Ik merk vaak in dit soort discussies dat men zijn eigen manier van werken en beschikbaare gear/kapitaal aan het verdedigen is in plaats van dat men met een open mind (en luister ervaring) de discussie voert.
Yeah baby,recht derop!!!
No offence!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik merk vaak in dit soort discussies dat men zijn eigen manier van werken en beschikbaare gear/kapitaal aan het verdedigen is in plaats van dat men met een open mind (en luister ervaring) de discussie voert.

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Gebruik je gezond verstand en oren en wees geen dief van je eigen vooruitgang door zo eigenwijs te blijven doen.
gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Niet echt.
Zoals eerder gezegd kan een analoge synth al aardig wat warmte geven. Echter, deze moet meestal ook getemd worden. Hetzij met eq, hetzij met compressie en 9 van de 10 X beidde.
Een UAD-kaart is leuk maar geeft niet die warmte en ' vette' sound waar we het hier over hebben.
Zoals Trash zegt, het kost geld.
Eén van de betere speelgoedjes op dit moment die van alle markten in 1 apparaat thuis is, is de Avalon vt 747 sp.
Dit is een compressor die je triode tubes (klasse 'A') of transistor kunt schakelen (je kunt dus kiezen tussen 'buizen' of niet buizen sound) en waar ook een hele goede eq sectie op zit.
De eq is gefixed dus het is niet voor chirurgische ingrepen maar om je sound te maken. (Zou anders een veelvoud gaan kosten als hij bijvoorbeeld twee stuks volledig parametrisch zou hebben)
Alhoewel de compressor zelf niet erg snel is, is hij wel bruikbaar en vooral de buizen en de eq-sectie maken het een apparaat waar je je sound mee kunt maken.
Ook over je eindmix kun je hem proberen voor bijvoorbeeld de high eq die een 32k boost geeft. Voor het menselijk oor niet te horen maar het binvloed wel dermate de sound dat je in het hoog een sparkle krijgt. Hetgeen vaak gezocht wordt maar niet met goedkope eq's of plugs maar enigzins te benaderen valt.
Alleen je sound al door de buizen halen zonder extra bewerking geeft al hoorbaar verschil (warmte/distortion) aan je sound.
het apparaat kost net zo duur als je vette pc maar ze is het waard.
Niet vergeten om een paar hele goede converters (en natuurlijk ook D/A's) te gebruiken anders heb je nog niet veel aan zo'n gigant. En ja, een paar goede converters kost je ook al gauw weer het bedrag van een pc... .
't Is echt jongens. Er wordt vaak met het cliché gesmeten dat het niet om de apparatuur gaat maar om de man/vrouw die er achter zit maar dat is ten dele waar en wel voor een 50% deel.
Goede apparatuur maakt wel degelijk een groot verschil. De andere 50%.
Als dezelfde man/vrouw die weet wat hij /zij doet twee dezelfde producties maakt, één achter de pc en één met allerlei dikke randapparatuur dan zit daar soundwise een groot verschil tussen.
Niet leuk om te horen natuurlijk omdat we allemaal dikke producties willen maken maar meestal geen geld voor dikke apparatuur hebben maar wel iets om reeel mee om te gaan en niet weg te gaan filosoferen.
Dus, geen kleren kopen komende twee maanden, spa-blauw in de disco i.p.v. bacootjes en ruzie maken met je vriendin omdat je komende tijd minder geld aan haar gaat besteden; en dan als een speer die Avalon en een paar goede converters kopen!
gr. Tom
)
Origineel geplaatst door Toon
sorry maar ik denk toch dat je een beetje te gearslutz forum achtig denkt
Als je goeie muziek maakt maak je gewoon goeie muziek, dat heeft echt niks met dure compressors of preamps te maken.
Neem nu die fatso of Neve , die dingen zijn ook gewoon "simulaties"van wat bv. tape zou doen met je geluid. Het zijn dure dingen , die zeker OK klinken maar niet meer dan dat. Die distressors zijn in principe ook niet veel meer dan een 1176 ripoff met wat opamps ipv. discrete gain stages of zo.
De enige reden tot die hype van dure outboard apparatuur tegenwoordig is het feit dat mensen digitaal zijn gaan mixen. Iedereen mixt bijna digitaal en de enige manier om een differentiatie te kunnen maken met het plebs is dure outbourd gear geworden (en natuurlijk een Protools TDM systeem)
Je kan beter een voorbeeld nemen aan Radiance en die dingen zelf bouwen![]()
Mooie lijst met platen heb je daar genoemd CoolRunning,Origineel geplaatst door CoolRunning
Voordat iedereen begint te smijten met nog duurdere apparatuur,
of juist het tegengestelde beweert, laten we gewoon eens
luisteren naar een aantal albums die als referentie kunnen dienen
omdat ze gewoon "het geluid" (analoge warmte?) hebben...

Origineel geplaatst door Grooveron
Het gebruik van een goede preamp, goede compressor en vooral goede EQ is niet teonderschatten.
Wat ik niet begrijp is dat iemand een synth koopt van 4000 Euro en daarna dat gaat afspelen op een versterkertje van 159 Euro met een paar K-rukspeakers. Je hoort op dat moment niet eens hoe goed je synth wel niet is.
Laatstaan dat je het verschil tussen een UAD en een Avalon hoort.

