Probleem: rechtermonitor staat in een hoek. Links is nu VEEL harder ????

2FLY

Stamgast
Ey Syntforummers,

Vraag:

Check even de foto. Dat is m'n setup.

Zoals je ziet staat m'n rechtermonitor 'in een hoek' en de linker niet.
Ik gebruik passieve monitors die aangesloten zijn op een Samson Servo eindversterker.
Nu is alles links altijd veel harder.

Ik moet op m'n eindversterker het linkerkanaal 25% zachter zetten om een gebalanceerd stereobeeld te krijgen (dus snare in het midden).

Het rare is dat soms ik links weer voluit moet zetten om het stereobeeld goed te hebben.

Ik denk dat het kan liggen aan:

1. De plaatsing van de rechterbox (het geluid is wolligere rechts door de opbouw van frequenties in die hoek)
2. Er is iets met de versterker (omdraaien van draden helpt niet)
3. Er is iets met de mixer

Ik gebruik 2 verschillende merken XLR -> jack kabels (van master out mixer naar l-r in versterker).

Ik wordt hier vrij moe van omdat ik dan iets mix en het dan op de CD links zachter staat.. of links te hard. En het is eigenlijk gewoon superverwarrend.

Wat denken jullie??

FLY
Xtra Fly Records

Attachments

• fly studio 2.jpg
    fly studio 2.jpg
    2,7 KB · Bekeken: 117
Ja ik wilde dus weten of dat dat zoveel kan schelen. Vroeg me af waar jullie dachten dat het aan lag.

Re: Probleem: rechtermonitor staat in een hoek. Links is nu VEEL harder ????

Origineel geplaatst door 2FLY
Ey Syntforummers,

Vraag:

Check even de foto. Dat is m'n setup.

Zoals je ziet staat m'n rechtermonitor 'in een hoek' en de linker niet.
Ik gebruik passieve monitors die aangesloten zijn op een Samson Servo eindversterker.
Nu is alles links altijd veel harder.

Ik moet op m'n eindversterker het linkerkanaal 25% zachter zetten om een gebalanceerd stereobeeld te krijgen (dus snare in het midden).

Het rare is dat soms ik links weer voluit moet zetten om het stereobeeld goed te hebben.

Ik denk dat het kan liggen aan:

1. De plaatsing van de rechterbox (het geluid is wolligere rechts door de opbouw van frequenties in die hoek)
2. Er is iets met de versterker (omdraaien van draden helpt niet)
3. Er is iets met de mixer

Ik gebruik 2 verschillende merken XLR -> jack kabels (van master out mixer naar l-r in versterker).

Ik wordt hier vrij moe van omdat ik dan iets mix en het dan op de CD links zachter staat.. of links te hard. En het is eigenlijk gewoon superverwarrend.

Wat denken jullie??

FLY
Xtra Fly Records

1- zet je boxen eens op een andere plek. Bij voorkeur vrij in de ruimte op een statief en luister of het probleem zich nog steeds voordoet.
2- zoek iemand in je omgeving die even een andere versterker aan je wil lenen (als je zelf geen tweede hebt)
3- sla de mixer over en plug een synth (oid met eigen volume regelaar) rechtstreeks in je versterker

tav de kabels kun je nog eens proberen om ze om te wisselen. Wisselt het probleem mee, dan weet je genoeg. Overigens is het een bekend verschijnsel dat plaatsing van een box bij een wand een versterkend effect heeft op het bas bereik. Plaatsing bij twee wanden (in een hoek) werkt daarop dubbel door. Daarnaast kunnen reflecties wellicht een rol spelen. Je linker box staat redelijk vrij; je rechter niet.

overigens zou je op grond van plaatsing van de luidsprekers verwachten dat juist rechts harder zou klinken....

edit:
gratis tip van vandaag: zet je speakers rechtop. Is beter voor het fasegedrag.

