SP1200 swing

Ik ben het helemaal met 'Missing Links' eens wanneer hij het heeft over de timing. Ik heb mijn ervaring met de bekendste drumcomputers die ook kunnen sequencen, vertaalt naar de volgende ranglijst:
1. Forat [Linn] 9000; de strakste sequencer met de muzikaalste 'feel'
2. MPC60; minder strakke sequencer, maar wel een muzikale 'feel'
3. SP-1200; strakke sequencer, minder muzikale 'feel'
4. MPC3000; minder strakke sequencer, minder muzikale 'feel'
Ik heb dit niet alleen op gehoor ervaren, maar ook uitgetest door de grooves op te nemen en dan de audiofiles te bekijken. De 'feel' hangt niet alleen van de timing af, maar ook van de strakheid van de sequencer. De verschillende drumcomputers hebben namelijk allemaal afwijkingen in hun timing t.o.v. de 'perfecte swing' die je hebt ingesteld. Deze afwijkingen herhalen zich. Hoe groter de regelmaat daarvan hoe meer dat als strak wordt ervaren. De Forat 9000 die ik heb heeft het minst aantal afwijkingen van de 'perfecte swing' en de afwijkingen liggen qua timing het dichtst bij de 'perfecte swing'. Ook heeft hij de grootste regelmaat in zijn afwijkingen.
Qua klank hebben ze allemaal hun eigen handtekening. De Forat 9000 en de MPC60 hebben mijn voorkeur omdat de verschillende klanken het makkelijkst met enige compressie tot een compacte beat kunnen worden gevormd.

Hier komt een vb'tje waar ik de beat met een sp1200 heb gemaakt.
Echt specifiek is dit vb'tje niet dus als ik es iets specifieker in elkaar heb gebokst zal ik het nog eens posten.

Ivm Rockwell als naam, heb ik die geleend van een goede vriend van me die in de jaren 80 samen met wacko jacko het dope nummer "somebody is watching me" heeft gemaakt ;). Hopelijk is ie geen comeback aan het plannen.

[off topic]
Zeg volgens mij werken die icoontjes niet bij Safari (mac). Heeft nog iemand daar ervaring mee... Mijn vingers jeuken om zo'n clowtje erbij te zetten.
:confused:

Attachments

• studentcard.mp3
    606,1 KB · Bekeken: 114
Ah... Rockwell is inmiddels een best bekend kledingmerk ook, van de nederlandse ontwerper Parra.

http://www.rockwellclothing.com/

Lekke stukje muziek, dat laatste. Klinkt lekker vintage, maar wel een beetje als het baslijntje van Mylo - Drop The Pressure. Waar komt die vette chorus/vibrato horn stab uit die je aan het einde van iedere vier bars hoort? en wat voor akkoord is dat? ik probeerde toevallig gister die sound te bouwen.

Juist mylo ja, maar waar ik benieuwd naar was is de drumloops LOS van sp1200.
En inderdaad Rockwellclothing, dat is een vriend van me.

klopt inderdaad, mylo.
Zo gaat dat met die klankbedjes. Klant: "we willen iets in de richting van mylo". Ik: "okidoki, one mylo coming up" ;)

Die hornstab komt uit de memorymoog met modulationwheel en dp4 reverb.
qua akkoorden moet ik het nog es opzoeken, maar is een simpel drie noten akkoord (G, A#,D of zoiets).

Zeg Mostatic, dat label ken ik van het los logos boek waar ze regelmatig instaan. Goed grafisch boek!

rockwell is ook een zanger uit de jaar 80 .. vet nummer ook al ben ik de naam daarvan kwijt !
kleding merk is al redelijk bekend .. je word er mee dood gegooit op het moment

maar klinkt wel erg vetjes dit stukje rockwell .. :halleluja
en idd die stab .. al valt mij ook strakheid van de kick op ! en dat met een tascam d24
draai het laag eens open bij snares .. die hebben ook dat strakke .. erg vetjes !
( zeker als je hem op de sidechained van de kick zet !)

en bigbang .. volgens mij wordt de timing juist door strakheid van de sequencer bepaald .. is hetzelfde !
en om terug te komen op dat paranormaal topic .. het is een krystal die de timing bepaald .. ;)

voor de rest nog de sp truukje die ik ken
voor swing kan je er ook stukjes stilte voor de sample stoppen
( moet je wel via smidi doen ..)

En als je hip hop dingen doet zie ik veel gasten op 90 bpm en 57% hangen
dat heeft ook wel zo'n zijn groove .. al heb ik het nooit op de sp geprobeerd ..

Origineel geplaatst door MadR
rockwell kleding merk is al redelijk bekend .. je word er mee dood gegooit op het moment.

Dat valt wel mee hoor, heb het nog niet in de bijenkorf zien hangen. Zo welvarend is ie nog lang niet. 8~
Je ziet het wel in de "undergorund" scene.

Origineel geplaatst door Mostatic
Dat valt wel mee hoor, heb het nog niet in de bijenkorf zien hangen. Zo welvarend is ie nog lang niet. 8~
Je ziet het wel in de "undergorund" scene.

zolang er in Blanes, Spanje nederlanders mee rondlopen die niet bekend zijn met de scene rondom rockwell is het wat mij betreft een 'bekend' merk ..

trouwens gisteren effe wat sp1200 testjes gedaan en 90 bpm en 58% swingt erg lekker !

zolang er in Blanes, Spanje nederlanders mee rondlopen die niet bekend zijn met de scene rondom rockwell is het wat mij betreft een 'bekend' merk ..

trouwens gisteren effe wat sp1200 testjes gedaan en 90 bpm en 58% swingt erg lekker !

