Studio Setup Advies

avs

Virus T(D)I User
Hallo mensen,

Ik ben nu al ee ntijdje bezig met componeren/arrangeren van muziek. Ik probeer enigsinds commerciele trance/hardtrance te fabriceren en moet zeggen dat het aardig lukt.

Nu heeft mijn vader mij een aardig erfenisje achter gelaten en ik wil hiet een deel van aan mijn project studio spenderen. Is he niet dat ik het geld wel verstandig wil investeren.

De boedoeling is een project studio op te zetten waarin vooral ik mijn "ei" in kwijt kan, en welke ik ten tweede in kan zetten voor lokaal talent om af te mixen/op te nemen.

Belangrijk is voor mij dat het geluid wat geproduceerd wordt overeenkomt met de werkelijkheid. Het probleem waar ik nu tegenaanloop is dat mixes in de studio leuk klinken, maar wanneer ik ze afspeel op een PA set, het in de werkelijkheid heel anders klinkt.

Nu is de vraag, wat is er nodig, om een complete, veelzijdige en goed klinkende project studio in elkaar te zetten. Denkend aan :

- Mixer
- Effecten
- Monitoren
- e.a.

In mijn voetnoot staat mijn huidige gearlist, waarvan natuurlijk de ddx wordt uitgefaseerd :)

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen, ik heb al een tijdje rondgekeken maar ik kom er persoonlijk niet echt uit.

Groet,

avs

Re: Studio Setup Advies

Origineel geplaatst door avs

Belangrijk is voor mij dat het geluid wat geproduceerd wordt overeenkomt met de werkelijkheid. Het probleem waar ik nu tegenaanloop is dat mixes in de studio leuk klinken, maar wanneer ik ze afspeel op een PA set, het in de werkelijkheid heel anders klinkt.

Dit probleem wordt vaak niet verholpen met apparatuur, maar met akoestiek en daar zijn duizend en 1 oplossing voor! Er is een geweldig goed topic met allerlei hele duidelijke en volledige links over het onderwerp akoestiek en studioinrichting...

..met het bestuderen van deze topic (en de links) krijg je een erg goed beeld van wat je studio ten goede komt. Dit is erg aan te raden voor je allerlei nieuwe gear gaat aanschaffen, wat altijd nog kan!!

link:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=45758

:halleluja

Erg veel succes in ieder geval!!!

Alexander, bedankt voor je reactie!

Een collega van me heeft een 2 jarige opleiding gedaan in accoustiek en dat soort dinge. Hij gaat mij helpen om dit aspect zo goed mogelijk te laten landen.

Nu dat probleem enigsinds uit de weg is kan ik mij dus bemoeien met het technische aspect van de studio.

Wat ik probeer te bereiken met deze post is erachter te komen welke nodige apparaten voor mij het geluid kunnen produceren waar ik naar zoek, het liefst in een digitale omgeving i.v.m. het switchen van project neer project...

Groet,

avs

Ik zie in je gearlist dat je al aardig leuke spulletjes hebt staan. Misschien is het omswitchen van de mengtafel een goed idee?

Gaat die collega je ook helpen om een zanghok te maken voor dat lokale talent? In dat geval zou een leuke mike + preamp ook wel fijn zijn.

Suc6 iig!

Origineel geplaatst door Sander02
Ik zie in je gearlist dat je al aardig leuke spulletjes hebt staan. Misschien is het omswitchen van de mengtafel een goed idee?

Gaat die collega je ook helpen om een zanghok te maken voor dat lokale talent? In dat geval zou een leuke mike + preamp ook wel fijn zijn.

Suc6 iig!

Zals ik al zei, de ddx wordt uitgefaseerd naar een kwalitatief product.

Het zanghok daarintegen is reeds opgenomen in studio A, welke in de buurt is en waar meer aandacht wordt besteed aan het opnemen van vocals en andere instrumenten. Mijn studio betreft meer een project / MIDI studio.

thnx!

Laat ik het voor de leden ietwat interessanter maken...

Voor de gene die met een betaalbare allround setup en de daarbij behorende juiste argumenten komt, bied ik een behringer ultrafex pro aan voor 0 euri, gratis thuisgestuurd natuurlijk :D

Deal ?

dat is een beetje raar cadeau misschien aangezien iedereen z,n input zal geven en je daar een combi van zal maken ?

doe hem dan aan de gene die het eerst heeft gereageerd lijkt me eerlijker

Origineel geplaatst door anoniempje
dat is een beetje raar cadeau misschien aangezien iedereen z,n input zal geven en je daar een combi van zal maken ?

doe hem dan aan de gene die het eerst heeft gereageerd lijkt me eerlijker

Tje, daar kun je enigzins gelijk in hebben....

