Verschillen tussen typen compressors

4-Tek

Overjarig lid
Er is hier zo te zien veel interesse in compressors als ik zo naar het aantal threads hierover kijk.

Een ding wat ik me nog wel afvraag en wat ik nog nergens ben tegengekomen is wat de verschillen nou zijn tussen verschillende typen compressors. En vooral wat de toepassingen zijn. Hoe klinkt bijvoorbeeld een optische compressor anders dan een gewone? En voor welke toepassing is welke compressor geschikt?

Iemand hier ideeen over?

Of moet ik dit maar bij zinloze discussies posten? :)

Origineel geplaatst door fuse
Gewoon discussies uitlokken. :)

Daar is een forum toch voor. :)

Maar ik ben inderdaad meer geintereseerd in een discussie dan een link. Ik heb de indruk dat er hier ondertussen redelijk wat mensen zitten die veel ervaring hebben met allerlei mooie apparatuur. En daar wil ik eigenlijk zoveel mogelijk misbruik van maken :duivels:

Hoewel ik die studiocovers site nog niet kende, bedankt!

het enige dat ik zo snel weet is dat een optische compressor wat langzamer werkt dan de moderne VCA gebasseerde compressors....en daardoor bv de attack/transients beter doorlaat zodat het meer punchy blijft..... bij www.uaudio.com hebben ze er ook wel goeie info over

Dus dan zou een optische compressor dus meer geschikt zijn voor dingen waar je punch bij wilt hebben zoals drums en baslijnen enzo?

uit de SoS review van de trakmaster, die ook een opto-compressor heeft:

"Moving to the compressor section, this uses the latest Focusrite opto-compressor technology which has quite a different compression curve to VCA compressors. The published compression curve shows both the hard- and soft-knee characteristics. In both cases, the compression ratio decreases slightly once the input signal reaches more than around 5dB above the threshold level, which helps avoid that 'choked' sound that some compressors produce. This is a characteristic of vintage optical compressors, though most were very slow by comparison with this new design."

dus liep ik net volgens mij maar een beetje te bazelen..maar kan me toch herinneren dat ik ooit zoiets heb gelezen....dat ie net iets minder snel reageert op de audio en dus de eerste attacks gewoon doorlaat....staat volgens mij ook wel iets over in de RNC thread op dit forum....en volgens bovenstaande tekst gaat het allemaal net iets subtieler en minder heftig bij opto's

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
In both cases, the compression ratio decreases slightly once the input signal reaches more than around 5dB above the threshold level, which helps avoid that 'choked' sound that some compressors produceOlaf
Hier zie je dus dat er meer aan de hand is dan simpelweg de attacktijden opdreunen die op het kastje staan geschreven. Hoe een comp zich in de attackfase gedraagt is dus van meer factoren afhankelijk ...

Paul.

Back