Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Vandaag een setje Philips aktieve studio monitors gekocht voor extra erbij.
Ik dacht dat deze moeilijk te vinden waren, maar wanneer ik het type 541 intyp, dan zie ik dat er behoorlijk veel te koop worden aangeboden o.a. op Marktplaats voor gemiddeld 100 euro. Dat is weinig geld voor een stukje Neerlands trots.
Qua prijs kwaliteits verhouding natuurlijk een pracht setje speakers.

Nog een informatief linkje

attachment.php

attachment.php

Stammen wel van dik jaren 70.
Maakt verder niet uit.
MFB.
Wij hebben ze vroeger thuis gehad, was een revolutie qua geluid.

Hoe bevallen ze als afluister monitors, is het een beetje voorspelbaar?

Interessant!

Ik moet ooit nog eens (aktieve) monitor speakers aanschaffen, dus ik houd voortaan mijn ogen open. Liever een paar oude speakers van goede kwaliteit dan hedendaagse budget dingen. ;)

Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Origineel geplaatst door Catalunya

attachment.php
[/B]

Misschien dat het komt omdat ik de jaren 70 niet meegemaakt heb, maar wtf. betekent tropicalized?

Re: Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Origineel geplaatst door Kraan
Misschien dat het komt omdat ik de jaren 70 niet meegemaakt heb, maar wtf. betekent tropicalized?

Misschien dat de kast van tropisch hardhout is gemaakt? :D

Misschien gaat dat op bij gebruik van de set op een palmstrand. Coktail erbij om te toosten op het geluid. :D

Geen idee wat het betekent

Mijn pa is ook gek van deze speakers, hij heeft volgens mij 3 paar.
Klinken (in mijn herinnering) idd OK.
Volgens mij moet je ze doorlussen, vandaar in en uit.

Ik denk hoge warmte en hoge vochtbestendigheid ?

Origineel geplaatst door mikemix

Hoe bevallen ze als afluister monitors, is het een beetje voorspelbaar?

Ze klinken sprankelend. Vooral de wat slechtere kwaliteit van de gemiddelde mp3 (192 kps) is duidelijk waarneembaar (hoor ik duidelijk aan het hoog). De bass is niet overheersend. Mijn eerste indruk is dat de speakers een vrij vlakke frequentie karakteristiek hebben, maar ik heb niet de meetapparatuur om dat goed te kunnen beoordelen. Volgens mij beter dan de gemiddelde passieve monitors.

MFB freak hier :)

Ik heb zelf 4 stuks van de 541, en 4 stuks van de 544 (de grotere broer)
Gebruik ze in de studio naast mijn normale studio monitors. En ik moet zeggen dat ik eigenlijk veel vaker naar de MFB speakers luister dan naar de 'echte' studio monitors.

Het geluid is erg zuiver, gedefinieerd, en gedetailleerd. Langdurig naar deze speakers luisteren geeft bij mij geen schijntje vermoeidheid. Het zijn totaal geen boxen die 'knallen'; maar daarvoor in de plaats is er een bijna klinische nauwkeurigheid.
Je hoort inderdaad de bits voorbij-racen, en mp3 luisteren wordt een gruwel onder de 192kbps. Ook de kwaliteitsverschillen tussen DA-convertors zijn plotseling goed hoorbaar.

Schuldig aan de bijzondere sound van de MFB speakers is het Motional Feedback Systeem: via een piezo-element op de conus van de speaker wordt de beweging van de speaker gemeten. Dit meetsignaal wordt vergeleken met het inputsignaal. Wanneer de mechanische uitslag van de speaker niet overeenkomt met het inputsignaal, krijgt de versterker een correctie-signaal aangeboden, zodat theoretische speakeruitslag en feitelijke speakeruitslag elkaar dicht benaderen.

Resultaat: praktisch geen vervorming, en een zuivere laagweergave zonder abrupte roll-off

Unieke gepatenteerde Philips uitvinding dus, waar ze sinds het midden van de jaren 80 niks meer mee gedaan hebben (Typisch Philips ook weer dus :p )

Ik doe mijn exemplaren echt nooit meer weg!

Origineel geplaatst door ernest@303.nu
MFB freak hier :)

Ik heb zelf 4 stuks van de 541, en 4 stuks van de 544 (de grotere broer)
Gebruik ze in de studio naast mijn normale studio monitors. En ik moet zeggen dat ik eigenlijk veel vaker naar de MFB speakers luister dan naar de 'echte' studio monitors.

Interessante info. Thanx.

Welk type vind je aangenamer klinken? Ik heb ooit vernomen dat het moeilijker is een goed klinkende 3-weg box te maken.

Waarom zoveel stuks trouwens? Gewoon een freak of iemand met 3 levens? :D

Origineel geplaatst door sander
Heeft 1 zo'n speaker dan maar een versterker aanboord? Zoals pc speakertjes zegmaar?

Nee, het 2-weg type heeft 2 versterkers en de 3-weg heeft er 3, kijk maar op het type plaatje een paar antwoordjes terug, staan ook het vermogen bij.

Wel geinig, ik heb hier nog 2 woofers en tweeters liggen die volgens mij ook in die speakers gebruikt werden, komen uit passiefe Philips speakers.

Laatst gewijzigd:
Dit zijn speakers uit de tijd dat Philips, ter wereld, de allerbeste technici in huis had!
Ik ken iemand met 3 paar van die dingen, van klein naar groot. het geluid is verdomd goed. beter dan
menig B&W etc et cet etc speakertje.

Origineel geplaatst door richard2000
Nee, het 2-weg type heeft 2 versterkers en de 3-weg heeft er 3, kijk maar op het type plaatje een paar antwoordjes terug, staan ook het vermogen bij.

Wel geinig, ik heb hier nog 2 woofers en tweeters liggen die volgens mij ook in die speakers gebruikt werden, komen uit passiefe Philips speakers.

Slecht zelf, jezelf moeten kwoten, maar wat ik typte klopt niet, kijk hier voor het aantal amps in een box.

Back