Ik wil gewoon zeker zijn dat wanneer ik een setup ga aanschaffen ( gaat een hoop geld kosten ) dat ik een god onderbouwde keuze heb gemaakt. Hier zijn mensen die hier veel meer verstand van hebben dan dat ik heb, en hoop dat ik met goede adviezen verder kom, ik verzand op dit moment.

Ik denk dat je zelf al een heel eind bent! Neem wat je hebt, kijk wat je daar de afgelopen tijd allemaal mee gedaan hebt! Ga na of de dingen volgens je verwachtingen zijn gegaan en zo niet, maak een lijstje van dingen die je mist en/of niet kunt bereiken met je huidige setup!

Met dit lijstje speur je oa. de zoekmasjiene van deze site af en ga je kijken hoe je veel meer dingen kunt doen met je setup!!
Ook echt al die akoestiek tips in acht nemen, want ik verzeker je in een goede akoestiek gaat de uitspraak 'less is more' beter op!
Ook heb je al een erg goede setup, veel variatie, goede monitorspeakers, ik zou met jou setup erg veel kunnen doen!!

Je loopt het risico met het advies vragen over merk/type specifieke dingen, dat mensen erg subjectief tekeer gaan en hun eigen wensen gaan vermengen met hun antwoord, waardoor je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet en dus weer terug bij af bent!

Goede planning maken met wat je hebt, wat je uiteindelijk wilt en wat je daarvoor denkt te moeten kunnen (of aanschaffen). Je een klein beetje verdiepen in akoestiek doet wonderen, je zult merken dat als je kennis langskomt met veel vaktermen, je beter begrijpt en kunt duidelijk maken wat je wilt!

Als het goed is hoef je geen drastische aankopen te doen, om meer of andere dingen uit je setup te halen!

:eureka:

just my 2 cents (loze uitspraak, ehehehe)

Nu ik trouwens eens kritisch kijk, je hebt een te gekke setup!! :halleluja

Je hebt:

- 2 prima synths, met genoeg verschil tussen beiden om eindeloos een variatie aan geluiden voort te brengen
- Een ongelooflijk fijne sampler, je kunt daar alleen al jaren mee vooruit
- Mengtafel weet ik niet, doe ik geen uitspraken over
- Interfaces zijn perfect, alleen wat gebruik je als computer? Welke software?
- Juweeltjes van speakers

Ik zie, op wat leuke effecten na, niet iets ontbreken aan je setup! Plus we weten dan ook niet wat je softwarematig allemaal voor mogelijkheden hebt wat betreft verdere geluidsbewerking!

Misschien is investeren in goede literatuur een erg voordelige en nuttige optie!

Origineel geplaatst door Alexander
- Mengtafel weet ik niet, doe ik geen uitspraken over
- Interfaces zijn perfect, alleen wat gebruik je als computer? Welke software?
- Juweeltjes van speakers

Misschien is investeren in goede literatuur een erg voordelige en nuttige optie! [/B]

Tja de mixer, ik denk dat dit het grootste struikelblok is.

Ik krijg een beetje het idee dat mijn monitoren voor de stijl die ik "in elkaar pruts", over te weinig laag beschikken, dit compenseer ik in mijn mig wat resulteert in een klote geluid op overige sets als zijnde PA of gewoon in de auto....

Ik heb een snelle 3.0 Ghz PC...met daarop Nuendo 3....daar kan het niet aan liggen denk ik...

thnx avs

Origineel geplaatst door avs

Ik krijg een beetje het idee dat mijn monitoren voor de stijl die ik "in elkaar pruts", over te weinig laag beschikken, dit compenseer ik in mijn mig wat resulteert in een klote geluid op overige sets als zijnde PA of gewoon in de auto....

Compenseren in de mix is in mijn visie op muziekmaken een grote NO NO!!!

Je kunt het compenseren door een subwoofer aan te schaffen, maar dat is niet nodig. Je kunt door speakerplaatsing en het gebruik van basstraps op de juiste plek een aardige balans in je laag verkrijgen, waardoor je helemaal niets hooeft te fixen tijdens het mixen!

Trust me, de problemen waar je tegenaan loopt zijn erg normaal. Ze horen bij het leerprocess en zijn niet op te lossen door investeren, omdat je dat zult moeten blijven doen. Het beste blijft roeien met de riemen die je hebt en dit te optimalizeren.