LOL zal het tegen hem zeggen!! :)

Overigens doken er illegale versies van de tees op in bangkok, gewoon het logo gejat, Goed we dwalen af.

Ik zou wel eens wat kale beats willen horen op de sp1200. Ben ik benieuwd naar.

SP1200 beats...

koop een willekeurige tribe called quest cd (vooral de eerste 4) of nog beter, de eerste twee pete rock & cl smooth cd's. of het album 'ressurection' van Common, geproduceerd door No-ID. Da's allemaal best oud (begin jaren '90, de hoogtijdagen in de hiphop van de sp1200 en de mpc3000).

Voor nieuwer werk, check de cd 'welcome to detroit' van Jay Dee (alhoewel ik niet zeker weet welke van de 2 er voor deze is gebruikt, de sp of de mpc). Of check het album van Kid Sublime, de nieuwe nederlandse SP king.

LOL zal het tegen hem zeggen!! :)

Overigens doken er illegale versies van de tees op in bangkok, gewoon het logo gejat, Goed we dwalen af.

Ik zou wel eens wat kale beats willen horen op de sp1200. Ben ik benieuwd naar.

heb wel wat maar das niet bijzonder .. meer een test of me studio nou echt lekker stil is !
alles ligt overhoop dus verwacht geen bijzondere dingen .. gewoon wat oude samples gepakt
,sequencen, beetje buscompressen en klaar .. niks bijzonders .. los van de vage dubbele notes die ik live bij heb lopen kutten !

of te wel het enige wat je eigenlijk hoort is hoe stil me tafel nu is ! :D

http://s34.yousendit.com/d.aspx?id=1XRPLXT9PF0773QSSL3P4YG91J

heb wel wat maar das niet bijzonder .. meer een test of me studio nou echt lekker stil is !
alles ligt overhoop dus verwacht geen bijzondere dingen .. gewoon wat oude samples gepakt
,sequencen, beetje buscompressen en klaar .. niks bijzonders .. los van de vage dubbele notes die ik live bij heb lopen kutten !

of te wel het enige wat je eigenlijk hoort is hoe stil me tafel nu is ! :D

http://s34.yousendit.com/d.aspx?id=1XRPLXT9PF0773QSSL3P4YG91J

Kijk daar heb ik wat aan, geen CD luisteren van jaylib kid sublime (die overigens geen sp1200 heeft naar mijn weten), en tribe. Die gasten ken ik al jaar in jaar uit. Het ging mij om de kale sound.

thanx. lekker rauw.

Kijk daar heb ik wat aan, geen CD luisteren van jaylib kid sublime (die overigens geen sp1200 heeft naar mijn weten), en tribe. Die gasten ken ik al jaar in jaar uit. Het ging mij om de kale sound.

thanx. lekker rauw.

Jacob "Kid Sublime" heeft wel degelijk een SP1200 hoor, en 'n MPC2000xl. Jay Dee heeft geen SP, die doet alles op z'n MPC3000. Bij Theo Parrish hoor je de SP ook overduidelijk op elke plaat.

thanx. lekker rauw.

dit is die typische sp snare .. zit volgens mij ook in paid in full als ik me niet vergis ..
maar dit is nog niks .. in zoverre dat ik er nog veel meer punch in die snare kan
.. bij me behringer mixer kreeg ik het sneller voor elkaar .. maar gaat nog wel komen !
en deze mix is kut ..

en kid s ... ;)

Origineel geplaatst door Bigbang
Ik ben het helemaal met 'Missing Links' eens wanneer hij het heeft over de timing. Ik heb mijn ervaring met de bekendste drumcomputers die ook kunnen sequencen, vertaalt naar de volgende ranglijst:
1. Forat [Linn] 9000; de strakste sequencer met de muzikaalste 'feel'
2. MPC60; minder strakke sequencer, maar wel een muzikale 'feel'
3. SP-1200; strakke sequencer, minder muzikale 'feel'
4. MPC3000; minder strakke sequencer, minder muzikale 'feel'
Ik heb dit niet alleen op gehoor ervaren, maar ook uitgetest door de grooves op te nemen en dan de audiofiles te bekijken. De 'feel' hangt niet alleen van de timing af, maar ook van de strakheid van de sequencer. De verschillende drumcomputers hebben namelijk allemaal afwijkingen in hun timing t.o.v. de 'perfecte swing' die je hebt ingesteld. Deze afwijkingen herhalen zich. Hoe groter de regelmaat daarvan hoe meer dat als strak wordt ervaren. De Forat 9000 die ik heb heeft het minst aantal afwijkingen van de 'perfecte swing' en de afwijkingen liggen qua timing het dichtst bij de 'perfecte swing'. Ook heeft hij de grootste regelmaat in zijn afwijkingen.
Qua klank hebben ze allemaal hun eigen handtekening. De Forat 9000 en de MPC60 hebben mijn voorkeur omdat de verschillende klanken het makkelijkst met enige compressie tot een compacte beat kunnen worden gevormd.

volgens mij bedoel je met minder strakke sequencer dat ie niet strak is als je heel nauwkeurige het tempo door het hele nummer zou meten op precisie ..

een mpc3000 vind ik namelijk super strak qua timing voor grooves .. maar heb gehoord dat ie een beetje verloopt in bpm ..

Back