Waterig geluid (mp3?)

BlackEyed

Geschoren lid
Ik heb de afgelopen heel wat van m'n muziek opgenomen en geconverteerd naar MP3 en AAC op hoge variabele bitrates. Door het steeds weer aanschaffen van nieuwe apparatuur is er veel mee gekopieerd. Er is altijd digitaal gekopieerd, dus van HD naar HD.

Kun je hiermee kwaliteit verliezen? Het lijkt mij dat elk bitje meegaat, dus dat dat onmogelijk is. Maar ik heb het idee dat na m'n laatste kopieeractie het allemaal wat wateriger klinkt.

Ik moet zeggen dat ik m'n CD's echter ook wat wateriger vind klinken. M'n gehoor aangetast?

Iemand enig idee hoe deze zaken werken? Op andere forums en op Google krijg ik geen sluitend antwoord.

tenzij er bij het kopieren opnieuw wordt ge-encode of er gebruik wordt gemaakt van SPDIF verbindingen is verlies van geluidskwaliteit onmogelijk.

Koffie gemorst over je toetsenbord? :D

Nee serieus, gewoon kopieren kan geen verlies betekenen. Het moet dus in je hoofd zitten...

Origineel geplaatst door Lynxxx
tenzij er bij het kopieren opnieuw wordt ge-encode of er gebruik wordt gemaakt van SPDIF verbindingen is verlies van geluidskwaliteit onmogelijk.
Leg eens uit. Met SPDIF verlies je toch geen geluidiskwaliteit?
SPDIF is toch een digitale verbinding geen encoding?

Het zou inderdaad in m'n hoofd kunnen zitten. Als ik Nubes Communis beluister klinkt-ie namelijk ook wat waterig :dubbel:

Origineel geplaatst door Exzit

Duidelijk.

Volgens mij is dit idd het verhaal.

Hoe bedoel je waterig trouwens????

Extra fx?

Origineel geplaatst door BlackEyed
Als ik Nubes Communis beluister klinkt-ie namelijk ook wat waterig :dubbel:

:duivels:
Maar DAT was dan weer WEL de bedoeling... :)

Voor dat soort dingen is een heel eenvoudige oplossing : FLAC. Wordt 't wel kleiner mee zonder aan kwaliteit te verliezen. Het heeft er ook mee te maken welke encoder je gebruikt: voor MP3 is LAME nog kampioen, maar je zou ook Ogg Vorbis kunnen proberen op een deftige bitrate. Iets alx Xing maakt 't inderdaad wateriger; er zit zoveel slordigheid in de encoding dat 't niet grappig meer is, en ik heb genoeg keren gehad dat na kopieren van iets het inderdaad slechter klonk, met allerhande fouten erin - net alsof ze er langaam in kwamen. Maar die kun je schijnbaar "uncooken".

Origineel geplaatst door Exzit

SPDIF is inderdaad een digitale verbinding tussen twee apparaten. Er wordt door sommige mensen echter beweerd dat bij kopieren via SPDIF kwaliteitsverschillen zouden kunnen onstaan door zogenaamde "jitterproblemen". Deze zouden worden veroorzaakt door het ontbreken van een gesynchroniseerde klok bij een SPDIF verbinding. Persoonlijk geloof ik niet zo erg in dit soort verhalen, zeker niet bij de korte verbindingen die normaal gesproken worden toegepast over apparaten, maar over lange afstanden en met een absolute BAGGER kabel kan ik me er wel iets bij voorstellen.

De encoding is gedaan door de muziek op te nemen als WAV in Cubase en daarna met een hoge bitrate te importeren in iTunes. Daarna is het digitale domein niet meer uitgegaan.

Waterig is overigens dat de hoge tonen (bijvoorbeeld een open hihat) over verschillende frequenties moduleren klinken, waardoor het geluid onrustig klinkt.

Dat klinkt als een encoding probleem mogelijk veroorzaakt door faseproblemen in je audiosignaal. Probeer zoals eerder voorgesteld eens een andere encoder :)

sample rate verandert in de pc ?

Weet niet precies wat je met waterig bedoeld maar bedoel je toevallig van die blibs die lijken op wat je bijvoorbeeld in Windowlicker (Aphex Twin) hoort?

