Analoge warmte toevoegen in digitale producties

trigg

Brass Intelligence
Velen van ons die digitaal produceren missen de warmte van analoge apparatuur (tape, buizen, etc.)

Buiten de nodige plugins die er bestaan om dit probleem te verhelpen (of dat werkt is een 2e),
spelen hardware fabrikanten hier ook op in en komen er steeds meer apparaten
op de markt die primair bedoeld zijn om meer warmte en kleur te geven aan digitale producties.

Zo is er momenteel o.a. verkrijgbaar:

Rupert Neve Portico 5042 - "True Tape" emulation en line driver
http://www.rupertneve.com/portico5042.html

Empirical labs Fatso
http://www.empiricallabs.com/fatdes.html
http://george.shilling.com/Reviews/fatso.htm

Deze apparaten lijken mij beide interessant, ookal zijn ze niet goedkoop!

Het lijkt me leuk om deze thread ervaringen uit te wisselen over deze producten
en als er nieuwe soortgelijke apparaten op de markt komen deze hier te bespreken.

Let op: ik denk dat we niet zitten te wachten op een volgende hardware- software discussie,
dus laten we dat voorkomen! Ik denk dat deze apparaten zeker de nodige toegevoegde
waarde kunnen geven in onze muziekjes....

Zien er bijde heel goed uit, ik eb inmiddels de Preamp van Neve mogen horen en die is fantastisch.

Oh my god, daar gaan we weer...

Zullen we eerst in deze thread vaststellen wat analoge warmte precies is? Liefst met een stukje muziek of een sample ofzo. Anders wordt dit een oneindige dicussie. Ik heb het gevoel dat er zoveel hocus pocus rondom het begrip "Warmte" de ronde doet dat we eerst even helder moeten krijgen wat we er nu precies mee bedoelen...

Origineel geplaatst door Nolet

Zullen we eerst in deze thread vaststellen wat analoge warmte precies is? Liefst met een stukje muziek of een sample ofzo. Anders wordt dit een oneindige dicussie. Ik heb het gevoel dat er zoveel hocus pocus rondom het begrip "Warmte" de ronde doet dat we eerst even helder moeten krijgen wat we er nu precies mee bedoelen...

Hmmm.. goed punt op zich, maar wat de één warm vind, zal de ander misschien niet zo ervaren.
Ik heb iig geen demo's voorhanden van bv. bovengenoemde apparatuur...

Een leuk stukje over 'warmth' staat ook hier:
http://www.soundonsound.com/sos/Dec01/articles/warmth.asp

Ennuh... als deze thread een gebed zonder eind wordt, dan verzoek ik wel een moderator de boel te sluiten. :frons:

Origineel geplaatst door Nolet

Zullen we eerst in deze thread vaststellen wat analoge warmte precies is?

Nou...vandaag is het vrij warm...maar of dat analoog warm is ? :D

Anyway...die apparaten die Trigg noemt zijn allebei 'tape emulators'....je kunt het ook zoeken in compressors die wat warmte kunnen toevoegen,zoals buizen compressors...(of emulaties daarvan,zoals de Distressor)...keuze genoeg op dat gebied dacht ik...

Origineel geplaatst door trigg
Een leuk stukje over 'warmth' staat ook hier:
http://www.soundonsound.com/sos/Dec01/articles/warmth.asp
Erg leuk stuk om te lezen! Hoewel ik zelf vrij veel analoge apparatuur gebruik heb ik soms ook nog wel eens de behoefte om m'n totale mix wat "op te warmen". Vooral de nord modular en de airbase vind ik nog wel eens wat nodig hebben. Zelf zit ik op dit moment er aan te denken om een TL Audio Fatman 1 aan te schaffen. 't Is een stereo buizencompressor. Ik weet niet precies wat de ervaringen er mee zijn (ik zou er graag een keer eentje uittesten), maar dit lijkt me zeker een mogelijkheid! En in dat stuk van de sound on sound staan ook een aantal goede tips.

Wat betreft die tape emulator, zit ik daar toch eens over te denken (niet aanschaf hoor, maak je geen zorgen... ;))

Wat je normaliter goed kan doen met plugins om bijv. 'tape warmte' te simuleren is er middels convolutie een bepaalde 'karakteristiek' van een apparaat aan toe te kennen. Zo heb je de 'beroemde' impulses van BeamSonic met o.a. de Studer A807.

Lijkt me dat het ook gewoon mogelijk moet zijn om hardware convolutie apparaten te maken.
Die nieuwe Behringer V-Verb (REV-2496) doet dat bijvoorbeeld ook met galmapparaten.
Maar waarom bestaan ze dan niet? :confused:

Dat tape-apparaat zit toch wel curieus in elkaar. Wel helemaal de moeite nemen om een soort tape-head te maken, maar verder geen echte tape gebruiken. Terwijl ik juist dacht dat dàt die karakteristiek leverde en het 'blenden' van het geluid (ik ben geen tape freak, maar dat lees ik erover).

Als je zonodig plugins nodig hebt om "analoge warmte" toe te voegen,
zal er bij de bron al iets niet goed zitten...

Origineel geplaatst door Hanz
Wat betreft die tape emulator, zit ik daar toch eens over te denken (niet aanschaf hoor, maak je geen zorgen... ;))

Wat je normaliter goed kan doen met plugins om bijv. 'tape warmte' te simuleren is er middels convolutie een bepaalde 'karakteristiek' van een apparaat aan toe te kennen. Zo heb je de 'beroemde' impulses van BeamSonic met o.a. de Studer A807.

