Buizen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

fuse

Gepokt en gemazeld
Eigenlijk is het wel heel vreemd dat 'iedereen' loopt te blaten dat buizen zoveel beter zijn omdat ze zo warm klinken. (sterker nog je brand je fikken als je ze aan probeert te raken)

Maar het lijkt alsof men niet door heeft dat ook die er diverse kwaliteiten zijn. Dat er bijv goedkope versies in asie gemaakt worden die nog slechter klinken als een tweedehands amerikaans of europees model. En eigenlijk die kwaliteit van die buizen ook cruciaal voor het geluid is en je door vervangen van die buizen een goedkopere buizenbak al relatief makkelijk kan opwaarderen naar een redelijk model.

Alleen is het wel erg jammer dat in de loop van de tijd de fabrieken die goede buizen maken bijna zijn uitgestorven en ook die moeilijk te vinden zijn. Misschien dat er leden zijn die wat dat betreft goede tips hebben of misschien iets meer licht op de zaak willen schijnen. :)

Ik snap niet dat veel gitaristen lopen te blaten dat een buizenversterker de zuiverste kwaliteit geluid levert...

Terwijl het eigenlijk ook maar gewoon een effect is.

ik moet zeggen dat ik toch wel een voorstander ben van buizen, ik heb een tube ultrafex hier en het voegt toch iets toe, iets ondefinieerbaars maar wel lekker.
Jammer alleen dat ze zo warm worden... vooral nu in mijn studio... ppff... of zou dat niet alleen van die buizen komen?? :confused:

Is dat dat ding van behringer ? bevalt ie een beetje ? heb je hem kunnen vergelijken met de Composer ? Heeft hij trafo's om te balanceren ?

Tjeezus wat een boel vragen .... :)

Paul.

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Is dat dat ding van behringer ? bevalt ie een beetje ? heb je hem kunnen vergelijken met de Composer ? Heeft hij trafo's om te balanceren ?

Tjeezus wat een boel vragen .... :)

Paul.
ja, het is die behringer.
Ik heb ook een 'gewone' ultrafex maar ik merk duidelijk verschil tussen die en de tubeversie.
Ikheb ook een composer pro maar dat vnd ik een k*t ding.. klinkt niet.. ik heb 2 autocom mdx1200s en die klinken veel beter, veel natuurlijker.
Ik krijg vaak complimneten over mijn sound/eindmix... goedkoopste behringer autocom en die tubeultrafex do the job (en mijn oortjes natuurlijk)
Hij heeft gebalanceerde outputs maar die gebruik ik niet eens, tenminste, als je dat bedoeld.
Als je echt trafo's bedoelt, zitten er wel een paar in, ik moet hem nog steeds een keer open schroeven om te kijken hoe het precies in zijn werk gaat in dat ding (afwijking van me, spullen open schroeven)

in van die oude philips radios zitten ook buizen..misschien kan je die er wel uitslopen ;)

Origineel geplaatst door olafmol
in van die oude philips radios zitten ook buizen..misschien kan je die er wel uitslopen ;)

d'r uitslopen kan altijd.. maar of je er ook iets mee kan ??
Buizen hebben altijd een hoge spanning nodig om te laten werken.. maar rechtstreeks aan de 220v is denk ik ook niet helemaal goed :halleluja

Vroeger... (ja, ik ben zo oud..) was ik altijd met zenders en radiopiraten bezig, ik had toen ook schema's van buizenzenders die erg goed schenen te zijn en volgens mij waren die inderdaad gebouwd met oude buizenradio buizen.
Ik zal is kijken of ik die schema;s nog heb

ik bedoel eigenlijk als vervanging van de buizen in bv een behringer buizenbakkie enzo

Origineel geplaatst door olafmol
ik bedoel eigenlijk als vervanging van de buizen in bv een behringer buizenbakkie enzo

gaat niet lukken... anode'e, kathode's etc ..

Waarom zou het niet lukken? Het lijkt me zelfs zo dat als je die behringers wilt modden met andere (betere) buizen hij nog vetter gaat klinken. Maar er zijn een behoorlijk aantal type buizen dat wel. Dus moet je goed weten waar je mee bezig bent. :)

Maar dat was ook eigenlijk m'n opmerking over de kwaliteit van buizen.

Buizen gaan toch helemaal niet lang mee? Dan lijkt het me niet verstandig deze uit een oude radio te slopen.

Ik heb wel eens iets gelezen in een gitaarboekkie over buizen. Dat je altijd moet zorgen dat je het juiste type hebt, allemaal in 1x vervangen ivm klank verschillen.

Dit is wat Phil Drake van TLA Audio me schreef toen ik een aantal jaren geleden Buizen spul had gekocht van hun 2nd hand. ik heb toen alles vervangen en klnikt uitstekend.

The early C-1 is internally almost exactly the same as the current version. You can use
any brand of dual triode ECC83 valve, we currently use Sovtek Russian
valves. You can source these from www.sovtek.com .We recommend that the
valves should last approximately 4-5 years.

Best regards,

Phil Darke
TL Audio

Amerikaanse buizen beter? Ammehoela! Het enige wat die Amerikaanse (en Europese) bedrijven nog doen is die geïmporteerde oostblok-buizen (jaa, Sovtek meestal) in hun eigen doosjes stoppen en voor de dubbele prijs verkopen. De westerse produktie is sinds de komst van digital langzaam maar zeker tot stilstand gekomen. Loont gewoon niet meer.

Wat is dan het verschil met buizen die in Azie gemaakt worden, want ik had gehoord dat ze daar ook nog gemaakt worden?

Ik wil niet zeggen dat het niet zo is, maar ik hoor het voor het eerst. Voor zover ik weet
komen ze alleen nog uit fabrieken in Polen en Rusland, ook die buizen in een "National"
doosje. En zelfs bij die Oostblok merken is dat soms het geval. Het Russische merk "Pan"
komt ook uit de Sovtek fabriek. Zo zie je maar weer. Je kan ook niks meer vertrouwen.

Ik probeer al heel lang een maat van me zo gek te krijgen dat hij ook een buizen versterker voor me soldeert. Is zijn hobby, maar happen doetie nog niet. Maar als je goedkoop aan de onderdelen kunt komen moet het een hele leuke klus zijn.
(Jammer dat in al die jaren de onderdelen relatief zo schandalig hoog in prijs gestegen zijn)

Duur? Ja! Schandalig? Ach... De tijden zijn veranderd. Ooit werden buizen aan de lopende
band geproduceerd voor alle radio's en versterkers in de wereld. Sinds de komst van de
transistor bleven na enige tijd alleen de versterkers nog over en ook daarvan nu niet
zoveel meer. Ik denk dat de meeste buizen nu nog naar de gitaarversterkers gaan. En naar
een paar laatste knutselaars. Wie weet zetten ze de machines nu nog maar een keer per maand
aan voor de hele wereldvraag. Daar wordt het niet goedkoper van.
Als die versterker van jou ooit gebouwd gaat worden, ik heb nog een paar laatste
exemplaren liggen. Laat dan maar even weten welke je nodig hebt.

Tsja het grappige is dat de DSP's die je tegenwoordig in je apparatuur zitten veel goedkoper zijn dan die buizen. Alleen wat DSP's bij elkaar solderen en je eigen firmware schrijven is toch een tikkie ingewikkelder dan een setje buizen.

Origineel geplaatst door senso
Mooi hoor, die DSP's. Ongekende mogelijkheden. Maar geen ballen meer

powered plugins al gehoord ?

hehehehehehe :P

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back