werkinzet...

ik snap wel je irritatie, zeker gezien de kaartjesprijs van festivals...allleen vrees ik dat ze je irritatie niet zullen lezen.

Electronische muziek kan nooit echt live, vorlgens mij.
Of je moet patterns switchen live noemen?

Je hebt het toch wel gezellig gehad?
Zou wel raar zijn als je je mood laat killen door het gebruik van cd cq dat8D

ik vind dat wel live... je 'bespeelt' een instrument om iets te 'produceren, creëren'... uiteindelijk verander je op een gewoon instrument ook maar van noot om een melodie te maken... in essentie is't hetzelfde... alleen is't nu instrument in de breedste zin van't woord, speel je nu met grotere brokken (ihg van patterns, alhoewel ook vaak gebruik wordt gemaakt van oneshots, fill-ins noem maar op) en wordt het ietsje globaler werken ipv momentaan... doch, je bent altijd bezig met een compositie, groter geheel...

een hoorn die af en toe in een partij een cruciale noot moet blazen, en de helft van de tijd staat te tellen ipv te spelen, is dat dan ook niet live??

ik heb te gekke sets gezien van The Hacker, Vitalic en noem maar op...
die deden het bescheiden, slechts twee vierkante meter tafel met sequencer enzo... terwijl The Prodigy zo veel show verkoopt, al dat materiaal heeft staan en het uiteindelijk maar zever is... om nog maar te zwijgen over die twee idioten die er rondlopen en geen zinnig woord te vertellen hebben... ik geef toe, The Prodigy klinkt heftig op plaat, voor 3 nummers ofzo, maar het is niets voor live...

ik ben niet van plan om te gaan klagen tegen organisatie ofzo... diegene die het geweldig vindt heeft het recht ernaar te luisteren... je gaat toch ook niet tegen 149.999 kinderen vertellen dat Sinterklaas niet bestaat, en het dan verbieden?

Basement Jaxx heb'k dan weer wel van genoten, maar die stonden dan ook met beide voeten op de grond, daar kon men meer spreken van een liveband, nummers waren in aangepaste liveversie etc... achja... het heeft m'n festival niet bedorven, maar wel m'n visie weer es bijgestuurd...

m.r.t.

Origineel geplaatst door ALBINO SCORPION
bij gothic bands had je er wel van uit kunnen gaan dat er altijd een tape meedraait voor effecten, speeches, intro's en moeilijkere klassieke stukken.....
Haha, ik ken dat: de ex-toetsenist van mijn band (want we hebben 'em eruit gekickt) speelt nu in een gothic metal-band. Telkens als je iets ingewikkelds hoort, dan staat-ie een meter achter z'n Kurz 2600XS :D Verder hoeft-ie alleen maar stringdingen te spelen...

Origineel geplaatst door mrt
ik vind dat wel live... je 'bespeelt' een instrument om iets te 'produceren, creëren'... uiteindelijk verander je op een gewoon instrument ook maar van noot om een melodie te maken... in essentie is't hetzelfde... alleen is't nu instrument in de breedste zin van't woord, speel je nu met grotere brokken (ihg van patterns, alhoewel ook vaak gebruik wordt gemaakt van oneshots, fill-ins noem maar op) en wordt het ietsje globaler werken ipv momentaan... doch, je bent altijd bezig met een compositie, groter geheel...

Dus in de studio is eigenlijk ook live dan?

Re: hierbij richt ik mij tot ...

kent er iemand een Korg-synth die zonder een knopje aan te raken overspringt van piano naar strijkers? of moet ik hier rekening houden met dingen zoals telepathie of andere krachten

Dat kan zelfs zonder telepathie of magische krachten:

- Via MIDI
- Via pedalen
- Via Playlists

Nagenoeg alle workstations kunnen dit dus ook de Korg Tritons, Karma's,...

ik vind ook met electronische muziek live het nogal riskant is veel live toestanden te laten afhangen van die technologie en je optreden te laten verbrodden zodat je belachelijk figuur slaat.

Best is idd het zekere voor het onzekere te nemen en veel op band te laten draaien. Als ze zoals de prodigy doen alsof met instrumenten lijkt het voor de kenner intzakzetterij, maar vergeet aub het showaspect niet wat ze proberen overeind te houden zoals in hun video's.

Ze kunnen daar moeilijk gefixeerd gaan staan achter hun sequencers zoasl kraftwerk, daar hun muziek ook zo kostummgladgestreken klinisch is.
Jean Michel Jarre bvb gebruikt ook DAT's en maar doen alsof.....

De muziek is toch van de man, mij maakt het niet uit.

Ik geniet er evengoed van hoe zulks uitgebeeld word van wat er in de studio gevoeld werd als emotie, eindelijk voor een publiek. Het is echt.
Net als theater, film, toneel een beeld van wat ze laten horen of spelen.

