Wat zou je kiezen als enige vintage synthesizer?

Origineel geplaatst door wouw
Als ik gedwongen zou worden alles eruit te doen behalve één, dan denk ik dat ik de Jupiter 8 hou. Op de 2e plaats de memorymoog LAMM en op de 3e plaats de OB8. De eerste 2 zijn natuurlijk overbekend, maar de OB-8 is echt veel beter dan velen vermoeden. Ik krijg er dezelfde geluiden uit als m'n OB-Xa en nog véél meer.
Ik vind een arpeggiator wel noodzakelijk op een vintage-synth, en dat zit wel goed met mijn 3 'restantjes'

ben je nu al uigekeken op je cs80 dan ???

ikke nie begrijpen want die zou ik dus never nooit nie weg doen tenzij ik echt helemaal blut zou zijn.

Origineel geplaatst door VanHeckis
ben je nu al uigekeken op je cs80 dan ???

Nee joh, natuurlijk niet. Maar als je maar één synth over mag houden is de CS80 wat te eenzijdig denk ik. Wat voor geluiden krijg je uit de CS80 ? Eeen beetje Vangelis zus, een beetje Vangelis zo. De CS80 is erg snel herkenbaar.
De andere synths die ik noem hebben een breder geluidenscala.

Je mag het tegendeel bewijzen hoor, post maar wat fragmenten ;)

Ik denk dat de memorymoog het breedtse scala heeft, je kunt daarmee zowel JP8 als OB-klanken uit krijgen, en nog veel meer natuurlijk. De JP8 was nou eenmaal mijn jeugddroom en heeft daarom een streepje voor.

Ik kan ze geen van allen missen hoor, dus ze mogen allen lekker blijven.

Nee joh, natuurlijk niet. Maar als je maar één synth over mag houden is de CS80 wat te eenzijdig denk ik. Wat voor geluiden krijg je uit de CS80 ? Eeen beetje Vangelis zus, een beetje Vangelis zo. De CS80 is erg snel herkenbaar.
De andere synths die ik noem hebben een breder geluidenscala.

.

luister inderdaad ook eens naar eddie jobson i uk
uk

je hoort daar de cs 80 overal bovenuit!

De CS80 is erg snel herkenbaar. De andere synths die ik noem hebben een breder geluidenscala.

daar heb je wel een beetje gelijk in ja maar ach...een trompet is ook snel herkenbaar maar voor een trompettist waarschijnlijk wel fijn om te hebben.

Je mag het tegendeel bewijzen hoor, post maar wat fragmenten ;) [/B]

i'm working on it :D =)

overigens heb ik eens een track gepost (kc watch the birds) waarin de cs80 een prominente rol speelt en de muziek weinig aan vangelis doet denken (althans dat vind ik maar ik ben niet objectief in deze)

Een AKS is een hele mooie bak.
Alleen voor enige synth een monofone bak?
Eigenlijk werkt dat niet.
Je moet er gewoon een polyfone bak bij hebben. ;)

Je moet er gewoon een polyfone bak bij hebben. ;)
Eigenlijk wel mee eens. Sequential Circuits t8 zou het dan voor mij zijn (in de USA gezien voor $5.000), een prophet 5 of inderdaad een CS80. Die is wel wat milder van klank dan de SC's, hoe je het ook wendt of keert.

Nee, doe mij dan toch maar de t8.

We hadden het toch over "vintage"? Misschien is het een goeie afspraak om alles wat pre-MIDI is vintage te noemen?
De SC's zitten dan net op het randje.

Dat is inderdaad een goed idee. Zo'n beetje alles voor 1982.

BTW Hans de Vries, ben jij soms de schrijver van het boek "Synthesizers" :okdan:

Attachments

• hdev.jpg
    hdev.jpg
    17,7 KB · Bekeken: 112
1 analoge killersynth in je setup lijkt me een slecht plan.
Zeker als de rest met va´s etc geproduceerd gaat worden.
Polyfoon zoals mensen aangeven hier is wel leuk maar mist de kracht van een goede mono.
De AKS is een leuke bak maar wat lastiger inzetbaar in je midi setup.
De 2600 is inderdaad wel een leuke kast.
Ik zou zelf Serge willen gaan gillen maar dat word iets te prijzig vermoedelijk.

een ARP2600

Ik heb al een paar keer op een hele snelle machine met de ARP2600V kunnen/mogen spelen en ik ben heel erg onder de indruk van die machine (in dit geval VST), daar de VST al zo gruwelijk vet klinkt ga ik er wel vanuit dat de HW variant zijn meerdere is.

:halleluja

:erm: Maar als ik eerlijk ben durf ik z'n ding niet zelf aan te schaffen (of welke vintage bak danook) heb van electronica/reparaties geen verstand en als ik dan hier op SF zie wat de gepostte problemen van Vintage spul zijn vergaat me de moed een beetje eigenlijk.

Origineel geplaatst door Carnivore
een ARP2600

Ik heb al een paar keer op een hele snelle machine met de ARP2600V kunnen/mogen spelen en ik ben heel erg onder de indruk van die machine (in dit geval VST), daar de VST al zo gruwelijk vet klinkt ga ik er wel vanuit dat de HW variant zijn meerdere is.

:halleluja

:erm: Maar als ik eerlijk ben durf ik z'n ding niet zelf aan te schaffen (of welke vintage bak danook) heb van electronica/reparaties geen verstand en als ik dan hier op SF zie wat de gepostte problemen van Vintage spul zijn vergaat me de moed een beetje eigenlijk.

Wat nou?! Gewoon aanschaffen die handel! :D Er is niks beter dan analogica...

Origineel geplaatst door Hooihuis
Eentje maar en het moet nog vintage zijn ook?

Ik denk dan toch een Jupiter 8 of anders een Jupiter 6. Ik heb het idee dat je daarmee simpel gezegd een groot gebied bestrijkt, van wat met andere synths ook mogelijk is. Je hebt natuurlijk geen modulaire opties maar ze zijn wel meerstemmig en de basisklank is gewoon goed.

Wat een rotvraag eigenlijk; 1 synthesizer uitkiezen.... ;{

Helemaal met je eens, voor 3500 een minimoog is leuk,maar dan kan je geen pads brass , chord staps en andere dingen doen.
Ik zou zelf iin volgorde van begeerlijkheid
SE Omega 8
Jupiter 8,
Jupiter 6
MKS80 met programmer
Oberheim OBMX en Xpander

Waarom?
Allemaal een breed geluiden spectrum (bass pads brass strings fx etc) en een top sound.

Re: Wat zou je kiezen als enige vintage synthesizer?

Origineel geplaatst door Bass
Hallo,

Nu is mijn studio alweer erg ingekrompen, maar t bloed kruipt af en toe waar t niet gaan kan....vintage knoppen!!!

Even een vragje , stel :

Als je een bedrag van zeg maar max.3500 Euro zou kunnen mogen uitgeven aan 1 Vintage synthesizer,
wat zijn dan de mooiste opties en waarom ?

Welke zou je bv. kiezen als enige echte vintagebak en waarom?

- Moog Minimoog
- EMS AKS
- EMS VCS3
- ARP 2600
- Prophet 5
- Elka Synthex
- andere suggesties??

PPG Wave

Back