breakbeat-compositie zoals Venetian Snares

Wilf

Ingeburgerd
Waar ik nog steeds niet achter ben is met welk softwarepakket Venetian Snares werkt bij het totaal nondestructief herschrijven van samples. Tuurlijk, je kan het met een hoop geduld en elk softwarepakket zo voor elkaar krijgen maar de vele consistente effecten die hij gebruikt verraden de automatisatie.

Weet iemand waarmee dit bewerkstelligt kan worden? Enkele effeften die hij gebruikt:

granulaire synthese:

- in een strak ritmisch patroon een sample afspelen (bijvoorbeeld een breakbeat verknippen en een klein stukje op repeat zetten op 1/32, dan weer 1/16e, skippen naar een ander stukje uit die sample, weer op diverse ritmes repeaten etc.

- extreme grainsizes die klinken alsof je op een Win95 bak een mp3 afspeelt terwijl je een zware bewerking aan het plegen bent (ofwel een grainsize van +/- 30 cycles of minder, die zapt tussen een ritmisch patroon in de drumsample).

- De grains op verschillende toonhoogtes afspelen (wat hij heel veel gebruikt, bijvoorbeeld een snare die steeds een semitoon stijgt).

Amplitude:

- cresc./dim. met één klein onderdeel van een breakbeat (dus bijvoorbeeld een snare uit een breakbeat loopen en deze in volume op laten lopen en weer zachter laten worden).

- Ritmisch ontwikkelende tremolo - dus het netjes en ritmisch wegknippen van stukjes uit de sample.

Ik gebruik zelf Ableton live, met de warp-functie kan je daar op simpele schaal al het één en ander nabootsen maar op de microschaal als VS doet is me nog niet gelukt. In Ableton is vooral het amplitudeverhaal natuurlijk een eitje, maar het veranderen van de grainsize van de sample in een compositie zelf zonder de snelheid van het nummer aan te passen ben ik nog niet achter, maar ik werk ook nog niet zo lang met Ableton (maandje).

Wel heb ik zelf nog een granulaire drumsampleknipper geschreven in PD die redelijk dicht in de buurt komt van wat ik wil maar ten eerste verwacht ik niet dat VS datzelfde heeft gedaan om zijn ding te doen en ten tweede wil ik het liefst zoveel mogelijk doen in één software pakket of in ieder geval makkelijk interchangeable en dat is met PD gewoon net even wat lastiger.

Deze effecten kan je o.a. horen op zijn laatste plaat ROSSZ CSILLAG ALATT SZÜLETETT.

Check de drums op een nummer als Második Galamb, daar hoor je eerder beschreven effecten nogal duidelijk terug. Hier is een stukje te beluisteren: http://www.planet-mu.com/ziq111.html

Alle tips zijn welkom :D

grtz wilf

Hey Wilf,

Rossz is goed he :{
Snares gebruikt voor het verknippen en 'rearrangen' van z'n breaks vooral OctaMED en Renoise, trackers dus. Als je dus precies de sound en techniek van Snares wil overnemen zou ik dus 'ns proberen in trackers je breakbeats in stukken te knippen en vervolgens de individuele 'hits' zo nauwkeurig mogelijk te plaatsen..

Venetian Snares is immer goed ;) alhoewel ik de Speedranch-rmx eigenlijk niet zo vaak hard draai moet ik eerlijk zeggen 8)

Trackers... Daar heb ik al zeker 8 jaar niet meer mee gespeeld moet ik eerlijk bekennen. Ik vond laatst nog MODjes van me uit die tijd met wat men toen nog gabber noemde... hehehe

Ik denk dat ik uit nostalgische overwegingen daarom je tips al helemaal ga volgen. Beide stukken software kende ik nog niet, ik zal ze eens gaan uitproberen. :okdan:

Thnx voor je antwoord.