Natuurlijk is 'live' relatief als je te maken hebt met electronische (dans) muziek... Als ik in een gitaar band zou zitten, zou ik maar één ingrediënt van de muziek voor m'n rekening kunnen nemen, bijvoorbeeld alleen de bas...
Maar ik zit niet in een gitaarband, dus tenzij je een bandje hebt met 5 toetsenisten die ieder een gedeelte van de muziek voor hun rekening nemen moet je 'electronisce live act' met een andere set regels beoordelen.

Mensen vergeten wat er zo uniek is aan electronische dansmuziek: het is muziek gemaakt door één of twee individuen. Dat was ook zo revolutionair aan 'house' muziek: je was géén gitaarband. Al wat je nodig had was een sequencer, een drumcomputer en een synthesizer en je kon muziek maken. Je hoefde geen getrainde muzikant te zijn, je hoefde geen complexe spel technieken te leren en je hoefde voor optredens geen 5 mensen en hun spullen over laten komen... Live electronische muziek was vernieuwend en low-profile: al wat er nodig is ben jij, je spulletjes, je muziek en het publiek.

Als je je dat bewust bent, maakt het niet uit of je met een laptopje speelt ofdat je met een berg apparatuur aan komt. Als de muziek er is en ze wordt dus ter plekke in elkaar gezet heeft ze wat mij betreft bestaansrecht. Zolang een live set zo in elkaar steekt dat er een persoon nodig is om de boel tot een opgebouwd en gevarrieerd geheel te laten klinken vind ik dat je al kunt spreken van een live act.

Wat ik ook altijd een beetje vreemd vind is dat het publiek electronische live-acts (en dj's ook trouwens) nog altijd vergelijkt met guitaar bandjes. Het publiek staat altijd met het gezicht naar het podium, te kijken naar... ja, naar wat? Een kerel die plaatjes draait? Een mannetje dat aan knopjes staat te draaien? Wat is daar zo intressant aan? Het is geen circus waar je truukjes ziet, het is een circus waar je truukjes hóórt.

Re: Re: hierbij richt ik mij tot ...

Re: Re: hierbij richt ik mij tot ...

Origineel geplaatst door Hover
Dat kan zelfs zonder telepathie of magische krachten:

- Via MIDI
- Via pedalen
- Via Playlists

Nagenoeg alle workstations kunnen dit dus ook de Korg Tritons, Karma's,...

ik wil niet een of andere technische discussie met je voeren want dat is het me niet waard, maar het was duidelijk dat zowat alles op band stond, behalve de stem... het enige wat er van de drum live was, waren de cymbalen (die op heel laag volume stonden) en de toms... dat viel dan ook direct op want die sprongen ongelooflijk uit de algemene 'mix'...

en bij de prodigy, ik begrijp ook wel, het showaspect moet er zijn, maar kan ik met moeite respect voor opbrengen... uiteindelijk hoeft er maar 1 achter de synths/sequencers te staan, en kunnen die andere twee nog rondspringen en de boel upfucken zoveel als ze willen... als band van 'dat formaat' zou'k toch graag mezelf wat au serieux nemen... de muziek is inderdaad van de man, da's cool, maar je profileren als liveband terwijl je dat niet bent, jammer...

Origineel geplaatst door trash
Dus in de studio is eigenlijk ook live dan?

ik denk het niet... of lig ik me dan op een of andere manier weer tegen te spreken ofzo?

anyway, ik wilde het even kwijt, desalniettemin heb'k wél genoten van die mensen die met 9 man op't podium stonden en een patat van een liveband vormden...

m.r.t.

Re: Re: Re: hierbij richt ik mij tot ...

het enige wat er van de drum live was, waren de cymbalen (die op heel laag volume stonden) en de toms... dat viel dan ook direct op want die sprongen ongelooflijk uit de algemene 'mix'...

Dit geloof ik niet... Je gelooft toch zelf ook niet dat ze alles op tape zetten, behalve de toms en de cymbals? :frons:
Ongetwijfeld werd daar gebruik gemaakt van een getriggerde kick en snare, waardoor deze ook anders in de mix komen te liggen...

Re: Re: Re: Re: hierbij richt ik mij tot ...

Re: Re: Re: Re: hierbij richt ik mij tot ...

