Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Ik ben vandaag eens wezen luisteren naar een setje 532's hier in de buurt.

Ik vond ze inderdaad absoluut niet "knallen", en eerlijk gezegd verder ook niet echt heel bijzonder klinken. Ik hou zelf echter wel van een beetje knallen, dus deze luister-ervaring was een beetje teleurstellend. Wat me wel meeviel was het hoog; de tweeters schijnen niet zo hoog te komen als bij moderne speakers, maar mijn (ongetrainde) oren viel dit niet op.

Verder was er ook nog wat mis met dit specifieke setje: bij wat hogere volumes viel het geluid gewoon af en toe even helemaal weg. Een los contactje misschien wat los trilde, of wat componenten die overbelast werden... ik weet het niet.

Uiteindelijk heb ik die 532's dus maar lekker laten staan.

Disclaimer: ik ben absoluut geen speaker-deskundige!

Trouwens, NewStyleSascha: ik zag hierboven dat jij ook naar een paar MFB 532's bent wezen kijken/luisteren? Hoe is dat afgelopen?

het mooie van die kasten is en daar hoor ik niemand over is dat de versterkers transistor klasse A zijn, wil je dit bouwen in deze tijd met DIE componenten dan gaat zo'n setje al gauw een eurie of 3000 kosten, het klinken van die kasten staat en valt met het inregelen, heb self twee verschillende setjes gehad in de studio gewoon voor der bij en om te proberen en ze bevielen goed , zeker beter dan welke andere set tot 2500 euro . , maar je moet er van houden, net zoals een heleboel andere zeer goed klinkende kasten moet je erop kunnen werken, dat heeft weer niks met de kwaliteit te maken maar is puur persoonlijk, zo zijn er mensen die zweren bij de oude tannoys zoals ik, en dan zijn er weer de mensen die er niet op kunnen werken...strange ey?

Eh lachen. Ik had een aantal jaren geleden mijn studiotje bij mijn overbuur jongen staan.
En daar hadden wij toen de grote en de kleine variant en allebei in set uiteraard in onze studio staan.

Zijn vader die zijn zolder vol heeft staan met zelfbouw speakers met een doorsnee woofer van zo'n halve meter.
En dus in mijn ogen zeker wel iets van speakers afweet. (klein audiofeeltje)

Zweerde altijd al bij die Philips speakers.

Wij kregen ze toen ook voor in onze studio.(gestolen)

Wat mijn opviel was juist dat het laag/midden erg strak klonk.

Hoog was daarintegen bud. vergeleken met mijn events die daar ook stonden.
Overigens viel 1 speaker van de grootste set af en toe uit, en maakte dan zo'n kabaal. alsof de speaker uit zijn cone vloog.

Dat was erg jmmr.

Maar mijn overbuur en ik, met onze geringe ervaring hebben ze nooit als monitors beschouwd maar gewoon
als een speaker set om effe te blazen, aangezien wij ook de grootste variant hadden.
En al met al ik daar nu aan terug denken klonken ze best strak moet ik zeggen.

Zijn pa was er ieder geval helemaal weg van.

Ik denk dat die voor die twee sets nog geen 100 euro heeft betaald. Kan me er nog iets vaags van herinneren
toen hij een keer enthousiast van een rommelmarkt afkwam.

idd. leuke speakers.

Origineel geplaatst door Capstan cappy
zo zijn er mensen die zweren bij de oude tannoys zoals ik, en dan zijn er weer de mensen die er niet op kunnen werken...strange ey?

Inderdaad, ik werk hier met MSP5 monitors. Dat gelooft ook niemand! :D Toch vind ik ze niet slecht..

Die Philips boxen zijn voor mij wel aantrekkelijk. Niet zo zeer voor in de studio, maar in de huiskamer...

R

Ik heb gister bij iemand een amp opgehaalt, en die had ook zo,n setje philips staan. Ik denk dat het de middelste waren want hij had het nog over een kleiner setje. Wat een mooi geluid zat er in die speakers zeg, ik had meer zo,n doffe sound met veel mid verwacht na er hier eens over gelezen te hebben, maar dat was het totaal niet ze klonken echt mooi vol en rond, heel mooi stereo beeld ook.

van tulp naar din, hoe gaat dat? kan iemand me dat vertellen? alsjeblieft?