Als je een speaker in een hoek (van een kamer) plaatst lijkt 't geluid toe te nemen. Was iets met 'kaatsen van geluid' :eureka:

Probeer maar eens de linker ook in een hoek te plaatsen en ga dan weer eens vergelijken (wel op gelijke afstand van de beide boxen, hè?!!).

dit soort dingen vergen altijd een hoop inprovisatie!
inderdaad verschillende opstellingen maken, verschillende afstanden va de achtermuur houden.
experimenteer met isolatiemateriaal (bij de gamma te verkrijgen)
voor een raam gaan zitten is eigenlijk nooit echt goed
vandaar dat je studioruiten vaak in een schuine opstelling ziet

Hier een website waarop je de staande golven in je kamer kunt uitrekenen. Je moet alleen ff je kamer opmeten en de maten invoeren.

Als je dit hebt gedaan zul je zien dat deze staande golven altijd symetrisch zijn in je kamer (mits je kamer redelijk symetrisch is, dat wel..).
Hieruit kun je concluderen dat de afstand tussen je luisterpositie en de zijmuren gelijk moet zijn. Je kunt je speakers (en dus je luisterpositie) wel naar voren of achteren verschuiven om op een punt terecht te komen waar de staande golf met de laagste frequentie (deze is altijd in de lengte richting van je kamer) zichzelf niet versterkt EN zichzelf niet uitdooft (in het grijze gebied van het plaatje zeg maar).

Zet je monitoren eens rechtop of leg de rechter speaker andersom. Je linker tweeter zit nu op oorhoogte, de rechter er juist boven. Je speakers zijn een mirrored pair, dat betekent dat ze normaal gesproken een symmetrische opstelling hebben. Indien het afstraalgedrag van je tweeter niet optimaal is kun je door een verkeerde opstelling behoorlijk wat verschillen in volume krijgen op de luisterplaats ("sweetspot"). Overigens is er een behoorlijk grote kans dat de rechter speaker inderdaad in de huidige opstelling door staande golven juist wordt gedempt.

Veel advies.

Wat ik (denk ik) zeker moet doen is:

1. Zorgen dat er evenveel afstand is naar beide zijmuren vanaf de plek van waar ik luister dus.
2. M'n speakers rechtop zetten
3. Een gordijn voor m'n raam hangen (niet alleen raam maar de hele muur)
4. De kast uit de kamer
5. De bank recht aan de andere kant van de kamer op een manier dat de bank recht tegenover de boxen staat.

Vraag 1: snap ik het een beetje

Vraag 2: waarom zie je in veel studio's de speakers zo op hun zij liggen als staandop beter is!? (behalve dat de studio acoustisch perfect is!?)

Origineel geplaatst door 2FLY
Veel advies.

Wat ik (denk ik) zeker moet doen is:

1. Zorgen dat er evenveel afstand is naar beide zijmuren vanaf de plek van waar ik luister dus.
2. M'n speakers rechtop zetten
3. Een gordijn voor m'n raam hangen (niet alleen raam maar de hele muur)
4. De kast uit de kamer
5. De bank recht aan de andere kant van de kamer op een manier dat de bank recht tegenover de boxen staat.

Vraag 1: snap ik het een beetje

Vraag 2: waarom zie je in veel studio's de speakers zo op hun zij liggen als staandop beter is!? (behalve dat de studio acoustisch perfect is!?)

Antwoorden:
Vraag 1: tot nu toe wel :)

Vraag 2:
a) Omdat die mensen het [ook] niet doorhebben dat platliggende speakers niet bevorderend werkt op de akoestiek/phase-verschillen
b) Omdat die mensen speakers hebben gekocht die juist perse op hun kant moeten liggen [die zijn er ook genoeg]
c) Omdat die mensen houden van uitdaging in hun werk en het zichzelf met opzet moeilijker willen maken :dj:

Tip van Flip:
Zoek eens op threads van "mischa" hier op synthforum, zie 'm naar deze thread gelokt te krijgen of stuur 'm een PB. Dat is onze lokale "akoestiek-en-aanverwanten-held" hier :halleluja
Denk er daarbij wel aan dat je een uitgebreid en zeer gedetailleerd antwoord zult krijgen hem kennende [persoonlijk hou ik er wel van], waarbij wiskundige kennis geen overbodige luxe is:geslaagd:

Back