Wie van de drie? (synths)

In de microfoon, electrisch gitaar en platenspeler zitten onderdelen die met computers zijn gemaakt (vooral op reageren hoor, ben bloedserieus;) ). Zelfs de wasmachine van mijn moeder uit de 50er jaren is digitaal, als ie stuk was hoorde je pas het echte analoge geluid (gezin met 10 kinderen): pfff, steun..krrr..pfff..pfff. Vooral als ze het analoge wasbord pakte8o)

di·gi·taal (bn.)
1 de gegevens verwerkend en representerend in numerieke vorm <=> analoog (1 sokken, 2 luiers enz.)
2 op de vingers of de tenen betr. hebbend (blijf met je digitalen van mijn zusje af, of de hond van de buren stopte zijn digitale apparaat in een ander hondje, lees: hij sloeg hem voor zijn bek met zijn rechterpoot)

Niet dat ik niet geïnteresseerd ben in analoge of digitale wasmachines, maar kunnen we het een beetje ontopic houden alsjeblieft?

merci

:smeris:

Origineel geplaatst door sambo
Of weet iemand nog goeie alternatieven voor tweedehandssynths in de prijsklasse 200-400 euro? laat maar komen.
De ultieme tweakbak binnen jouw budget is de Nord Micro Modular (200€).
(Er staat hier ergens een foto gepost met een RM1x en enkele MMs.)

Je vind ook letterlijk duizenden goede gratis klanken voor deze synth.
Eventueel kan je er later nog een BCR2000 bij doen als ja nog meer wil tweaken en
de 3 knoppen (+ de 8 knoppen op je RM1x die je kan toewijzen) niet genoeg zouden zijn...

Dan zit je in totaal maximum aan 350€.

Download de gratis editor eens en lees eens een paar on-line tutorials (op clavia.se) en
ADSR zal binnenkort geen geheimen meer voor jou hebben.

Niet dat ik niet geïnteresseerd ben in analoge of digitale wasmachines, maar kunnen we het een beetje ontopic houden alsjeblieft?

merci

Als je eentje als voorkeur geeft, liefst ook argumenteren eh
Welk topic?

Origineel geplaatst door Vl1
In de microfoon, electrisch gitaar en platenspeler zitten onderdelen die met computers zijn gemaakt (vooral op reageren hoor, ben bloedserieus;) ).
Soms hoopte ik dat er onder jouw hersenpan ook onderdelen zaten die met de computer gemaakt zijn... :engel:

Origineel geplaatst door r.5
Soms hoopte ik dat er onder jouw hersenpan ook onderdelen zaten die met de computer gemaakt zijn... :engel:

Hoe wist je dat? Ik zit idd wel eens met mijn vinger in mijn oor8o)

Maar goed nu weer ontopic:smeris:

Tweakbakkies voor een beginner in bezit van een RM1X..

Paar opties uit m'n kop...

-MicroKORG : klein maar fijn. Erg leuk redelijk gemakkelijk bakkie met goed(raar!) geluid, en zeker 2e hands redelijk makkelijk aan te komen. Richtprijs 2e hands: rond de €300,-

-AN200/DX200: zelfde 'soort' als een RM1X (groovebox-achtigen), maar met een goede, aparte sound; leuke aanvulling op de RM1X geluiden. Richtprijs 2e hands €200 - €250

-CS2X : kàn, maar ik zou eerder een ander merk pakken; imo veel overeenkomst qua geluid met de RM1X. Richtprijs 2e hands: volges mij rond de €300,- ??

-Nordlead / -rack: NICE! Zou eerder ietsje doorsparen voor de 2, maar da's wel ietsje duurder.
Richtprijs 2e hands: NL1: rond de 3-400 ? NL2: rond de 600 ? Rackversies zijn soms ietsje goekoper.

Quasimidi-synths ken ik eigenlijk niet, dus kan ik niks over zeggen..

MAAR ik zou eventjes doorsparen en gaan rondkijken/testen. Tuurlijk hèb je voor 2-400 euro wel vanalles, maar er zit af en toe ook wel "rotzooi" (qua synth opzich of qua staat) tussen!

Maar dat heb je natuurlijk ook bij de duurdere klasse....

Oftewel, mijn tip: veel testen/lezen, etc.

Succes iig!!

Origineel geplaatst door Zoidsity
Tweakbakkies voor een beginner in bezit van een RM1X..