Maar goed dat is weer een andere discussie. Feit is dat je met bepaalde outboard echt je klank/sound of hoe je het maar noemen wilt beter kunt maken of opwarderen.

Sorry Toon maar in deze heeft Tom en een aantal andere toch echt wel gelijk.
Het gebruik van een goede preamp, goede compressor en vooral goede EQ is niet teonderschatten.
Probleem is dat de meeste hier inderdaad met budget spul werken en denken dat ze nu echt iets goeds in huis hebben.
Ik hoor zelfs mensen zeggen dat ze een MP3 beter vinden klinken dan een 24bit/44.1 opname.
Of opzijn minst geen verschil horen!!
sorry maar als dat de norm is dan ben ik en ik denk vele met mijn liever een Gearslut.
Wat ik niet begrijp is dat iemand een synth koopt van 4000 Euro en daarna dat gaat afspelen op een versterkertje van 159 Euro met een paar K-rukspeakers. Je hoort op dat moment niet eens hoe goed je synth wel niet is.
Maar goed dat is weer een andere discussie. Feit is dat je met bepaalde outboard echt je klank/sound of hoe je het maar noemen wilt beter kunt maken of opwarderen. Digitaal komt een eindje maar is nog lang niet op het niveau van de highend spullen. Maar ook dat hoor je niet met een geluidskaartje van 99 Euro!!
Sorry Toon maar in deze heeft Tom en een aantal andere toch echt wel gelijk.
Probleem is dat de meeste hier inderdaad met budget spul werken en denken dat ze nu echt iets goeds in huis hebben.
Ik hoor zelfs mensen zeggen dat ze een MP3 beter vinden klinken dan een 24bit/44.1 opname.
Of opzijn minst geen verschil horen!!
sorry maar als dat de norm is dan ben ik en ik denk vele met mijn liever een Gearslut.
Maar goed dat is weer een andere discussie. Feit is dat je met bepaalde outboard echt je klank/sound of hoe je het maar noemen wilt beter kunt maken of opwarderen. Digitaal komt een eindje maar is nog lang niet op het niveau van de highend spullen. Maar ook dat hoor je niet met een geluidskaartje van 99 Euro!!
)
sorry maar ik denk toch dat je een beetje te gearslutz forum achtig denkt
Als je goeie muziek maakt maak je gewoon goeie muziek, dat heeft echt niks met dure compressors of preamps te maken.
Neem nu die fatso of Neve , die dingen zijn ook gewoon "simulaties"van wat bv. tape zou doen met je geluid. Het zijn dure dingen , die zeker OK klinken maar niet meer dan dat. Die distressors zijn in principe ook niet veel meer dan een 1176 ripoff met wat opamps ipv. discrete gain stages of zo.
De enige reden tot die hype van dure outboard apparatuur tegenwoordig is het feit dat mensen digitaal zijn gaan mixen. Iedereen mixt bijna digitaal en de enige manier om een differentiatie te kunnen maken met het plebs is dure outbourd gear geworden (en natuurlijk een Protools TDM systeem)
Origineel geplaatst door MadR
ga toch weg joh .. een dbx160a koop ik voor 200 euro en daar compres ik netzo mooi mee als een avalon van 2000 euro !
En nou kan je zeggen ik preek voor me eigen spullen blabla ... maar het verleden heeft jullie al ingehaald !
genoeg topartiesten die super resulaten haalde met mindere spullen ... (daft punk maakte hun eerste album op een mackie 1202 !! met dbx160 compressoren ! )
Het GROTE probleem met dure spullen is dat als je ECHT het geluid er uit wil halen wat er inzit je complete path TOP NOTCH moet zijn !
Dus dikke da's, ad's
1 avolon MAAR een computer om te mixen .. doet niet veel meer dan een uad met dezelfde da's ad's
want je verkijkt je op het complete path ..
De totale kwaliteit wordt bepaald door het slechtste in je totale signaal traject ..
maar wat ik wil weerleggen is dat een dikke sound per defintie veel geld kost .. dikke sound is vooral kennis en het toepassen van die kennis ! dat is wat toon en fuse proberen te zeggen .. dus haal die avalon plank van je voorhoofd !
Origineel geplaatst door The Q
..... hier is ooit eens een draadje over geweest waarbij een zeer aktieve deelnemer van dit forum zijn stelling over een soundblaster volledig achter het behang zag geplakt...
voor de rest moet je het real houden .. groovemore zei het al en ik ook
het is namelijk onzin dat het beste apparaat de sound van je totale opname bepaald
als de rest bagger is blijft er weinig over ..
.. je computer mixbus sloopt toch de mix .. dan heb je mooie sounds maar een mix die nergens naar klinkt !
Origineel geplaatst door Ytse
Dit is achterhaalde informatie. Misschien 5 geleden zo... Nu echt niet meer.
wrm doet dre alles nog analoog ? omdat het achterhaald is ? nee omdat het de beste kwaliteit oplevert ! en dat is te horen .. ik ken wel wat mensen die digitaal tracken maar als ze gaan mixen .. en dan vooral de drums en basslijnen analoog afmixen .. maar ik ken er ook genoeg die het niet doen en dat is zeer snel te horen
maar het zal inmiddels op 32/192 best oke klinken in vergelijking met 5 jaar geleden ... echter analoog kan oneinig optellen .. digitaal niet ... en als je dan 50 kanalen door een 32 bit/192 khz wil mengen moet ie nog steeds te veel info verwerken !