SoundDiver als 'synth shop'

Marijn

I can do science me
Sinds ik een tijdje geleden emagic SoundDiver ben gaan gebruiken als patch editor, merk ik dat het ook een hele leuke manier is om de features van verschillende synths te vergelijken met elkaar. Je hoort dan wel de sounds niet, maar je krijgt in veel gevallen zelfs een beter overzicht van de sound engine dan je krijgt met de synth voor je neus. En sowieso een veel duidelijker beeld van hoe geavanceerd een synth echt is dan je op internet krijgt.

Het nadeel is natuurlijk wel dat het heel erg stimuleert om meer geld aan synths uit te gaan geven. De hoeveelheden knopjes in het SoundDiver panel van bijvoorbeeld de Korg Z1 en Yamaha VL1(m) zien er zo 8D uit in SoundDiver, dat ik graag ook het geluid erbij wil kunnen maken. Hopelijk gaat dat binnenkort ook lukken :D.

Ben ik de enige gek die constant synths toevoegt aan zijn SoundDiver setup die ik helemaal niet heb staan of lopen er meer van die idioten rond?

Hahaha, grappig idee.
Eerlijk gezegd ben ik alergisch voor Sounddiver met z'n friemelwindowtjes en rare knopjes en verborgen venstertjes.
Maar YMMV, zoals ze zeggen (your mileage might vary... ;))

Er zit wel een 'soort van' valkuil in je aanpak. Sommige apparaten lijken heel complex, en dat ligt soms ook aan de Sounddiver adaptatie. Ik vind bijv. de Microwave editor in SD erg slecht, gebruik liever die van Soundtower, op de één of andere manier lijkt het dan meteen logischer.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: complexer is niet altijd beter.
Toen ik begon met synthjes had ik me al helemaal klemgelezen aan 'vakliteratuur'.
Ik wist "alles" over vrijwel iedere verkrijgbare synth, maar dan wel zonder dat ik ze ooit gehoord had.
En dan ga je al snel neerkijken op 'minder bedeelde' synths.
1 oscillator per voice? Pffff! Geen modulatie matrix.... tsss! Je snapt me wel... ;)

Het rare is dus, sommige synths zijn zooo simpel... en klinken daartegen dan weer zoooo goed.
En het voordeel van sommige simpele (substractieve, analoge, 1 osc, 1 filter) synths is: je komt zo snel waar je zijn wilt (mits je binnen de beperkingen werkt) - terwijl andere super-complexe bakken al gauw eerder frustreren.
Voorbeeld, een bak als de FS1r... een mentaal mijnenveld. :D

Helemaal gelijk, Hanz.

Je moet er wel een beetje doorheen prikken en kijken of het er alleen complex uitziet of dat er ook echt mooie geluiden mee gemaakt kunnen worden.

Maar dan nog, er zijn weinig andere manieren om zo diep in een synth te duiken zonder hem voor je te hebben staan. Het hangt ook heel erg van de persoon af. Ik ben niet zo van de standaard lush pads en fat leads, dus zoek juist die apparatuur met rare en vreemde mogelijkheden. Omdat je het ding noemt: ook de microwave staat daarom dus op mijn verlanglijstje.

Trouwens, ook http://www.synthmania.com is een favoriet van me. De mp3 files daar zijn voor mij de andere kant van het spectrum als het om synths vergelijken gaat: bergen demo's van (vooral preset) geluiden van verschillende synths. Bijvoorbeeld de Korg Polysix (inderdaad, 1 VCO/voice) heeft door die site mijn respect gekregen. Pre-midi synths ga je natuurlijk sowieso niet vinden in een editor.

De kracht van SD ligt natuurlijk in het feit dat met één programma meerdere synths (zeg maar gerust een heleboel) worden ondersteund. Niet alle editors zijn even geslaagd en vele zijn gemaakt door de gebruikers zelf. Maar er zijn zeer zeker ook goede editors, de Microwave is een uitstekend voorbeeld daarvan met een logische opbouw. En hoe ingewikkelder een synth is, hoe meer knopjes en fadertjes, da's logisch. Zonder zo'n editor zou inderdaad het programmeren van bv een FS1R een bijna onmogelijke zaak worden. Voor degenen die zich hierdoor niet laten afschrikken gaat echter een wereld van klank open. Zo'n editor is een must voor elke synthliefhebber. Vooral als je setup hoofdzakelijk uit modules bestaat. Maar gaat je voorkeur uit naar analoge synths met veel knoppen, dan is waarschijnlijk SD niet je ding.