Origineel geplaatst door Ethereal
Dit geloof ik niet... Je gelooft toch zelf ook niet dat ze alles op tape zetten, behalve de toms en de cymbals? :frons:
Ongetwijfeld werd daar gebruik gemaakt van een getriggerde kick en snare, waardoor deze ook anders in de mix komen te liggen...

dan zou't raar zijn waarom ze de toms niet zouden triggeren?
het leek me ook moeilijk te geloven, maar heb de snare in de gaten gehouden, en meende toch gezien te hebben dat hij paar keer een hit deed maar dat er niets te horen was...
hetzelfde gold soms zelfs voor de cymbalen...
trouwens, bij de voorgenoemde bands (Marilyn Manson, Nightwish) heb'k geen enkele soundcheck van de drum gehoord?? Of zijn dergelijke drummers en pa-lui gewoon überheersers en wordt dat alleen bij amateuroptredens van amateurbandjes gedaan?

ik kan het natuurlijk ook bij't verkeerde eind hebben, ik stond niet al té dichtbij en dan heb'k het nog niet over vertraging van't geluid en videobeelden etc... feit is dat er duidelijk een bandje meeliep en wie weet wat er allemaal live is gespeeld of niet
ik vind het in ieder geval jammer...

m.r.t.

In metal schijnt nogal veel met triggers gewerkt te worden, vooral op de (dubbele) bass drums. Dan klinkt het al snel indrukwekkend, maar helemaal acoustisch blijft daar dan bitter weinig van over. Wat dat betreft kun je beter kijken en luisteren naar groten als Virgil Donati, Mike Mangini, Vinnie Collaiuta (of hoe je z'n naam ook spelt), Terry Bozzio c.s.: bass drum hits als kanonsschoten en ook op dat volume op 200bpm strak in de doubles!

Re: Re: Re: Re: Re: hierbij richt ik mij tot ...

Re: Re: Re: Re: Re: hierbij richt ik mij tot ...

dan zou't raar zijn waarom ze de toms niet zouden triggeren?
het leek me ook moeilijk te geloven, maar heb de snare in de gaten gehouden, en meende toch gezien te hebben dat hij paar keer een hit deed maar dat er niets te horen was...
hetzelfde gold soms zelfs voor de cymbalen...

Omdat getriggerde toms kut klinken, en toms ook niet zo belangrijk zijn als de kick en de snare... Ook is een getriggerde kick stukken makkelijker uit te mixen.. Geen overspraak en geouwehoer, geen geklooi met microfoons... Zelfde reden waarom ze geen electronische cymbals gebruiken, die klinken kut en zijn niet zo bepalend voor de drumsectie...

Origineel geplaatst door Meinte37
In metal schijnt nogal veel met triggers gewerkt te worden, vooral op de (dubbele) bass drums. Dan klinkt het al snel indrukwekkend, maar helemaal acoustisch blijft daar dan bitter weinig van over. Wat dat betreft kun je beter kijken en luisteren naar groten als Virgil Donati, Mike Mangini, Vinnie Collaiuta (of hoe je z'n naam ook spelt), Terry Bozzio c.s.: bass drum hits als kanonsschoten en ook op dat volume op 200bpm strak in de doubles!

Als je dat tempo speelt dat in de metal gewoonlijk is is het onmogelijk omdat met hetzelfde volume te doen als dat je dat op rustige tempo's zou doen.. Ook de topdrummers kunnen dat niet omdat het gewoon godsonmogelijk is...

ik wil niet een of andere technische discussie met je voeren want dat is het me niet waard, maar het was duidelijk dat zowat alles op band stond, behalve de stem... het enige wat er van de drum live was, waren de cymbalen (die op heel laag volume stonden) en de toms... dat viel dan ook direct op want die sprongen ongelooflijk uit de algemene 'mix'...
.

Hmmm... vreemd, ik heb Nightwish enkele weken geleden gezien op Wacken open Air in Duitsland, toen hebben ze (op wat koorwerk na) netjes alles live gespeeld, voor zover ik kon beoordelen. Wat overigens nogal een verschil was met Within Temptation, die er ook was, maar op de zang na een kanjer van een playbackshow opvoerden. :(

Nightwish deed overigens ook een moedige poging tot "high Hopes"van Pink Floyd, deden ze dat op Lowlands ook?

de beste live electronische dancesets zijn die waarbij de synth's en de drum door een sequencer worden gespeeld, en de 'muzikanten' de met de filters en de mixdown staan te klooien.

housebands die met veel live muziekanten werken die een deel van de muziek op zich nemen, en een paar synth's die live bespeeld worden zijn ook nog wel goed. (atomic 7 is zoiets).

maar de prodigy die een ganse indrukwekkende setup opstelt en dan cd'tjes speelt, dat is bulshit. Dan kunnen ze die apparatuur thuislaten en het op een jamaicaanse soundsystemwijze doen (cd/vinyl + mics). Jamaicanen doen dat al jaren met hun soundsystems om zo goedkoper concerten te kunnen doen in de ghetto's (ze moeten dan geen live band betalen en de muziek klinkt veel beter dan de meeste livebands kunnen spelen, zeker bij dancehall of soca)

Back