Moog prodigy bug

DRe

SSM spacestation
hallo, ik heb een moog prodigy die na een half uur gaat klikken, als je een toets indrukt en dat is erg iri net of hij statische electriciteit ontlaat als je er op speelt dit gebeurt niet als je hem niet aanraakt ,wat kan dit zijn en waar moet ik dan zoeken. er laat dus wat op als je de toetsen indrukt. heeft iemand dit al eerder mee gemaakt
en zo ja wat heb je er aangedaan. ik heb hem met aarde aangesloten

vAn-dré

Laatst gewijzigd:
Dit heb ik al gedaan maar dat helpt niks, jammer genoeg Ik heb de aarde al eens af getaped maar nog steeds.

heeft st. eric geen verstand van moogs ? moeten toch wel gasten hier zijn die iets meer kunnen zeggen dan dat ie bijna de pijp uit gaat ?

Klinkt inderdaad als een stervend onderdeel...

Zonder de fout te horen en meten zou ik zeggen:
Gooi er twee nieuwe 4007's in.

Succes.

ik heb ook een moog prodigy gehad en had een soortgelijk probleem ... als je dus op de toetsen speelt hoor je een soort van tikje, net alsof er iets niet goed is met de aarde...
Ik hem m toendertijd na laten kijken, maar dat heeft niks uitgehaald...

Ik heb dus helaas ook geen oplossing, maar ik stuurde m altijd aan via een kenton pro 4, en speelde dus in op m'n masterkeyoard.. op die manier had ik er geen last van...

Als je echt op dat ding wil gaan spelen, dan is het zeker klote...

succes ermee

Als jij hetzelfde hebt, via extern geen geklik, vergeet dan die 4007's maar..

Kun je meten? heb je de beschikking over een scope?

Volgens mij is dit normaal.

Bij de Prodigy, minimoog, synthacon en de Arp Quadra in iedergeval wel. Als ik de attack van de VCA op nul zet krijg ik bij elke toetsaanlag een korte klik te horen. Ik zet dan altijd de attack iets open...

Zal mijn Prodigy eens van stal halen om het te proberen...

Bij de Prodigy, minimoog, synthacon en de Arp Quadra in iedergeval wel. Als ik de attack van de VCA op nul zet krijg ik bij elke toetsaanlag een korte klik te horen. Ik zet dan altijd de attack iets open...

Dat is de VCA (control signal bleed-trough) en dat geklik zou tot een minimum afgesteld kunnen worden.
VCO's dicht doen, attack minimaal en dan (in het geval van de Prodigy) de "VCA balance trim" afstellen tot het geklik (meestal is dit een wat zwaardere klank dan een klik, meer een 'doenk' of 'thumb') minimaal is.

In het geval van die prodigy zou ik hem vantevoren dus ruim laten opwarmen....

Maar om weer terug te komen op die Prodigy die via externe aansturing hier geen last van heeft... Dat is dus NIET dit VCA afstel probleem.

Origineel geplaatst door SaintEric
Dat is de VCA (control signal bleed-trough) en dat geklik zou tot een minimum afgesteld kunnen worden.
VCO's dicht doen, attack minimaal en dan (in het geval van de Prodigy) de "VCA balance trim" afstellen tot het geklik (meestal is dit een wat zwaardere klank dan een klik, meer een 'doenk' of 'thumb') minimaal is.

In het geval van die prodigy zou ik hem vantevoren dus ruim laten opwarmen....

Maar om weer terug te komen op die Prodigy die via externe aansturing hier geen last van heeft... Dat is dus NIET dit VCA afstel probleem.
denk je dat als ik met een koel pack op elk chip ga houden dat ik de oorzaak zou kunnen vinden, of is dit geen manier van onderzoek (omdat hij het pas gaat doen als je hij warm is). OF koel spray

De mogelijk is aanwezig, maar dat hoeft dus helemaal niet het geval te zijn. Alle onderdelen zijn in meer of mindere mate temperatuur gevoelig.
Het zou dus kunnen zijn dat je door het ene onderdeel te koelen een ander onderdeel ontlast en de fout niet meer hoorbaar is en het vervangen van dat eerste onderdeel heeft dan dus geen enkel effect op het eigenlijke probleem. Ik heb het met synths nog niet eerder nodig gehad, gewoon meten bracht bijna altijd de fout aan het licht.

Maar nogmaals, het zou kunnen. Het was vroeger in de TV reparatie redelijk gebruikelijk. Misschien nog wel, geen idee.

Re: Moog prodigy bug

Nou hij is gerepareerd. De click kwam uit de onderste schakelaartjes van de toetsen van het toetsenbord. In principe worden hier alleen maar voltages gegenereerd op basis van een weerstands deling van de voedingsspanning. Waarschijnlijk zijn het daadwerkelijk die 4007ub's. Maar ik had geen zin deze te vervangen en dus vier 33nF condensators over de gnd en geselecteerde piinnen van de connector van het toetsenbord deed wonderen. Gevolg, de toetsen voltages worden misschien met RC= ongevr 10mS vertraagd (kun je absoluut niet horen), en de klikjes zijn weg.8)

Re: Re: Moog prodigy bug

Re: Re: Moog prodigy bug

Origineel geplaatst door dr.DRé
Nou hij is gerepareerd. De click kwam uit de onderste schakelaartjes van de toetsen van het toetsenbord. In principe worden hier alleen maar voltages gegenereerd op basis van een weerstands deling van de voedingsspanning. Waarschijnlijk zijn het daadwerkelijk die 4007ub's. Maar ik had geen zin deze te vervangen en dus vier 33nF condensators over de gnd en geselecteerde piinnen van de connector van het toetsenbord deed wonderen. Gevolg, de toetsen voltages worden misschien met RC= ongevr 10mS vertraagd (kun je absoluut niet horen), en de klikjes zijn weg.8)
uuummhh.... aldus mijn broer...:bekdicht:. voor die gene die het willen weten, en erg bedankt voor de snelle reactie we hebben erg veel aan gehad. Met de reacties ook wat we konden uitsluiten en waar we niet hoefde te zoeken. KAOSKAOS MadR SaintEric P-Five Boemtsjak apollo en wauxar
:biertje: en :slotje:

Back