Ga lezen en aan de slag! ;)

Studio Setup Advies

Je kunt nog een goede bas synthesizer gebruiken. Bijvoorbeeld een Minimoog, Pro One of SH-101. Verder zou ik nog een Roland Juno 106 of MKS-50 aanschaffen. Verder zou ik voor een analoge mixer kiezen met externe randapparatuur.
Digitaal afmixen en effecten toevoegen maakt de eindmix dun en plat. Om die reden werkt het overgrote deel van professionele muziek-studios met de combinatie Pro Tools en een analoge mixer.
Je verliest dan natuurlijk een bepaalde mate van controle ivm het switchen van projecten, maar ik zou toch pas gaan afmixen als het nummer bijna volledig staat. Daarbij verlies je door teveel controle meestal aan creativiteit. Er zijn legio producers die hun nummers 'on the fly' afmixen. Dat wil zeggen: je nummer laten loopen en dan via de mixer je nummer 'real time' arrangeren. Vooral Amerikaanse house-producers staan erom bekend zo te werken.

Sta je niet teveel stil bij het materiele en zou je niet meer moeten twijfelen aan je eigen kunnen?
Het heeft pas zin om geld uit te geven als je zeker weet wat je ermee kan bereiken.
Maw ga er op uit en probeer jezelf ervan te overtuigen wat evt zwakke plekken in je setup kunnen zijn. Je monitors, mixer, synths of mis je toch zelf bepaalde skills. Misschien is een cursus van het een of ander ook interessant.

En vooroordelen dat digitaal mixen dun en plat zou worden vind ik weinig toevoegen aan deze discussie.

Origineel geplaatst door fuse
Sta je niet teveel stil bij het materiele en zou je niet meer moeten twijfelen aan je eigen kunnen?
Het heeft pas zin om geld uit te geven als je zeker weet wat je ermee kan bereiken.
Maw ga er op uit en probeer jezelf ervan te overtuigen wat evt zwakke plekken in je setup kunnen zijn. Je monitors, mixer, synths of mis je toch zelf bepaalde skills. Misschien is een cursus van het een of ander ook interessant.

Lees jij ook threads??? :confused:

'En vooroordelen dat digitaal mixen dun en plat zou worden vind ik weinig toevoegen aan deze discussie.'

Aangezien AVS een advies wil over zijn setup kan ik wel degelijk een oordeel hebben om mijn advies aan hem te funderen. Trouwens een vooroordeel is een idee dat bestaat zonder dat daar direct bewijs voor is. Er bestaat echter bewijs genoeg voor mijn oordeel. En in dat oordeel sta ik niet alleen, vandaar dat veel project studios summing mixers aanschaffen om digitaal mixen te vermijden.
Bijvoorbeeld van API: http://www.apiaudio.com/8200.html

Ok, ik begin het idee te krijgen dat het digitaal mixen een beetje van de hand wordt gedaan...

Ik heb ook het idee dat de combinatie van analoog met automation ietwat aan de prijzige kant is...

getver dit is moeilijk....

Je kunt de meeste automatie doen met de apparaten die je in je setup hebt. Met midi kun je de namelijk de geluiden en de volumes veranderen. Dat zijn eigenlijk de belangrijkste parameters. Ik heb behoorlijk wat muziek uitgebracht en mijn ervaring is dat je niet te lang moet stilstaan bij een nummer maar binnen een termijn [bijv een dag] het nummer volledig moet afmaken. Dan verstik je de creativiteit niet en perfect wordt het toch nooit. Door produkties volledig af te maken leer je het meest. Zorg dat de basis altijd goed in elkaar zit, met name het ritme en de baslijn. Als die ook qua klank een eenheid vormen dan hoef je minder na te bewerken met effecten en afmixen.

Ik lees wel degelijk deze draad. En het is weer zo typisch dat men probeert 'problemen' op te lossen door meer gear te willen kopen of werkwijzen van anderen over probeert te nemen. Nu wordt er niet opgedrongen om op een bepaalde manier te werken maar krijg het gevoel dat avs zich wel heel makkelijk laat omlullen. Beetje kritisch zijn mag ook wel.
Lijkt mij altijd nog dat avs zijn eigen ding op zijn manier doet met de spullen die hij kek vindt. Ook al is dat verdomd moeilijk om uit te vinden op het moment. Maar ik zou zeggen geef geen rooie cent uit totdat je ea op een rijtje hebt zodat je meer gefundeerd je keuzes kunt maken.

En sinds wanneer staat het als een paal boven water dat digitale mixing in de ban gedaan moet worden? Het is altijd nog een kwestie van smaak en dan vind ik het jammer dat daar zo makkelijk over heen gestapt wordt.

Back