Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Origineel geplaatst door Catalunya

Welk type vind je aangenamer klinken? Ik heb ooit vernomen dat het moeilijker is een goed klinkende 3-weg box te maken.

Hm, moeilijk te zeggen.... bij langdurig prutsen geef ik de voorkeur aan de kleine 541's. Bij afmixen of gewoon muziek luisteren pak ik liever de 544's. Hun sound is heel verschillend, wat op zich misschien vreemd is, maar wel allebei weer onmiskenbaar 'MFB'

De problemen bij meerweg-systemen liggen in de noodzakelijke crossover-filtering; filtering kan fase-verstoring veroorzaken, bij onjuiste filterfrekwentie- en stijlheid ontstaan pieken en dalen rond de crossover-punten, en meer van dat soort ellende.

Waarom zoveel stuks trouwens? Gewoon een freak of iemand met 3 levens? :D
Gewoon een freak met 3 levens! :) :) :) :)

Ik wil reserve-MFB's hebben voor het geval er uitval is (heb ik al gehad). Bovendien wil ik op korte termijn een mfb surround setup maken, met zowel voor als achter 2x een 541 en 2x een 544 zodat ik makkelijk kan switchen tussen beide speakerkwartetjes.

Nog een MFB-Freak hier!

Dan hoor ik ook meteen te zeggen wat ik aan mfb-spullen heb natuurlijk: 2 setjes 567's 1 setje 544 (gebruik ik in mijn studio) en een setje 541-> mijn poepies (aan de pc, voor editten etc)
(en voor de nog ergere freaks: 280 + 270 preamp, 370 amp,180 tuner, dvd963 vM sacd)

Ik durf te zeggen dat mfb's een heel eind komen tegenover 'professionele' monitors.Na uitgebreide tests op mijn werk met verschillende luidsprekers (tannoy, k&h, dynaudio) en dan zeker niet de goedkoopsten uit de series, kwamen de mfb's (544) zeker niet als slechtsten uit de test (k&h's vonden wij beter).
Nadelen zijn er wel... je moet van het typische 70's mid van philips houden, en de tweeters zouden beter kunnen)

Als je voor een schijntje een paar betrouwbare monitors wilt hebben is dit DE oplossing!
(en voor de mensen die nu zeggen dat er sinds de jaren 70 echt wel wat veranderd is op luidsprekergebied.....kom maar eens luisteren .....)

Mijn ouders hebben die 544 speakers. Ik vond ze altijd klinken als lauwe drek. Echt geen strak geluid. Woesj woesj woesj bassen en alles zo mid-tone achtig.

Dan zijn ze niet goed ingeregeld, of ze staan in de hoek ofzo, want de bassen zijn juist het sterke punt van deze speakers!

Origineel geplaatst door Tactic
Na uitgebreide tests op mijn werk met verschillende luidsprekers (tannoy, k&h, dynaudio) en dan zeker niet de goedkoopsten uit de series, kwamen de mfb's (544) zeker niet als slechtsten uit de test

waarom verbaast dat me nou niets? :D

Ech waar, de ZIEKTE voor de leidinggevenden bij Philips die het gepatenteerde Motional Feedback-circuit in de ijskast gezet hebben! Ben ervan overtuigd dat ze anders de absolute wereldtop op luidspeakergebied hadden kunnen produceren (met de huidige beschikbare componenten)

Origineel geplaatst door Tactic
Dan zijn ze niet goed ingeregeld, of ze staan in de hoek ofzo, want de bassen zijn juist het sterke punt van deze speakers!

Vertel, ik heb een aantal jaren geleden weleens aan die knopjes zitten draaien maar kreeg niet het gewenste resultaat. Mijn moeder zegt altijd; "waren toen hele dure speakers hoor.". Ik dacht gewoon dat ze al jaren op waren. Buiten dat ik ze de lelijkste ooit vind was het geluid ook niet je van het. Laatst was ik op bezoek bij mij ouders en vroeg aan ze wanneer ze die lelijke krengen weg zouden kieperen. Ik kreeg inderdaad weer het standaard antwoord van mijn moeder. Als iemand een tip heeft om ze één keer fatsoenlijk te laten klinken neem ik mijn woorden terug. Als mijn ouders ze ooit weg doen zal ik een zacht prijsje voor jullie maken. Of ruilen voor leuke Kef speakers. Voor mensen die een echt leuke passieve speaker willen; mordaunt short ms902. Aanrader!!

De plaatsing is gewoon net zo belangrijk als elke andere speaker.. Wat ik met inregelen bedoel , is dat de terugkoppeling van de woofer nog wel eens verkeerd kan staan, wat inderdaad tot een 'slappe' bas kan resulteren..
Ik blijf bij mijn verhaal... ik heb zelf een setj 567's in de huiskamer, dat zijn 544's met een 10" woofer, en je weet niet wat je hoort.. qua laag zijn er weinig speakers die kunnen bereiken wat philips met zo'n kleine (dichte) kast kon.

Kom maar eens luisteren!

Ik heb zelf de opvolgers van de MFB's, de DSS serie:

dss930vanbinnen.jpg

dss930spikes.jpg

Dit zijn actieve, digitale boxen. Je sluit ze dus direct aan op SPDIF, of op een digitale controller. Het signaal wordt door een motorola DSP geanalyseerd en vervolgens gecorrigeerd voor de frequentiekarakteristiek van de speakers. Deze speakers hebben hele mooie bandtweeters en zijn heel strak in fase (stereoplaatsing). Verwacht echter niet dat je ermee kan 'knallen'.