Origineel geplaatst door Leo
van tulp naar din, hoe gaat dat? kan iemand me dat vertellen? alsjeblieft?

Zoiets?

a29wdes.gif

Maar de pinout van de DIN ingang is nogal verschillend per apparaat.
Kortom, gewoon even proberen.

ik ben er al uit, bedankt.
ik koop een maatje groter en dan in de uitvoering met tulp aansluitingen.
je breekt je benen over die dingen op marktplaats. niet meer zo goedkoop, maar toch.
ben benieuwd, hoop dat het geluid me aanstaat.

Zo te zien aan dit plaatje zijn er meerdere grotere broers

Attachments

• philips.jpg
    philips.jpg
    85,7 KB · Bekeken: 130
voor elk wat wils. de 541 en 544 zitten in een heel andere prijsklaase dan die andere, tenminste, wat ik gezien heb.
en zo groot hoeft het niet, dus 544. net iets groter, tulp ipv din en 3-weg ipv 2-weg (dat was het toen helemaal, als je 3-weg speakers had, daar kon geen 2-weg tegenop!

je hebt ze ook van aristona etc. zijn deze gewoon hetzelfde qua kwaliteit?

MFB Aristona 6541, is dit gewoon de 541 met een ander merkje erop?

Origineel geplaatst door Horsleech
je hebt ze ook van aristona etc. zijn deze gewoon hetzelfde qua kwaliteit?

MFB Aristona 6541, is dit gewoon de 541 met een ander merkje erop?

Aristona was in de jaren '20 nog een zelfstandig Belgisch merk, maar werd snel overgenomen door Philips. Het behield in die tijd als verkoopmaatschappij een bepaalde financiële zelfstandigheid, maar de techniek kwam geheel uit de Philips koker.

Wat ik van vroeger weet is dat er toen beweerd werd dat het moeilijker is een goedklinkende 3weg systeem te maken dan een 2weg. 3weg was wel populair, maar wilde je een goed klinkende box hebben, had je daarop eerder kans wanneer je een willekeurige 2weg koos.

Origineel geplaatst door Catalunya
Wat ik van vroeger weet is dat er toen beweerd werd dat het moeilijker is een goedklinkende 3weg systeem te maken dan een 2weg. 3weg was wel populair, maar wilde je een goed klinkende box hebben, had je daarop eerder kans wanneer je een willekeurige 2weg koos.

dat bedoel ik eigenlijk, 'iedereen'had de mond vol van 3-weg (was toch meer dan 2-weg hè / i don't know, it's one louder huh?!) en als er 3 speakertjes in zo'n kast zaten was het wel in orde.
naja, ik ben benieuwd.

ze lijken allemaal actief te zijn waar heb je dan een mfb versterker voor nodig , want die zijn er ook

ze lijken allemaal actief te zijn waar heb je dan een mfb versterker voor nodig , want die zijn er ook

Ach, soms wil je je speakers ook wel eens wat zachter zetten, en het is ook wel leuk als je naar meer dan 1 bron kunt luisteren ;). Het zijn voorversterkers, zeg maar een mackie big knob, maar dan goedkoper.

Origineel geplaatst door Tactic
Ach, soms wil je je speakers ook wel eens wat zachter zetten, en het is ook wel leuk als je naar meer dan 1 bron kunt luisteren ;). Het zijn voorversterkers, zeg maar een mackie big knob, maar dan goedkoper.

ok dank je, het kost allemaal geen drol en ik zie een leuke staan dus dat gaan we maar doen dan

Origineel geplaatst door dennisb
ok dank je, het kost allemaal geen drol en ik zie een leuke staan dus dat gaan we maar doen dan

Je bent lekker op dreef ;)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mikemix
Je bent leker op dreef ;)

ja erg he maar ik ben er bijna

Back