Hoe schat je je eigen kennis over synthesizers in?

Ik ben de almachtige synthgod

Ik ben de almachtige synthgod

daarom snap ik ook niet dat er nog vier andere dezelfde optie hebben aangevinkt...:)

in de loop der jaren moet ik bekennen dat mijn kennis eigenlijk meer is weggezakt. In de tijd dat ik nog programmeerde, klopte ik ook met een gerust hart SysExe data in m'n sequencers in zonder dat ik de handleiding nodig had. Dat is tegenwoordig wel anders, want nu zit ik soms al vreselijk te zweten op een paar stomme controllers.

Of korsakoff's?

Maar dat ben ik vergeten. ;)

Maar het is toch net zo als bij statistieken. De onderste en bovenste waarden worden weggelaten en houd je een representatieve groep over. Daar is hier ook rekening mee gehouden. :D

Mijn kennis van synth's is in ieder geval groter dan die van muziek maken :)

Origineel geplaatst door murphi
Ik weet waar het knopje VCF Cutoff voor dient.

Leg eens uit?:duivels:

Origineel geplaatst door marten

Leg eens uit?:duivels:

Nou bedient een klepje dat voor de speaker hangt en waardoor je het geluid doffer of helderder kunt maken (klepje open= helder, klepje dicht= dof).

Toch ? :mexico:

Ik vraag me af wie zich almachtig durft te noemen en nog nooit langer dan 1 jaar met een echte Moog 55 systeem heeft geworsteld. Dat hoort dan toch wel bij je basisvaardigheid, nietwaar.

Origineel geplaatst door maxdox
Mijn kennis van synth's is in ieder geval groter dan die van muziek maken :)

Sluit ik me bij aan;)

Woh, toen ik hier kwam kende ik alleen maar de synths van tony banks. Nu ken ik er veel meer en weet ik ook hoe ze werken. (Analoge synths etc.) Ik kan al behoorlijke midi aansluitingen maken, samplen (en ik weet het nut er nu van!), layeren, envlopes maken, div. effecten en wat ze doen etc. etc. Kortom, ik heb zeker een grote algemene basis met wat dingen waarin ik me heb verdiept.

Re: Modulair, Substractief..

Re: Modulair, Substractief..

Origineel geplaatst door CraZ

FM synthese (additief) .. daar snap ik niet zo ontzettend veel van. Theoretisch weliswaar een beetje.. maar in de praktijk kan ik er niets mee.

PD synthese (Phase Distortion), ook dat is voor mijn nog een onbekend gebied. Het heeft in ieder geval veel weg van FM.

Hier zijn een paar kemels geschoten, zen!

FM synthese is dacht ik toch niet echt hetzelfde als FM synthese!
FM staat voor Frequency Modulation. Ergens in de jaren 50 of 60 had er ne smarty dude een theorie dat je met het moduleren van de frequentie van 1 sinus door een andere sinus, je de basis-golf van zowat elk geluid (of was het nu instrument) kon genereren. Ik heb dit ook maar van iemand die ongeveer 20 jaar meer ervaring heeft met synths dan kik.
Den DX-7 is zowat de klassieke FM-doos. Da machientje gaat nu wel een beetje verder dan 2 lame-ass sinuskes:
6 operatoren (6 oscillatoren)
en nen hoop algoritmen
Het kan redelijk complex worden met FM:
bvb. output van oscalator moduleert de volgende die op zijn beurt nog ne volgende moduleert, die mixed met nen andere om nog ne volgende te moduleren......allee nu wel een dom voorbeeld

Additieve synthesis is iets compleet anders!
Daar ga jee weer de theorie van nen andere smarty dude volgen: elk signaal is terug te brengen tot de som van sinussen (zie Fouriƫr-analyse)
Ge mixed dus een groot aantal sinussen tesamen om een complexere golfvorm te bekomen. Ik geloof dat die Kawai's additieve synthesis gebruiken. (Corrigeer mij als ik verkeerd ben)

Phase Distortion is dacht ik een Roland-thingy (D-50 en zo): dmv. een additief achtige core doen ze een subtractieve synth na.
Hier ben ik niet 100% zeker van, dus corrigeer mij gerust.

Re: Re: Modulair, Substractief..

Origineel geplaatst door oli303

Sorry, kheb hier zelf ne kemel geschoten.
Ik wou dus zeggen:
FM synthese is toch niet echt hetzelfde als additieve synthese!

Origineel geplaatst door oli303

Hier zijn een paar kemels geschoten, zen!

FM staat voor Frequency Modulation. Ergens in de jaren 50 of 60 had er ne smarty dude een theorie dat je met het moduleren van de frequentie van 1 sinus door een andere sinus, je de basis-golf van zowat elk geluid (of was het nu instrument) kon genereren. Ik heb dit ook maar van iemand die ongeveer 20 jaar meer ervaring heeft met synths dan kik.
Den DX-7 is zowat de klassieke FM-doos. Da machientje gaat nu wel een beetje verder dan 2 lame-ass sinuskes:
6 operatoren (6 oscillatoren)
en nen hoop algoritmen
Het kan redelijk complex worden met FM:
bvb. output van oscalator moduleert de volgende die op zijn beurt nog ne volgende moduleert, die mixed met nen andere om nog ne volgende te moduleren......allee nu wel een dom voorbeeld

Additieve synthesis is iets compleet anders!
Daar ga jee weer de theorie van nen andere smarty dude volgen: elk signaal is terug te brengen tot de som van sinussen (zie Fouriƫr-analyse)
Ge mixed dus een groot aantal sinussen tesamen om een complexere golfvorm te bekomen. Ik geloof dat die Kawai's additieve synthesis gebruiken. (Corrigeer mij als ik verkeerd ben)

Phase Distortion is dacht ik een Roland-thingy (D-50 en zo): dmv. een additief achtige core doen ze een subtractieve synth na.
Hier ben ik niet 100% zeker van, dus corrigeer mij gerust.

is d50 niet vector
een een casio cz-101 phase distortion
additief is bijvoorbeeld weer een oscar(van kawai weet ik het niet)

Re: Re: Re: Modulair, Substractief..

Re: Re: Re: Modulair, Substractief..

Origineel geplaatst door EDP

is d50 niet vector
een een casio cz-101 phase distortion
additief is bijvoorbeeld weer een oscar(van kawai weet ik het niet)

Juist, ge hebt gelijk. Ik verwar de Casio CZ's al eens met Roland D's voor 1 of andere rare reden.

Hier vind je alle synthesis-methodes eenvoudig uitgelegd:

http://www.sonicspot.com/guide/synthesistypes.html

De meeste synths gebruiken in theorie combinaties van synthesis-methoden.

Origineel geplaatst door Digimod
Phase distortion: Casio VZ1/ VZ10M/ VZ8M
Additieve Synthesis :Kawai K5/ K5M K3/K3M

[ ant fokkers mode on ]

Casio CZ range = Phase Distortion

Casio VZ range = Interactive Phase Distortion

Interactive Phase Distortion is de verbeterde en meer uitgebreide versie van de eerdere Phase Distortion.

[ ant fokkers mode off ]

Laatst gewijzigd:
Ik dacht dat het perfecte voorbeeld van additief een orgel was. Je trekt registers open (ofwel je voegt toe = to add) en de klankt veranderd. Subtractief is met filters en envelopes die allen iets afsnoepn (ofwel to subtract).
Toch....of heb ik 't fout....toch maar weer 's de SOS erbij pakken...

Back