Re: Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Re: Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Origineel geplaatst door Catalunya
Qua prijs kwaliteits verhouding natuurlijk een pracht setje speakers :D

Origineel geplaatst door 6 trak
nu nog wel idd... zou me nix verbazen als dit ineens ook weer gehyped gaat worden :D

(Na mijn reactie op een setje dat te koop was in Weert) Vanmorgen om acht uur toegezegd dat ik ze wilde komen ophalen (toen waren ze nog beschikaar), vanaf die die tijd hebben meerdere mensen naar de adverteerder gemaild en om 14.00u toen ik weer thuis was en mn mail las kreeg ik dit bericht:

Hallo Sascha,

Bedankt voor je belangstelling maar ondertussen zijn de boxen al
opgehaald,er waren meerdere personen (synthforum?!!! ) die mij gemailt hadden,wie het eerst
reageerd en komt is dan koopman.

mvgr.Niels

En dat op een doodnormale drukke werkdag.

Ja je kunt wel stellen dat dat nogal rap gaat, lijkt erop alsof er nu een grootscheepse MFB strooptocht gestart is...

:( :( :(

Oke, ik ken 4 verhalen van MFB's die spontaan in de fik vlogen
doordat er geen klassieke muziek op werd afgespeeld....

Origineel geplaatst door Putzi
Ik heb zelf de opvolgers van de MFB's, de DSS serie:

dss930vanbinnen.jpg

dss930spikes.jpg

Dit zijn actieve, digitale boxen. Je sluit ze dus direct aan op SPDIF, of op een digitale controller. Het signaal wordt door een motorola DSP geanalyseerd en vervolgens gecorrigeerd voor de frequentiekarakteristiek van de speakers. Deze speakers hebben hele mooie bandtweeters en zijn heel strak in fase (stereoplaatsing). Verwacht echter niet dat je ermee kan 'knallen'.

Dit verhaal valt of staat natuurlijk ook voor de converters die erin gebruikt zijn.
Kan je daar iets over zeggen?

Re: Re: Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Re: Re: Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Origineel geplaatst door NewStyleSascha

Ja je kunt wel stellen dat dat nogal rap gaat, lijkt erop alsof er nu een grootscheepse MFB strooptocht gestart is...

:( :( :(

Hmmm... ik heb hier nog een stel onvervalste StudioTech speakers staan. Gauw maar even een nieuwe topic starten en een nieuwe hype creeren!!! :eureka:

Re: Re: Re: Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Re: Re: Re: Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Hmmm... ik heb hier nog een stel onvervalste StudioTech speakers staan. Gauw maar even een nieuwe topic starten en een nieuwe hype creeren!!! :eureka:

Dus dat betekend dat als ik het slim speel }:| ik binnenkort geen spirits meer heb maar mackie's 8D :)

Gezien de enorme run op MFB speakers, zijn er vast forumleden die nu hun eerste bevindingen willlen posten. Zijn ze nu echt zo mooi? Ik weet nog uit mijn Wisseloord tijd dat ik erg te spreken was over de MFB serie, maar dat is dan ook alweer een tijdje geleden. Ik kan me voorstellen dat je de klank tegenwoordig als "typisch 70" betitelt. Zijn bijvoorbeeld de tweeters nog wel bruikbaar vandaag de dag? Of is de totale klank misschien toch wel achterhaald?

Wie durft?

Gezien de enorme run op MFB speakers, zijn er vast forumleden die nu hun eerste bevindingen willlen posten. Zijn ze nu echt zo mooi? Ik weet nog uit mijn Wisseloord tijd dat ik erg te spreken was over de MFB serie, maar dat is dan ook alweer een tijdje geleden. Ik kan me voorstellen dat je de klank tegenwoordig als "typisch 70" betitelt. Zijn bijvoorbeeld de tweeters nog wel bruikbaar vandaag de dag? Of is de totale klank misschien toch wel achterhaald?

Ja en nee. Het mid is inderdaad erg uitgesproken philips, en het hoog zou je als 'korrelig' kunnen beschouwen. Maar op 1 of andere manier klinkt het toch lekker. Maar het is lastig om het te omschrijven. Er zijn mensen bezig met modificaties, bijv door andere tweeters er in te zetten, want het hoog loop misschien niet zo ver door dan we tegenwoordig gewend zijn.

Als je mfb's vergelijkt met vooral goedkopere monitors van tegenwoordig (revealtjes etc) dan zul je merken dat je voor zo'n 125 euro , je echt niet bekoopt aan een set..
Ze klinken een beetje als k&h's, en dan de oude oy series, alleen iets milder..

Zo'n omschrijving doet me aan een presentatie van dpa denken . Die vonden dat alle beschrijvingen als 'mild, harsh, boomy' te veel op menselijk emoties gebasseerd was..
Bij mijn weten is het omschrijven van audio, als het op luisteren aankomt, altijd op emotie gebasseerd.....

Lijkt me vrij prijzig Johnny. Bovendien zijn ze vrij zwaar en ik zou luidsprekers nooit ongehoord aankopen, zeker niet als ze bijna 30 jaar oud zijn...

Mmm 150 Euro is behoorlijk aan de prijs. Ik zag ook dat niemand geboden heeft.
Persoonlijk zou ik dat er niet aan uitgeven.

Ik ga de monitoren gebruiken als extra set, zodat ik kan switchen. Ik zie ze niet echt als afmix monitoren. Wat me wel opvalt is dat het goede speakers zijn om zang te checken in de mix, doordat het laag minder overheersend is dan de gemiddelde monitoren. Oftewel lijken me het goede speakers om te checken of je mix overeind blijft staan wanneer deze wordt afgedraaid via een draaibare radio.

Back