Lijkt me dat het ook gewoon mogelijk moet zijn om hardware convolutie apparaten te maken.
Die nieuwe Behringer V-Verb (REV-2496) doet dat bijvoorbeeld ook met galmapparaten.
Maar waarom bestaan ze dan niet? :confused:

Dat tape-apparaat zit toch wel curieus in elkaar. Wel helemaal de moeite nemen om een soort tape-head te maken, maar verder geen echte tape gebruiken. Terwijl ik juist dacht dat dàt die karakteristiek leverde en het 'blenden' van het geluid (ik ben geen tape freak, maar dat lees ik erover).

Denk omdat tape saturation een non lineair proces is (zoals distortie) en convolutie alleen lineaire processen kan simuleren zoals delay en eq.

Origineel geplaatst door Bass
Als je zonodig plugins nodig hebt om "analoge warmte" toe te voegen,
zal er bij de bron al iets niet goed zitten...

Ben ik niet met je eens.... ik heb bv. een ge-emuleerde rhodes zitten in m'n GEM Promega 3.
Die klinkt echt mooi en voor sommige wat meer cleane tracks istie ook gewoon goed zoals hij is.

Echter in combinatie met een wat rauwere beat, mist hij soms ook nog wel iets
warms/vuils en ik denk dat een dergelijk apparaat als hierboven vermeld dan goed van pas zou komen.

Je past dan als het ware je brongeluid aan, waar volgens mij niks mee is.

Origineel geplaatst door Ytse
Denk omdat tape saturation een non lineair proces is (zoals distortie) en convolutie alleen lineaire processen kan simuleren zoals delay en eq.

Kan je dat ietsje uitleggen? Als ik bijv. naar 'n Studer impulse response kijk, dan zie ik een een soort van extreem gedetailleerde grafische EQ die over de track wordt gelegd. De impulse is wel heel kort (er is immers amper galm) maar de 'klank' (vervorming) van de taperecorder wordt wel degelijk meegenomen.
Wat bedoel je precies met non-lineair in dit geval?

Ik heb op dit moment een Alesis ION die ik door een SPL Goldmike jas!!!

Dat geeft behoorlijke "analoge" warmte en kan ik een ieder aanbevelen.

Die 'warmte" die je bedoeld is echter niet te omschrijven. Iets wat je moet horen om te horen kun je niet omschrijven.

Nou, horen dan maar... en geen MP3, anders komt er weer gezanik van... doe maar gewoon APE ofzo ;)

Origineel geplaatst door Hanz
Kan je dat ietsje uitleggen? Als ik bijv. naar 'n Studer impulse response kijk, dan zie ik een een soort van extreem gedetailleerde grafische EQ die over de track wordt gelegd. De impulse is wel heel kort (er is immers amper galm) maar de 'klank' (vervorming) van de taperecorder wordt wel degelijk meegenomen.
Wat bedoel je precies met non-lineair in dit geval?

Distortion/vervorming is een effekt dat in tijd varieert, dit is geen snapshot. Een gewone impulse response is een snapshot . Met dynamische convolutie kan je echter wel non-lineaire dingen simuleren (je zet nl. verschillende snapshots achter mekaar of je zoekt een functie die de snapshot in tijd moduleert).

Sintefex spullen en Focusrite Liquid channel gebruiken dynamische convolutie. Momenteel staat die technologie voor PC's nog een beetje in z'n kinderschoenen (cpu belastend en er zit een soort van belachelijk patent op dynamische convolutie). Tritone plugins maken geloof ik ook wel gebruik van een soort van dynamische convolutie, zijn vandaar ook nogal redelijk CPU belastende plugins.

Interessant artikel over dynamic convolution: http://www.sintefex.com/docs/appnotes/dynaconv.PDF
En nog één: http://www.sintefex.com/docs/appnotes/compsim.pdf

Zover ik begrijp heeft het verhaal voornamelijk betrekking op het verschil tussen dynamische en statische convolutie.
Ik denk te begrijpen dat dit te maken heeft met het verhaal lineair / niet-lineair.

Wat men bij 'normale' convolutie doet is het bepalen van een impulse response op één bepaald volume, en deze impulse response toepassen op een compleet signaal, ongeacht het volume.
Bij dynamische convolutie bepaalt men meerdere impulse responses met gebruikmaking van verschillende volumes van de impulse, en 'groepeert' dit. Deze set van impulses kan nu via een gewijzigd convolutie algoritme worden toegepast op het gewenste bronsignaal.

Dit is dus vooral handig als de 'akoestiek' / 'response' van het apparaat niet lineair verloopt, d.w.z. bij een zacht ingaand volume is de response anders dan bij een harder ingaand volume.
En dat is weer typerend voor 'real-world' gedrag van bijvoorbeeld buizen, versterkers, compressors etc. etc.
Een gitaarversterker bijv. vervormt immers méér als je harder instuurt.

In hoeverre bijvoorbeeld galm en delay anders klinken bij dynamische convolutie vraag ik me eigenlijk af.

Laatst gewijzigd:
Ah! (onder andere) dit apparaat, van de genoemde firma Sintefex, doet dynamische convolutie van allerlei beroemde apparaten. En, inderdaad, de ook al eerder genoemde Focusrite Liquid Channel gebruikt de technologie van Sintefex ook.
Er gaat echt een hele wereld voor me open! :)

compfrnt.jpg

Sound-on-Sound review http://www.soundonsound.com/sos/Sep02/articles/sintefex2000.asp

Voor meer info, zie: http://www.sintefex.com/?targ=products

Focusrite Liquid Channel:

focusrite1.l.jpg

Sound-on-Sound review http://www.soundonsound.com/sos/jul04/articles/focusriteliquid.htm

Laatst gewijzigd:
Kan zoiets ook als je een minder groot budget hebt?
En dan niet met vst's enzo natuurlijk.

Een aural exciter met bottom bijvoorbeeld.. die zou toch ook warmte toe ookmoetne kunnen?

Back