Hoe herken ik een synth tov een keyboard.

jaxxon

\\\Rock Hard & Prosper///
Stel je loopt op een tweedehands markt en ziet daar een keyboard of is het nou toch een synth liggen.

Wat zijn enkele uiterlijke kenmerken aan een synth. Bepaalde functies die niet op een keyboard zitten misschien. Dus hoe kan ik in één oogopslag een synth onderscheiden van een keyboard?

J.

Op keyboards vind je vaak geen filter...
Toch?

p.s. Best een goede vraag eigenlijk.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Op keyboards vind je vaak geen filter...
Toch?

Maar dat kun je vaak niet in één oogopslag zien: neem het U20 keyboard van Roland bijvoorbeeld: je moet eerst door 100 menu's ploegen om erachter te komen dat ie geen filter heeft.

Maar keyboards worden tegenwoordig in veel gevallen geleverd met ingebouwde speakers, niet? Daar kun je wel veel aan herkennen. Verder zijn de meeste synth en keyboard fabrikanten wel zo netjes om op een apparaat "synthesizer" of juist "keyboard" te zetten. Op de U20 staat "keyboard" op de Roland D20 staat synthesizer bijvoorbeeld.

Doordat er OF een save patch achtige optie op zit OF er belachelijk veel knoppen op zitten.

Bij een keyboard staan vaak de namen van de geluiden gedrukt op de kast, heeft hij ingebouwde speakers, staan er geen woorden op als oscilator, filter, ADSR.

Op een synthesizer staat ook heel vaak het woord: SYNTHESIZER.

ha! Op een echte tweedehands markt kan je uberhaubt nog zien wat je koopt, op MP ben je afhankelijk van de verkoper, hoe hij het beestje noemt: keyboard of synth.. Dus soms staan er wel is synths in het rubriekje keyboards!

Arv

Op een echte synthesizer zit GEEN ritmebox of begeleidingsautomaat !!
En er staan geen nootnamen of drumtafbeeldingen boven de toetsen...

En op een keyboard kun je niet je eigen geluiden maken en opslaan...

De gele rubberen "DEMO" knop geeft het al vaak weg :).

Serieus, herkennen is niet zo lastig. Onboard speakers, geen mogelijkheid tot het diepgaand bewerken van geluiden, ietwat kinderlijke kleurtjes en van plastic gemaakt, lagere of ongespecificeerde polyfonie (28 voices), automatische begeleiding, 2-vinger-akkoorden-zooi- alhoewel "bruiloftsbakken" als een G-1000 geen speakers hebben, zijn het niet 'echte' synths tenzij je met SysEx gaat klooien. De namen van de presets zijn op de synth zelf afgedrukt, effecten - als ze er al zijn - kunnen alleen aan of uitgezet worden, en de serienummers beginnen bij Roland met EM/E en bij Yamaha met PSR/PSS (laatste heeft kleine toetsen) alhoewel ze nu aan een nieuwere serie zijn begonnen (DG?).

En natuurlijk een gruwelijk kleurig display :D.

Maar de Yamaha Tyros en de Technics kn7000?

KN7000_g_web.jpg

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=4155

tyros.jpg

Het gaat toch niet alleen om die boxjes of iets een keyboard of een synthesizer is? Of wel?

Zou het iets met presets te maken hebben?

Bij een synth zit geen boekje "iedereen kan spelen met ravensburger" (?).

Pff...

Hoe zie je het verschil tussen een auto en een motor?

Een auto heeft vier wielen.

En een quad dan?

=(

Hmmm ik heb thuis nog een gem Px-5 keyboard, waarin je eigen geluiden kunt maken (dmv mixen van waveforms), ik denkt dat het hem zit in de ritme box, aansluitingstype van outputs (tulp plugjes of midi jack), one-fingered chords, knipper leadje dat meeloopt met de ritmes

Origineel geplaatst door BananaWorld
Bij een keyboard staan vaak de namen van de geluiden gedrukt op de kast, heeft hij ingebouwde speakers, staan er geen woorden op als oscilator, filter, ADSR.

Op een synthesizer staat ook heel vaak het woord: SYNTHESIZER.

Hmmm.... Op het Roland E-66 keyboard staat 'intelligent synthesizer', maar het heeft niets van doen met een synthesizer.
En van de Juno is er toch ook een versie met ingebouwde speakers, een of andere HS versie of zo....

Wat dacht je van Rolands jx-1 Performance synthesizer.... oei ik trap slipperman voor de schenen... :luv:
Het leven is gewoon niet zwart/wit... genoeg grijze gebieden... Korgs i3 ofzo is ook een keyboard, maar heeft wel VA technologie.... ooit zo'n lelijk blauw cheapo panasonic keyboard gezien met een radio antenne erop.. en ja je kon er dus ook cd's en radio op luisteren.... hoezo blauw.. ueh grijsgebied...
:L

PS en wat dacht je van zo'n Alpha Juno met een orginele @juno-muziekhouder erop met het boekje "mijn eerste piano lessen" hihi :D

Volgens mij zijn het beide electronische muziekinstrumenten.

Een keyboard is een electronisch muziekinstrument met per definitie een keyboard, daarom heet ie waarschijnlijk ook keyboard.. Een synth hoeft geen klavier te hebben... Verder is het hetzelfde..

Electrische piano's zijn beperkte keyboards (maar een geluid) of een synthesizer met toetsen..

uuuhm simpel?

Synth; ontworpen voor het maken van geluiden dus met veel synthese mogelijkheden (ADRS, Filters, envelopes)

Keyboard; ontworpen voor het maken van muziek en niet specifiek het maken van geluid. Heeft dus ook veel minder tot geen synthese mogelijkheden.

maar er zijn dus ook grijze gebieden zoals eerder vernoemd... maarja, is dat niet met alles?

Dit is duidelijk een keyboard en geen synthesizer

;)

Attachments

• keyboard.jpg
    keyboard.jpg
    27,4 KB · Bekeken: 62
Nou dan zal ik inderdaad alle merken types en foto´s uit mijn hoofd gaan leren(kan ik gelijk meedoen met wedden dat:D ).

Wel leuk dat je met een simpele vraag toch zoveel reacties kan krijgen bedankt:okdan:

Ik za dusl gewoon mijn ogen goed moeten openhouden!

Zijn er trouwens merken waarvan je zeker weet of je met een keyboard of een synth te maken hebt?

Ik zie hier in de thread leuke plaatjes staan, maar voordat je zoiets koopt (lees: veel geld), dan neem ik aan dat je al even gezocht hebt op internet wat je er mee kan.

dingen als de Tyros en de PSR9000 zijn eigenlijk wolven in schaapskleren... synthesizers verpakt als keyboards.

Back