Virus B timing

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Ik heb een vraagje over de timing van de Virus B. Als ik een sequentie afspeel in de RM1x, is de Virus B nooit strak; hij speelt altijd iets te laat. Pas als ik de noten in de RM1x 28 clocks naar voren zet speelt de Virus strak. (voor de niet RM1x gebruikers: 480 clocks komen overeen met 1 beat). Alle andere midiapparatuur die ik op de RM1x heb aangesloten speelt wel strak.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Of een één of andere instelling verkeerd in het woud van settings die de virus rijk is?

Ik moet je zeggen dat ik het zowel met de Rs7000 als met de Rm1x nog nooit gehad heb met mijn Virus C. Zal er vanavond eens extra op letten. 1 hele beat vertraging lijkt me nogal bizar.....moet bijna wel een instelling zijn.

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik moet je zeggen dat ik het zowel met de Rs7000 als met de Rm1x nog nooit gehad heb met mijn Virus C. Zal er vanavond eens extra op letten. 1 hele beat vertraging lijkt me nogal bizar.....moet bijna wel een instelling zijn.
Nee, het is geen vertraging van een hele beat, maar van ongeveer 28 clocks. En 480 clocks komen overeen met één beat.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Nee, het is geen vertraging van een hele beat, maar van ongeveer 28 clocks. En 480 clocks komen overeen met één beat.

Sorry verkeerd gelezen! En het is met elke preset die je maakt of laad exact 28 clocks?

Origineel geplaatst door Ramoonus
ongeveer 28/480 van bv 4/140*60
lijkt me beetje onzin om dan het woord ongeveer te gebruiken
Ik corrigeer 't altijd op 't gehoor, en dan kom ik meestal op 28 uit. Soms wordt 't ook wel es 27, 29 of 30 of zo. dus. En ik snap ook niet echt wat je hier mee zeggen wilt.

@acidfever: Yep, is bij iedere patch het geval.

Vaag hoor, ik speel sowieso vaak met de timing van m'n Rs7000 en corrigeer zo wat er speelt naar de timing waar het voor mij goed klinkt. Kan dus best dat dit me helemaal niet op is gevallen.

Heb je dit ook met andere sequencers (desnoods een simpele software sequencer) geprobeerd? Zou de Virus dan midi timing problemen hebben?

Eigenlijk best allemaal wel grappig als je nadenkt.
We hebben de modernste synths die je maar bedenken kan.
De snelste pc's ooit gemaakt en toch hebben we geen goede timing

tsja, midi stamt nog uit de jaren '80 ...
Je zou je kapot lachen als er iemand nog met van die grote floppies of zo aan komt zetten, maar we proberen nog wel al onze hypermoderne apparatuur met midi aan elkaar te knopen. Eigenlijk bizar natuurlijk.

Origineel geplaatst door Acidfever
Heb je dit ook met andere sequencers (desnoods een simpele software sequencer) geprobeerd? Zou de Virus dan midi timing problemen hebben?
Ik heb nog wel een versie van cubasis liggen. Vanavond probeer ik 't even uit.

Origineel geplaatst door King of Snake
tsja, midi stamt nog uit de jaren '80 ...
Je zou je kapot lachen als er iemand nog met van die grote floppies of zo aan komt zetten, maar we proberen nog wel al onze hypermoderne apparatuur met midi aan elkaar te knopen. Eigenlijk bizar natuurlijk.

Iedereen aan de mLan. Dat is pas een oplossing.
mLan gaat het nu goed mee overigens.

