Hoe herken je SCSI-schijven?

pjeut

Ouwe rot
Ik kom geregeld in een tweedehands winkel (Emmeloord, you know, hometowm of Marktplaats) en daar liggen vele harde schijven te kust en te keur. Daar moeten ook SCS-schijven tussen zitten, klaar om ingebouwd te worden in een Akai sampler of wat dan ook.

Maar, wat zijn de uiterlijk niet mis te verstane kenmerken van een SCSI-schijf? Laatst heb ik er eentje gekocht voor m'n DR-4 hd-recorder, maar die zag er uiterlijk als wat betreft connecties hetzelfde uit als de reguliere hd's voor in de reguliere pc's.

Dus, hoe zie ik dat ik beet heb??

Re: Hoe herken je SCSI-schijven?

Laatst heb ik er eentje gekocht voor m'n DR-4 hd-recorder, maar die zag er uiterlijk als wat betreft connecties hetzelfde uit als de reguliere hd's voor in de reguliere pc's.

Als je met "regulier" bedoelt IDE dan kan dat zowat niet. Er is geen enkele SCSI connector met evenveel pinnen als een IDE connector. Ze lijken wel, maar de vergelijkbare SCSI-connector is echt groter...

dus het komt neer op...

dus het komt neer op...

...het aantal pinnen?
Dus ik moet gewoon zo'n overzichtje =/= plaatje pakken met daarop al die diverse interne SCSI-connectors, en dan kijken of het overeen komt?

Jongens, toe nou...

Jongens, toe nou...

...ik weet ook best dat een SCSI-connector niet aansluit op een IDE-connector (m/v). Het gaat mij er om: hoe kun je nu in één flits zien dat het om een SCSI-schijf gaat (zonder pinnetjes van de connector te hoeven tellen)?

Is er soms een geheim tekentje of logo op de etiketten, is er sprake van dat het er altijd op vermeld moet staan, wat is het, zodat je in een keer weet: dit is een SCSI-schijf.

Of vraag ik teveel?

Je raakt vanzelf getraind als je er genoeg ziet :D

Ik weet niet hoe die harddisks verkocht worden (kun je ze makkelijk van
dichtbij bekijken?), maar op een scsi-disk zal sowieso ook nog informatie
staan over hoe je de scsi-id zet, terwijl op een IDE-disk juist master/slave informatie staat.

Kijk...

Kijk...

...da's informatie daar heb je wat aan. Niet aan gedacht, maar bij een SCSI-schijf komt altijd die SCSI-ID om de hoek kijken, hoe dan ook.

Dank je wel, hiermee gewapend zal ik ten strijde trekken langs schragen en stellingen.

Re: Jongens, toe nou...

Re: Jongens, toe nou...

Origineel geplaatst door pjeut
Het gaat mij er om: hoe kun je nu in één flits zien dat het om een SCSI-schijf gaat (zonder pinnetjes van de connector te hoeven tellen)?

Op een IDE schijf zitten jumpertjes met de namen MASTER / SLAVE / CABLE SELECT (MS/SL/CS) en op een SCSI schijf zitten jumpertjes voor de SCSI-ID (0/1/2) en de TERMINATION.

Daar kan je het aan zien.

Maar een geoefend oog hoeft geen pinnetjes te tellen om 't verschil in afmeting te zien tussen een SCSI en een IDE schijf ;)

[edit]
:gaap: ik zit te slapen... je had het antwoord al :stupid
En Etaoin zegt zelfs PURSIES 't zelfde :frons:

Tja...

Tja...

Origineel geplaatst door Mostatic
of neem een SCSI kabel mee. 8D

...maar welke...:erm:

Sommige UW scsi schijven hebben een hele andere connector.
78 pins waarbij de pinnetjes veel kleiner zijn (en kwetsbaarder).
Met een verloopje passen die ook wel.
Dat je dan maar een deel van die schijf gebruikt omdat je sampler niet meer dan zoveel Mb/Gb aankan is bijzaak.

Schijven met stickers erop met grote gestifte kruisen of 'BAD' vooral mijden. En ze mogen niet rammelen.

Voor de rest blijft het gokken of ze het doen en hoe lang ze meegaan.
Als het kan zorg dat je altijd een backup hebt.

Dit geldt ook voor IDE's natuulk.

Origineel geplaatst door fuse
Sommige UW scsi schijven hebben een hele andere connector.
78 pins waarbij de pinnetjes veel kleiner zijn (en kwetsbaarder).

NEE

78 pins bestaan niet!!!!!!

SCSI is DB 25 pins (narrow) of 50 high density, wide is 68 pins en SCA is 80 pins.

Dan heb je nog verschillende connectoren zoals centronics, DB 25, DB 50, VHDCI, HD DB 50, SCA 80-pin.

Back