UB-Xa als keyboard (en meer)

Bijzonder dat juist zo'n uitgebreid moduleerbaar ding als de Kurz dat niet ondersteunt. Overigens zijn er wel meer uitzonderingen, de Moog One slikt ook geen PolyAT om maar iets te noemen, terwijl 'ie voor de rest ongeveer alles kan wat je kunt verzinnen.

Als het de Kurzweil PC3 betreft, dan is het andwoord nee.
Heeft wel CHANNEL AT.
De K2xxx serie zou wel poly aftertouch ondersteunen als ik het internet mag geloven. Is het bij de PCx serie ook niet zo dat de keyboards het niet ondersteunen maar dat het wel via MIDI kan van externe bron?

De K2xxx serie zou wel poly aftertouch ondersteunen als ik het internet mag geloven. Is het bij de PCx serie ook niet zo dat de keyboards het niet ondersteunen maar dat het wel via MIDI kan van externe bron?

Cool. Reageren Kurzweils (specifiek de SP4) op polyAT?
De pc3 serie ondersteunt mono-AT

Hij staat hier wel tussen :?

1770749878853.png

PC4 staat hier tussen:

1770750009095.png

Uit de tabel in de handleiding blijkt dat de PC3
alleen channel AT uitstuurt en key en channel AT kan ontvangen.
Het antwoord op de vraag is dan ook JA.
Hierbij komt mijn vorige onjuiste antwoord te vervallen.

Inmiddels is de UB mijn vriendje geworden en met flink wat tweaken en lezen en uitproberen word ik nu elke keer van mijn voeten geblazen door de mogelijkheden en de simpelweg moddervette en ook heel erg mooie klank. Ook de fliepjes, kleine (vooralsnog deels onvoorspelbare) veranderingen, details en expressiemogelijkheden zijn in één woord genieten! De precieze wetenschap achter alles (filter freq, modulation en envelopes) is zo enigmatisch tov andere synths dat ik voorlopig nog via intuïtie de mooiste resultaten krijg, maar álles is bruikbaar. Programmeren in de menu’s is érg bewerkelijk, maar ik geloof dst ik dat wel onder de knie kan krijgen. De factory presets lijken gemaakt om te voorkomen dat deze synth ooit verkocht wordt, onbegrijpelijk!

En een heel belangrijk punt aangaande velocity en aftertouch: de gevoeligheid NIET op 127 zetten! Dan staat ie namelijk uit! Althans bij mijn apparaat. Vanuit 63 gaan experimenteren wat voor jou de beste instelling is, is the way to go. Of ik ben heel slecht in zoeken, of ik heb deze gouden tip nog nergens gelezen, zelfs niet op gearspace. Of is dit exemplarisch voor mijn unit?

Dank voor alle tips en adviezen, mijn GAS is even gesust, nu tussen de straatactiviteiten door lekker tweaken! (Ja, hier is dat volksfeest aan de gang met analoge toeters en helaas electrische trommels)

Allereerste snelle probeerseltje. Ik wilde dit draadje als UB-Xa-draadje een andere titel geven, kan dat?
Als het me gelukt is een mp3 aan deze post te hechten, dan kunnen jullie luisteren naar de UB aan een reverbpedaaltje (je mag raden welk), rechtstreeks via mijn Xenyx 1002usb in Ableton zonder verdere edits of tweaks. De trompet is met een sm57 in de Xenyx alleen maar met een standaard reverb en eq-plugin erin gejast. First take, helaas niet warmgespeeld, dus kraakjes. Veel plezier!

Attachments

• rulesynth 0-1.mp3
    9,8 MB
Allereerste snelle probeerseltje. Ik wilde dit draadje als UB-Xa-draadje een andere titel geven, kan dat?
Als het me gelukt is een mp3 aan deze post te hechten, dan kunnen jullie luisteren naar de UB aan een reverbpedaaltje (je mag raden welk), rechtstreeks via mijn Xenyx 1002usb in Ableton zonder verdere edits of tweaks. De trompet is met een sm57 in de Xenyx alleen maar met een standaard reverb en eq-plugin erin gejast. First take, helaas niet warmgespeeld, dus kraakjes. Veel plezier!
Goede combinatie. Mooie spanning ook bij het intro.

Gek, dat het vroeger veel normaler was dan nu, en dat het nu weer in opkomst is. Ik ben in ieder geval elke dag gelukkiger met mijn keybed: hoe meer ik oefen en met de instellingen rommel, hoe expressiever het wordt.

Dank voor de feedback. Alle opmerkingen zijn welkom.

Back