Beste opties tot nu toe gehoord zijn
(in persoonlijke voorkeursvolgorde):
1) Nord Micro Modular + BCR2000
2) Nord Lead (2) Rack
3) Yamaha AN200
4) Yamaha DX200

de yamaha CS6r (om verder te gaan met die CS2x)
een korg Prophecy is ook heel vet
misschien dat je met een beetje geluk een virus voor een leuk prijsje vind

de topicstarter zegt zelf: die synthese-theorie intereseert me niet
ik zou zeker als je een beginner bent geen micro modular kopen!
dan ben je het volgende half jaar waarschijnlijk nog niet toe aan muziekmaken...
:eureka:

Origineel geplaatst door chielos
dan ben je het volgende half jaar waarschijnlijk nog niet toe aan muziekmaken...

Presetjes downloaden & tweaken maar... 8~

tsja, dan heb je idd wel een controller nodig...
...de BCR2000 :biertje:

idd, die optie heb ik dus ook al laten varen hoor... ;)

die dx-200 lijkt me ook wel leuk!

ik zal na mijn herexamens al de mogelijkheden nog es overlopen.

thnx voor de reacties tot nu toe... :)

Sambo, denk eens een paar stappen vooruit.

Wil je echt lekker aan de slag, dan heb je nodig:

-Synth engine... voor de geluiden. Maar je wilt niet experimenteren, en theorie boeit je niet. Kortom: presets.
-Keys (voor het bespelen... lekker handig als je hier een module wordt aangesmeerd :o: )
-Effecten (zonder klinkt niet)
-Sequencer (om wat liedjes mee te maken... anders wordt het vlug saai.
-Evt. een PC met midi interface en soundcard, maar dat wordt dan weer snel duur...)

Als je weinig geld wilt uitgeven en gewoon lekker prutsen, kijk eens naar een oudere workstation.
Met een Korg M1 of Roland D20 of iets dergelijks kan je je geen buil vallen kwa investering, en als dat je bevalt kan je eenvoudig verder uitbreiden.

Iets anders vergelijkbaars vinden voor €200 gaat je, denk ik, niet lukken.
Raven voor zo'n prijs lijkt me sterk. Nordlead I kan je op je buik schrijven, die gaan al richting €600.

Hanz, ik denk wel vooruit hoor, maar jullie willen het allemaal wat te professioneel doen/uitleggen...

En ik wil ZEKER experimenteren, maar ik wil de theorie beperken... dat wil niet zeggen dat ik niks wil leren, maar wel dat ik liever wat ga tweaken dan theoriën zit te lezen...

Al die dingen die je opnoemt heb ik echter niet nodig. Ik heb niet de ambitie om pro te worden ofzo, ik wil gewoon lekker fun hebben.

maar thanx for the answer s:)

Al die dingen die je opnoemt heb ik echter niet nodig. Ik heb niet de ambitie om pro te worden ofzo, ik wil gewoon lekker fun hebben.
En hoeveel minder fun heb je omdat

- je niet even kan luisteren hoe dat geluid met echo of met reverb klinkt
- je niet even een melodie kan opnemen om 2-stemmig te spelen
- je niet even net dat geluid een tikje kan veranderen zodat 't beter klinkt

Dat merk je allemaal pas als je het -niet- kan. Zeker dat echo/reverb stuk maakt een ongelofelijke hoop verschil.

Ik heb vroeger in 1991 een Juno-60 gehad. Dat ding heb ik -nooit- anders dan kurkdroog gehoord. Toen ik 'm vorig jaar weer kocht heb ik 'm aangesloten op een basic effectbakje en het was niet alleen een feest der herkenning, het was ook nog supermooi omdat een beetje effect een mooi geluid nog zoveel mooier kon maken.

Tuurlijk leggen wij het professioneel uit. Electronic music is rocket science. Synths kosten geld. Die 200 euro waren 440 gulden, en daar kon je vroeger niks op synthgebied voor krijgen (omdat 't veel te weinig was) maar wel lang en hard voor uitgaan in de weekends, of muziek kopen. En dat kapitaal ga je nu vervangen door een apparaat waarvoor je moeite, zweet, bloed en tranen moet investeren - om het te krijgen en om het te bedienen.

Stom, stom, stom.. :stupid

Hoe kon ik de Novations vergeten....

De A-station (rack modelletje van de K-station) is qua verhouding geluid/bediening/fun/geld erg goed.

ALLEEN, de knoppen zitten (veels te) dicht bij elkaar, en als je grotere handen (lees: dikke vingers) hebt kan dit nog wel eens irritant zijn.

De K-station is dan een betere optie, imo: sowieso toetsen, meer knoppen/schuifjes en een overzichterlijker display.
Fun-gehalte is mede door de makkelijke bediening erg hoog!
Heb er best wel fun mee gehad in de winkel(s ).
(Ben zelf alleen voor een grotere/uitgebreidere uitvoering gegaan.., maar ik ben dan ook geen student ;) )

Maar zoals bij alle 2e hands aankopen: let op de staat van 't bakje. Test 'm goed uit.

succes maar weer! :koffie:

Back