jan hammer

AlonsoMos

Vintage Schmintage
Ik zat net een video te kijken van jan hammer en jeff beck en het viel me op dat Jan Hammer daar al heel veel geluiden had die hij later gebruikte voor Miami Vice.
Weet iemand uit welk apparaat het sologeluid van dit stukje komt?

Attachments

• rumcay.mp3
    241,2 KB · Bekeken: 100
Jan Hammer is natuurlijk 'n liefhebber van de Minimoog, maar dat is dit dus overduidelijk niet.
(Dat zijn meestal nl. de scheurende gitaar-achtige sounds)

Volgens mij is het écht geen Yamaha CS, maar een nogal digitaal klinkende bak. Bijv. een Yamaha DX ofzo.
Of natuurlijk een Fairlight, hè! ;)

Ja, dat heb ik ook vaker gehoord! Hij zou iets van endorser van Kawai zijn geweest en de strings van "Crockett's Theme" zouden de Kawai K1 zijn... (lijkt me een sterk verhaal, maar wie weet...) :D

Dit staat er op de hoes van z'n cd "Escape from Television" (waar "Rum Cay" vanaf komt):

Jan Hammer
Fairlight CMI (III & IIX),
Memory Moog, Mini Moog,
Kawai (K3M, K5M & R100),
Yamaha DX7,
Texture II sequencer,
Linndrum,
Gretsch drums and assorted guitars

Het is, in ieder geval een werkelijk schitterend stukje muziek. Hoe kort ook. Ik vind het altijd meersterschap als het typisch als de artiest klinkt, maar toch ook weer abstract. Het drukt m.i. ook een tijdsbeeld uit. Eerst klinkt het vrij eenvoudig maar als je het bestudeert zit er een geavanceerde eenheid in.

Escape from television van hem is zeker een aanrader.

En natuurlijk deze dubbel-cd:

mvcd-Ba.jpg

(met handtekening erop, verkrijgbaar op z'n site... www.janhammer.com)

Van dit stuk weet ik het niet.. Maar ik las ooit een interview in Keyboard Magazine met Jan, waarin hij vertelde dat hij z'n Mini door een limiter gooide voor extra "punch" en vervolgens zwaar vervormde m.b.v. een dikke Marshall stack. Dan nog een beetje delay en daar had je Jan's vette "gitaar" sound. Ook de Oberheim gebruikte hij daarvoor wel eens (luister naar "manic depressions" op Black Sheep)..

Ik dacht dat z'n gitaarsounds uit de memorymoog kwamen ?

Attachments

• hammer.jpeg
    hammer.jpeg
    54,6 KB · Bekeken: 116
Die zal die - later - zeker ook hebben gebruikt. Dit verhaal stamt uit de pre MemoryMoog periode (first seven days en zo). Bij Black Sheep weet ik eigenlijk niet zeker of het MemoryMoog was of een Oberheim... Maar ik geloof je onmiddelijk!

Back