"ROSSZ CSILLAG ALATT SZÜLETETT" is een van zijn betere albums. De meeste vind ik nogal schaars in de compositie, maar dat is meer een eigenschap van breakcore zelve. :D

Hij gebruikt veel trackers. O.a. MED Sound Studio en Renoise. Deze programma's lenen zich sterk voor dit sort muziek. Sterker nog, veel van jouw genoemde truukjes zitten standaard in een tracker. Met wat goede plugins en automatisering per beat zijn de overige dingen ook makkelijk te bewerkstelligen. Uiteraard is het dan geen "1 druk op de knop en je hebt resultaat". Elke edit heeft hij nauwkeurig met de hand geprogrammeerd.

Typisch eigenlijk... voor mijn studie gebruikte ik alleen maar trackers (Impulse, Fast) en daar ben ik op school mee gestopt en nu ik afgestudeerd ben... moet ik op een forum ontdekken dat trackers nog immer levend zijn :stupid hehehe

Trackers zijn dus nog net zo underground als toen :P

Oh en Breed: op zich snap ik wat je bedoelt, de meeste breakbeatmuziek is nogal lateraal, maar Aphex Twin toonde al veel eerder aan dat doorcomponeren in 'pop'muziek wel degelijk aan de orde is, albeit schaars in the grand scheme of the status quo zeg maar :P

Toch was ook Venetian Snares ook al stukken minder rechtlijnig en enkellaags als de gemiddelde breakDJ. Laat ik vooral heel obligaat Squarepusher ook nog even noemen uiteraard. ;)

Overigens vind ik niets mis met rechtlijnigheid op z'n tijd; als het maar dansbaar is. Concord Dawn vind ik ook erg gaaf en die kan je met de beste wil van de wereld ook niet echt betrappen op doorcomponeren, maar daar lig ik niet wakker van.

ik denk dat venetian snares geen octamed enzo meer gebruikt.
hij doet het nu allemaal in Renoise. en gebruikt ook plogue bidule.
en die breakbeat composities is gewoon een kwestie van oefenen.
en ook wel wat tracker trukjes. maar je kan het ook in FL studio.
hier een voorbeeldje van mij dat ik gemaakt heb in FL studio.
en alles is hier met de hand gedaan. het zijn dus geen fancy plugins
die al het werk voor je doen. :D
maar ik denk niet dat ableton heel erg geschikt is voor dit soort muziek.
je zou wel eventueel een beatslicer vsti kunnen gebruiken en dan via midi
de slices programmeren. Phatmatic pro is zo een vsti.

hierzo

"hier een voorbeeldje van mij dat ik gemaakt heb in FL studio.
en alles is hier met de hand gedaan. het zijn dus geen fancy plugins
die al het werk voor je doen. :D"

dat klinkt goed! zal wel een heel werk zijn geweest met die hand...

Reaktor 5 heeft ook tools waarmee je extreme dingen kan doen op gebied van beats en sampling. Check de sample transformers sectie eens: Reaktor 5

Origineel geplaatst door Alphatronic

dat klinkt goed! zal wel een heel werk zijn geweest met die hand...

kheb een goed ontwikkelde klikvinger :D

Wel leuk dat er meerdere pro's met trackers werken. Vind het toch heel anders werken dan hardware sequencers of Cubase. Werkt voor mij nog altijd het snelst en meest effectief.

IMG_0108.jpg

Luke Vibert live met Renoise :)

ik heb eigelijk nooit met een tracker kunnen werken. :confused:

hier nog een voorbeeldje van een "breakbeat sequence". gemaakt op een half uurtje ongeveer. 4 amen breaks in de FL slicer ingeladen. elk naar zijn eigen channel en dan maar wisselen tussen de breaks. je kan ook nog een extra break erover gebruiken om het nog ietsjes complexer te laten lijken. je kan misschien gewoon eens beginnen met opknippen van een amen. die is namelijk vrij makkelijk te programmeren.

Back