De Roland Fantom Xa... Meningen aub

FraXTC

Ingeburgerd
In mijn "quest" om te zoeken naar een geschikte synth heb ik me de Roland Fantom Xa laten aanraden. Prijs is ca. 1200 euro. De verkoper (geen echte "verkoper"-verkoper maar iemand die oprecht het beste met je voor heeft) en deze zei dat deze synth in zijn prijsklasse het beste op mijn vraag past. Wat ik wil:

- Makkelijk voor "de eerste stapjes"
- Mogelijkheid tot (uitgebreid) aanpassen van de samples
- Opnemen van nieuwe samples
- Mogelijkheid tot het combineren van samples
- Uitwisselen van samples tussen PC en keyboard
- Loom, dreunend en voornamelijk ambient klinken

Voor neurosis geïnspireerde muziek: welke functionaliteit heb ik dan nog meer nodig?

Maar natuurlijk als t belangrijkste: wat vinden JULLIE van de Fantom Xa ?

Mja, zelfde probleem als de voorganger... Xa is geen geldig zoekwoord..Zal effe die link checken, alvast bedankt!

Zoeken op fantom xa* wil nog weleens helpen. Met een wildcard dus :)

Ambinient is niet het sterke punt van de Xa. Het is meer een allrounder. Wil je een hoop gaan editten dan is misschien een groter display wel handig, de X6 of zo.
Gaat het je om het spelen en snel kunnen wisselen van de geluiden en zo dan voldoet het kleine displaytje wel.
Verder is het een puike bak met zoveel geluiden dat er altijd wel iets van je gading tussen zit. Met een beetje layeren vallen er de meest exotische klanken uit te halen. Ik heb hem nu een paar maanden en vind nog steeds "nieuwe" dingen. IMHO zeker geen miskoop voor dat geld.

deze link was je vast wel tegengekomen
http://www.rolandus.com/products/details.asp?catid=8&subcatid=36&prodid=Fantom-Xa

En in het "echt"klnkt hij beter.

Succes met je keuze.

'k heb nu een dik jaar een x7, en leer nog steeds nieuwe dingen ;) (weliswaar meer van synthese dan het apparaat zelf, maargoed) Mocht je een fantom aanschaffen, check dan zeker ook http://www.fantomized.info, en het tweakbook (http://artemiolabs.com/pub/books/fantom-tweakbook/) de synth engine mag er imo namelijk ook wezen :) al zou ik - als dat je boeit - ook eerder voor de X6 gaan. Het OS en dat scherm zijn namelijk een verademing :)
[/x pimpage]

Ik heb zelf de fantomxa met de korg triton le vergeleken, en heb puur om het geluid voor de korg gekozen. Maar als je zoveel met samples wilt werken is denk ik de fantom een betere keuze:okdan:

hajjuh wah

Ik denk dat de Fantom serie iig wel geschikt is voor mij. Ik denk dat ik er verstandig aan doe om voorlopig het op een allrounder te houden. Ik weet zelf ook nog niet precies wat ik er mee wil gaan doen, en ik denk dat ik met een fantom er wel even tegenaan kan. Over een paar jaar kijken we nog wel een keer ;) De vraaf nu is alleen: wordt het een Xa of een X6. Ik ben geneigd om de X6 te zeggen, maar mijn budget zit al krap bij de aanschaf van de Xa. Van de andere kant "goedkoop" (let op de ""!) is duurkoop: als ik binnen een half jaar erachter kom dat een X6 stiekem toch beter zou zijn, is t natuurlijk wel balen....

Ik zal es beginnen met mezelf es bezig te houden met alle zooi die jullie me hebben toegeworpen. Vooral Tweakheadz is echt de bom. En die page over de fantom zal ik ook eens aandachtig bestuderen ;) Mag ik vragen hebben dan BUMP ik deze thread wel weer ;)

Hulde aan degene die me hebben geholpen! :halleluja

*BUMP*

Ik ga maar fijn verder in mijn oude draadje ;)

Ok, ik heb zo'n beetje mijn besluit genomen. De Xa gaat het worden. Ik had graag de X6 genomen, maar de 800 euro extra is me teveel. Alternatieven heb ik ook bekeken maar na wat zoekwerk kon ik niet echt een machine vinden die mij overtuigde gelijk of beter te zijn dan de Xa (zonder dat deze meteen weer enkele honderden eurie duurder was). De Motif ES is al regelmatig genoemd als goede concurrent, en ik lees er dan ook veel goeds over, maar ook hier: de kosten zijn meteen 600 euro hoger (volgens froogle). Een motif ES variant pakken zonder mogelijkheid tot samplen (de Yamaha S90 wordt beschouwt als een motif ES zonder sampling en sequencing) is een beperking aangezien ik ook "sound fx" wil gebruiken en ik geen andere manier zie om dit ook te kunnen. De Yamaha S90 zit in de zelfde prijsklasse als de Xa, dus als ik er een losse sampler bij moet kopen ben ik weer duurder uit.

De Nord Lead is ook een populaire synth maar ook hier geldt weer hetzelfde voor als de S90: de Nord Lead 2X ligt in dezelfde prijsklasse als de Fantom en als de Yamaha S90, maar helaas: wéér geen mogelijkheid tot samplen. Dus ook deze valt af.

Dus dan rest mij nog éénmaal de vraag: als ik wil kunnen samplen en synth spelen, is er dan nog een alternatief voor de Xa in de prijsklasse van de Xa? Misschien voordelen om synth en samples apart te houden? Sequencen vind ik minder belangrijk op de synth: ik speel voornamelijk live en als ik complete nummers wil gaan componeren dan kan ik dat nog altijd via de computer gaan doen. Als ik bv sequencen laat vallen, wat is er dan aan te raden?

Verder wil ik ook gaan lopen fokken met mijn stem: naast synths ben ik namelijk de zingert van onze band en dus dacht ik aan een vocoder oid. Probleem is echter dat ik niet goed weet wat een vocoder doet (naja, dat lieg ik: hij 2 wavs tot één geheel) : kun je nou alleen "robot" geluiden krijgen en "deuntje + beats = beat in het deuntje" of is dit slechts het topje van de ijsberg?

Kortom:

Huidige gedachten: Fantom Xa met later een Vocoder oid, maar hebben jullie alternatieven?

Dank :halleluja

...ik zou voor een V-synth gaan, heb je meteen je vocoder en een D50 synth, en je kan samples bewerken.

Origineel geplaatst door Vl1
...ik zou voor een V-synth gaan, heb je meteen je vocoder en een D50 synth, en je kan samples bewerken.

Alleen bij de V-synth XT module (1899 EUR) zijn ze ingebouwd, de keyboard versie werkt met losse PC-cards (VC-2 = Vocal Designer) en die kost je 200 EUR extra bovenop de 2500 EUR voor de V-Synth zelf. De V-Synth is overigens geen alrounder, maar een synth voor synthese freaks. Als je begint met synths en iets simpels en goeds wilt is een Fantom Xa of X6 een veel betere keuze. Ze zijn heel gebruikersvriendelijk en maar bieden ook alle mogelijkheden om ook qua synthese de diepte in te duiken, dus zowel geschikt voor beginners als gevorderden.

Ok, eindelijk zo ver...

IK HEBBUM!!!! w00t :dj:

heb er nu nog maar een uur mee kunnen spelen maar nu al helemaal aan verslaafd :D

Back