Wat zou je kiezen als enige vintage synthesizer?

praatjes vullen geen gaatjes:

's kijken wie het eerst die Prophet T8 koopt die nu op het forum wordt aangeboden. stevig aan de prijs, maar toch ook weer niet belachelijk duur.
en dan hb je echt wat hoor. dat klinkt echt als een klok.

Inderdaad. De stelling dat een monofone synth altijd "vetter" zou klinken dan een polyfone wordt door de ouwe Oberheims en Sequential Circuits wel onderuit gehaald..

Geniepig vraagje trouwens, iedereen die hier die legendarische namen en types heeft genoemd - hebben jullie werkelijk wel eens op die dingen gespeeld? Ben je er écht wel eens ingedoken? Tuurlijk heel makkelijk om te roepen dat een Moog system 55 vet is, maar hoe weet je dat?

De AKS synthi werd hier een paar keer genoemd. Heb je er wel eens mee gewerkt? Het geluid is erg "buzzy", vind ik. En de user interface is puur crap. Wat wil je met je synth? Schulze, Kraftwerk? Of Van Halen? Of Jan Hammer? Of misschien Rick Wakeman? Ik zou voor al die stijlen verschillende synths kiezen. De genoemde t8 is erg veelzijdig en zou een plekje kunnen vinden binnen een hele range van stijlen.

Re: nog een plaatje....

Re: nog een plaatje....

Origineel geplaatst door Vinsound
eerste druk....
Ghe, ghe, ghe... Wat een vreselijk plaatje, niet? Tweede druk was wel veel beter... Ach, je moet het een beetje in het beeld van de tijd zien, denk ik maar.

Jezus een obmx of expander voorstellen.
Dit zijn toch wel de slechst klinkende Oberheims ooit gemaakt.
Het klopt inderdaad dat de oude Prophets dik klinken (Rev 1 en 2).
De oude Oberheims ook (x-voice en ob-x).
Maar al die later oberheims prophets etc kunnen wat mij betreft zo op de brandstapel.
Meestal is er op klasieke synths voor diverse redenen bezuinigd op onderdelen en in het ontwerp om ze polyfoon te houden.
En mischien nog een stukje stabiliteit.
Leukste poly's dan:

-Oberheim x-voice / obx
-Sequential Prophet 5 rev 1/2
-Yamaha CS50/60/80
-Rhodes Chroma.
En de meeste jupiters op de 6 en mks na dan.

De rest is niet zo verbijsterend interesant door gebruik van curtis ic's.
Doe mij maar een dikke MONO!

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Inderdaad. De stelling dat een monofone synth altijd "vetter" zou klinken dan een polyfone wordt door de ouwe Oberheims en Sequential Circuits wel onderuit gehaald..

Geniepig vraagje trouwens, iedereen die hier die legendarische namen en types heeft genoemd - hebben jullie werkelijk wel eens op die dingen gespeeld? Ben je er écht wel eens ingedoken? Tuurlijk heel makkelijk om te roepen dat een Moog system 55 vet is, maar hoe weet je dat?

De AKS synthi werd hier een paar keer genoemd. Heb je er wel eens mee gewerkt? Het geluid is erg "buzzy", vind ik. En de user interface is puur crap. Wat wil je met je synth? Schulze, Kraftwerk? Of Van Halen? Of Jan Hammer? Of misschien Rick Wakeman? Ik zou voor al die stijlen verschillende synths kiezen. De genoemde t8 is erg veelzijdig en zou een plekje kunnen vinden binnen een hele range van stijlen.

Ik neem aan dat de vergelijking tussen de ARP2600 en de ARP2600V toch wel enigzins natuurgetrouw is... (niet dat ik nu door en door weet hoe z'n ding werkt). Maar om op je suggestie in te spelen, NEE ik wil hem niet kopen om te kopen of omdat anderen zeggen dat ie vet is.

En wat ik met synth wil?

Dikke detunde en gillende leads, kraakpiep geluiden en andere beautiful noise :{

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Rhodes....Of mag dat niet omdat het niet echt een synthesizers is?
Als het niet mag dan kies ik een CP70....

Ik had van jou toch echt een nominatie van een Korg verwacht !

Origineel geplaatst door elektrovolt
novation KS :) stiekem toch 1 van de lekkerdere synthjes van de laatste jaren:)
Had je de titel van de thread al gezien? Niet echt vintage..

Sinds gisteren weet ik het zeker (denk ik): the Yamaha CS-80 is the one for me! :z

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door elektrovolt
O, er is weer nieuwe SF politie ! :smeris:

Kawai sx-210 / 240 dan maar, om de mensen hier te kalmeren.
...politie...?!? Zeg, ik heb een vak geleerd, hoor... ;)

...politie...?!? Zeg, ik heb een vak geleerd, hoor... ;)

hehehe, nou ja, politieagent zijn schijnt ook een vak te zijn, al ben ik daar nog niet helemaal over uit.

@mono:
ach ja, misschien kies ik ook wel voor een arp 2600, of een memorymoog, of een synthex... het is moeilijk om te kiezen, elke synth is weer goed in iets anders.
maar ik kies dan toch voor de kawai omdat ik daar veel ervaring mee heb, het toch wel de tofste synths in mijn verzameling vind. hij klinkt heel lekker, tikkeltje vreemd, is vrij uitgebreid, is polyfoon, geheugens en midi (de 210 niet).
gewoon inspirerend, lekker om de hele nacht melodietjes op te spelen :)

zijn de nordlead en de prophecy al vintage?
anders toch maar de minimoog. (een simpele synth voor een simpele jongen.)

Origineel geplaatst door Leo
zijn de nordlead en de prophecy al vintage?
Lijkt me niet, nee..

Origineel geplaatst door Leo
anders toch maar de minimoog. (een simpele synth voor een simpele jongen.)
Goeie keus.. En zó simpel is die mini nou ook weer niet...;)

Origineel geplaatst door René
dit is het exemplaar wat je in de Bieb vindt.
Nee hoor, die vind je ook in mijn boekenkast :D

Doe mij maar een ARP 2500 trouwens. En een hok zonder vrouw, kinderen, telefoon en zo... :P

En zó simpel is die mini nou ook weer niet...;)

Weet ik joh, ik ook niet!

Maar serieus, veel verschillende synths hebben veel verschillende goede eigenschappen en het moet je maar net aanstaan, maar ik heb nog nooit een zo krachtige geluid gehoord als uit de minimoog. net of het eruit geperst wordt.

Back