Oh ja, vergeet niet de librarian van SD. Heel handig om je geluiden te archiveren.

Toch jammer dat SD niet verder ontwikkeld wordt.=(

Leuk dat je ook MP3 demo's noemt.
Ik kijk met enige regelmaat op www.bluesynths.com (ik zag vandaag alweer een facelift vand de site!)
Een boel vrij obscure maar ook veel legendarische bakken komen daar voorbij, altijd in een ruim aantal audio demos, al dan niet in combinatie met elkaar. 1 nadeel: het klinkt allemaal zo goed, dat bijna iedere bak aantrekkelijk wordt... ;)

Wat ik graag doe, als ik denk aan het kopen van een synthje: vooraf de manual downloaden en helemaal doorspitten.
Geef al gauw een hele goeie indruk van de mogelijkheden. (en ook een beetje van de support / bedrijffstijl van de fabrikant...)

Ik kijk met enige regelmaat op www.bluesynths.com

Helaas is alle echte informatie zo te zien alleen voor leden beschikbaar. Maar goed, de halve wereld kent mijn email adres toch al, lijkt het af en toe....

Ook serieus een hele goede plek om informatie over synths te krijgen voor aanschaf: dit forum ;). Ik heb al meerdere keren gehad dat bij een algemene google search alleen de link hierheen nuttige info opleverde. Zo lang je sommige posts maar met een korreltje zout neemt (maar waar geldt dat niet voor?).

Origineel geplaatst door Marijn
Helaas is alle echte informatie zo te zien alleen voor leden beschikbaar. Maar goed, de halve wereld kent mijn email adres toch al, lijkt het af en toe....

Ook serieus een hele goede plek om informatie over synths te krijgen voor aanschaf: dit forum ;). Ik heb al meerdere keren gehad dat bij een algemene google search alleen de link hierheen nuttige info opleverde. Zo lang je sommige posts maar met een korreltje zout neemt (maar waar geldt dat niet voor?).
Dat klopt. Sind de update van de site moet je je registreren. Dit staat er in de FAQ:
Why is it compulsory to register?

No one likes to sign up to something they're unsure about, but by creating a user-base we can develop better interactive content, and generally make the site more exclusive to our members. If we kept things open for anonymous viewing then the user-attachment is lost, and emphasis on community is gone. The other aspect is security. A lot of time has been spent developing this site, and after a few consultations, it made sense to ensure that serious users were catered for. We cannot really manage or maintain users effectively if its an anonymous/open ended site.

SoundQuest Midi Quest doet ongeveer hetzelfde. Daarnaast zijn er nog veel specifieke editors voor één of een beperkt aantal synths.

SoundQuest Midi Quest doet ongeveer hetzelfde.

=(
Bedankt maar geen ondersteuning voor mijn synths.

Daarnaast zijn er nog veel specifieke editors voor één of een beperkt aantal synths.

Klopt. Maar dat is zeer veel apps starten, terwijl het met 1 kan.

Origineel geplaatst door Yoonchi
=(
Bedankt maar geen ondersteuning voor mijn synths.

Gear list: Kawai K4, Yamaha CS1x, Crumar Bit One, Roland JX-8P, Yamaha QY10, Yamaha Rm1x, Elektuur Octaver, Computer Muzys, all kinds of freeware plugins, loads of Soundfonts and sample discs, Compaq Evo N800c laptop

???

De K4, JX-8P, QY10 en RM1x worden ondersteund. Dan ben je toch al een heel eind. Voor de CS1x heb je dan nog een apart programma nodig. Voor de Bit One bestaat volgens mij geen editor.

We hebben de roland e-28, simpel keyboard, staat ook niet in de lijst van sounddiver. Maar als je de SC-55 inlaad, de juiste device id en midi kanaal instelt. Dan heeft de e-28 de SC-55 in zich :) best grappig. Allemaal functies die ons keyboard eerst nooit kon, kan nu wel. Eigen patches maken dus.

???

De K4, JX-8P, QY10 en RM1x worden ondersteund. Dan ben je toch al een heel eind. Voor de CS1x heb je dan nog een apart programma nodig. Voor de Bit One bestaat volgens mij geen editor.

:stupid :stupid :stupid
Mijn fout: ik had niet op de link met volledige lijst van support geclickt.
Het klopt dat je geen editor hebt voor de Bit One, maar daar maak ik me geen zorgen om. CS1x was wel handig geweest voor de effecten daarvan, als er een geintegreerde editor bestond.
Iig bedankt. Ik ga demotje uitproberen.

Back