Ik heb dat in het verleden wel gehad nadat ik een boel MP3's op CD-rom had geplaatst. Deze lang laten liggen... et voila.. toch hier en daar bits kapot met als gevolg rare 'blibs' in de MP3.

Met Cubase opnemen? Heh, verklaart misschien al wat ;). Probeer eens EAC of Audiograbber, je zult zien dat dat wat sneller gaat - en misschien zelfs beter.

www.exactaudiocopy.de
www.audiograbber.nl

met gebrande CD's heb ik ook wel eens fouten aangetroffen idd... die dingen zijn zo verrot als je ze niet goed opbergt...

Heb hetzelfde ook wel eens gehad met mp3's op mn HD... dat ik ineens dacht dat al mn mp3's beschadigd waren, bleek dat ik in Winamp net ff het verkeerde pluginnetje actief had staan.... domdomdom... ;)
zo kan een mp3pro decoder net ff anders klinken dan de standaard decoder van winamp.. (om een voorbeeld te noemen)

Geen idee waar je je mp3's mee afspeelt... maar ervanuitgaand dat je dat op de pc doet... ga eens na of je mp3 programma niet toevallig anders decodeert dan voorheen...

[edit]
Probeer eens EAC of Audiograbber, je zult zien dat dat wat sneller gaat - en misschien zelfs beter.

Bedankt!
Audiograbber kende ik al heel lang... superprogrammaatje!! en gratis!
Die andere (EAC) kende ik dus niet!.. ziet er veelbelovend uit... goeie tip!

Dat klinkt als een encoding probleem mogelijk veroorzaakt door faseproblemen in je audiosignaal. Probeer zoals eerder voorgesteld eens een andere encoder :)

Nogmaals ff... ik weet niet precies wat er met waterachtig bedoeld wordt maar dat faseprobleem lijk me ook een goeie mogelijkheid. Tenminste als je je audio mono afspeelt. Je linker singaal - je rechter signaal betekend dat bv. de vocalen in het midden van je stereobeeld helemaal wegvallen... Hou je nog wel de galm ervan over... Ja en dat klinkt ook waterig dan... of iig Wet :D

BlackEyed, wat bedoel je nou precies met waterachtig? Laat ons niet langer in spanning ;)

Waterig... tja. Neem een hihat, zet 'm op de 16 tellen, en net op elke tel zit even op een andere frequentie. Het klinkt alsof je alles met een bitrate van 128 hebt opgenomen.

Even voor de duidelijkheid, dit is de volgorde geweest:

- originele CD geript met iTunes: geluid voortreffelijk
- AAC gekopieerd naar andere HD (MAC): geluid voortreffelijk
- AAC gekopieerd naar andere HD (terug naar Windows, want Apple sucks, big time :( (oh god, ik voel een nieuwe thread opkomen, NIET DOEN! 8o ): geluid voortreffelijk
- AAC gekopieerd naar naar tijdelijke externe HD: geluid voortreffelijk
- AAC vanaf tijdelijk HD naar laptop: geluid klinkt waterig op bijna alle AAC's en ik zie de evrschillen niet, waar wel en waar niet

SPDIF is inderdaad een digitale verbinding tussen twee apparaten. Er wordt door sommige mensen echter beweerd dat bij kopieren via SPDIF kwaliteitsverschillen zouden kunnen onstaan door zogenaamde "jitterproblemen". Deze zouden worden veroorzaakt door het ontbreken van een gesynchroniseerde klok bij een SPDIF verbinding. Persoonlijk geloof ik niet zo erg in dit soort verhalen, zeker niet bij de korte verbindingen die normaal gesproken worden toegepast over apparaten, maar over lange afstanden en met een absolute BAGGER kabel kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Jitter heeft alleen effect bij DA conversie. Bij het maken van een kopie heeft het geen effect. Ook al komt een sample door een onstabiele klok iets te laat of te vroeg, de samples worden toch sample voor sample opgeslagen.

Voor wie het nog interessant vindt wat nou echt het probleem is: afspelen met iTunes 5.0 en/of 5.0.1. De geluidskwaliteit is ver achteruit gegaan.

Waardoor ik maar weer bevestigd word: Apple maakt net zulke rotzooi als elke andere leverancier.

Back