Wat zou je kiezen als enige vintage synthesizer?

Ik wil de waldorf Q+ wel in mijn schuurtje hebben staan lijkt e leuk.:halleluja

Als je dan toch al aan een Minimoog dacht, dan zou ik kiezen voor een Memorymoog met Lamm aanpassingen. Je hebt dan een superstabiele 6-stemmige Minimoog met hele uitgebreide midi opties en geheugens. Alleen ben je waarschijnlijk wel meer kwijt dan 3500 ero's. Ik heb er ook een en die zou ik echt niet willen ruilen voor iets anders analoogs.

welke

welke

Als Vintage

Prophet 5

Heden tendage.

DSI Polyevolver Keys

Als ik kijk naar mn eigen set-up zou ik kiezen voor de TR-808. Bassdrum, snaredrum en hihats worden bijna in elke track gebruikt (al dan niet flink vervormt). Ze vormen toch voor mij een soort basisgroove.
Maar ja als ik voor 3500 euro mag uitzoeken, ben ik heel nieuwsgierig naar een ARP-2600 of EMS Synthi.
Uiteindelijk, als ie tegenwoordig nog binnen het budget valt, kies ik denk ik voor de Synton Fenix :P (tenzij bovenstaande synths toch beduidend beter zijn).
Die Synton vond ik echt heerlijk toen ik hem bij de synthmeeting vorig jaar even probeerde.

Oei! da's een moeilijke..

Ik zou iig in overweging nemen:

- levensduur; is-ie een beetje betaalbaar en een beetje 'om de hoek' service-able
- flexibiliteit; modulatie-mogelijkheden en daarmee de klank-mogelijkheden
- aanstuurmogelijkheden; de implementatie van CV/Gate/filter of nog beter midi en hoe goed dan wel.
- Polyfonie; als toetsenist vind ik polyfonie wel erg belangrijk, tenzij het daardoor afbreuk doet aan andere mogelijkheden ivm kostenbesparing.
- sound; al het bovenstaande wordt weer wankel als-ie gewoon dunnetjes of te karakteristiek klinkt.

Voor 3500 wordt het dus duidelijk een modular. Ik denk een van synthesizer.com omdat ik de indruk heb dat deze qua prijs/kwantiteit verhouding een beetje in het midden zit. Doepfer heeft z'n nadelen qua klank, Serge bijv. heeft z'n nadelen in prijs. Maarja, die modular is niet echt vintage hè :erm: lastig...

Ik zou twijfelen tussen een Synclavier en een Elka Synthex :P

Voyager (+VX351)(2ehands) + TR808 moet lukken voor dat geld. Verder vind ik dit lijstje qua klank zover uitelkaar liggen dat je toch wel erg goed moet uitleggen waarvoor je hem wilt gebruiken als je een goed onderbouwt antwoord wilt hebben.

Vintage synth

Vintage synth

Memorymoog,ik ben alleen bang dat €3500 niet genoeg is voor een mooie en technisch goede.

Matrix 12 is mijn 2e keus,geldt ook voor:€3500 waarschijnlijk niet genoeg.

Ik zou gaan voor de Memorymoog Plus, omdat die een sequencer extra aan boord heeft en zo'n ding is toch altijd gemakkelijk om bijv. basloopjes e.d. te proggen.
Als tweede zou ik ook een Andromeda nemen.
Als derde zou ik een Prophet 5 of Prophet T8 nemen.

Phochos:D

P.S. Met het geld wat ik door de jaren heen heb uitgegeven had ik een x-aantal van die dingen kunnen hebben, maar.........as is verbrande turf!!!!!:(

Ik ga voor een Roland System-100 (niet de 100M). En anders een Andromeda.

Origineel geplaatst door Bass
Tja, moet zeggen dat ik een Andromeda niet veel "sfeer" vindt hebben haha

Inderdaad, deze hoort volgens mij in het groepje "leelijkste synths ever made", is trouwens geen vintage synth.

Neen, de Elka Syntex lijkt me wel wat !

Vreemd, de CS80 wordt enkel door Hanz vernoemd :confused: ... nochthans is het de meest expresieve synth ooit gemaakt. Maar ja ... 't is natuurlijk smaakgebonden. En een JP8 is ook niet te versmaden, net zo min als een OB8 of een Memorymoog.

Maar om eerlijk te zijn .... eigenlijk wil ik gewoonweg geen vintagesynths. Heb overlaatst m'n system 100 weggedaan en heb er nog steeds geen spijt van. Aleen de Trilogy blijft nu nog over.

:doei:

Als ik gedwongen zou worden alles eruit te doen behalve één, dan denk ik dat ik de Jupiter 8 hou. Op de 2e plaats de memorymoog LAMM en op de 3e plaats de OB8. De eerste 2 zijn natuurlijk overbekend, maar de OB-8 is echt veel beter dan velen vermoeden. Ik krijg er dezelfde geluiden uit als m'n OB-Xa en nog véél meer.
Ik vind een arpeggiator wel noodzakelijk op een vintage-synth, en dat zit wel goed met mijn 3 'restantjes'

Back