Jaja, ben grote promotor!:W

Ik ben wat dingen aan het testen geweest, maar 't wordt er niet duidelijker op. Ik heb een simpele sequentie in Cubasis aangemaakt, en die wordt door de virus strak afgespeeld. Ik hoefde nix te corrigeren qua timing, het ging meteen perfect. Vervolgens heb ik deze zelfde sequentie in de RM1x geladen. En dan speelt de virus NIET strak. Maar nu komt het meest rare. Als ik vervolgens de Nord Modular op het zelfde MIDI kanaal zet, dan speelt de Nord WEL strak. En dat terwijl de Nord zijn MIDI signaal krijgt via de MIDI Thru van de Virus. :confused:

Ik snap er nix van. Is de Virus B soms alergisch voor MIDI signalen uit de RM1x of zo? Ik ga 't MIDI signaal uit de RM1x wel eens aftappen met MIDI-ox. Kijken wat daar zo raar aan is.

Dat is zeker vreemd zeg.

Het gekke is dat ik me niet kan voorstellen dat ik dit een jaar lang over het hoofd gezien heb. Ik ben heel erg benieuwd wat dit kan veroorzaken. De Rm1x of de Virus.

Ik heb het signaal van zowel cubasis als de RM1x afgetapt met MIDI-ox. Zie de afbeeldingen hieronder. Kanaal 6 is de virus; kanaal 11 is de Airbase, die meeliep om te kijken of 't strak was. Er is een klein verschil. Het note-on signaal uit de RM1x wordt soms net niet tegelijk verstuurd, zo af en toe is er een verschil in timestamp van 2 of 3 (eerste kolom). Maar volgens mij is dat echt erg weinig. Bovendien wordt signaal van cubasis meteen vanaf de computer afgetapt, terwijl het signaal uit de RM1x via een MIDI-kabel en de Midisport 4x4 bij de computer naar binnen komt. En dat verklaart ook niet waarom de Nord Modular het dan wel goed afspeelt. Verder zie ik geen verschil tussen de signalen.

Hier het signaal van cubasis in MIDI-ox:

Attachments

• cubasis.gif
    cubasis.gif
    7,1 KB · Bekeken: 125
Hier nog een screenshot uit MIDI-ox. Ik heb ik de RM1x de noten 28 clocks naar voren geschoven, waardoor de door de Virus afgespeelde noten weer strak klinken. Maar zoals je kan zien worden de Midi events duidelijk eerder afgespeeld.

Attachments

• rm1xcorrectie.gif
    rm1xcorrectie.gif
    8,9 KB · Bekeken: 131
Origineel geplaatst door koediman
ik blijf het maar zeggen; de rm1x is een onstrakke bak!! }:|

Tja, wat moet men daar op zeggen behalve: Waar heb je het over?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Hier nog een screenshot uit MIDI-ox. Ik heb ik de RM1x de noten 28 clocks naar voren geschoven, waardoor de door de Virus afgespeelde noten weer strak klinken. Maar zoals je kan zien worden de Midi events duidelijk eerder afgespeeld.

Het lijkt erop dat het toch in de Virus B zit Proto. Heel vreemd.

Misschien toch een global instelling daar?

Ik heb 't probleem gevonden! Ik bedacht me namelijk dat het verzenden van Midi Clock 't enige overgebleven verschil tussen 't signaal uit Cubasis en de RM1x was. Dit had ik uit de hierboven weergegeven MIDI-ox metingen gefiltert, omdat ik aan wou tonen dat de RM1x wel gewoon strak speelde. Het uitzetten van het versturen van Midi Clock door de RM1x had dan ook het gewenste resultaat: de Virus speelt ineens strak. Toen ben ik gaan spitten in de Virus hoe het kon komen dat ie met Midi Clock ineens niet strak ging spelen. Wat bleek: de MIDI ClockRx parameter stond op "send". Ik neem aan dat dit betekent dat de Virus dan de clock informatie ook verzendt naar de Midi out (deze setting staat overigens niet beschreven in de manual!). Ik heb ClockRx nu op auto gezet, en hij speelt helemaal strak! Hoera, ik ben weer blij!

Bedankt Acidfever, voor 't meedenken.

't enige wat nu nog rest is het weer 28 clocks vooruit zetten van alle noten voor de virus. Ik had net een hele liveset voorbereidt in de RM1x, met 11 nummers er in. Ik heb dus nog ff wat te doen...

Back