virus B/C VS. Supernova I/ II

Origineel geplaatst door bazziman
I ben een grote fan van de Novation filters. Die klinker heerlijk. De magere oscilatoren doen mij niet zo veel, maar de filter maken het geluid. De Nova's hebben wel een bepaald karakter, een bepaalde saus over het geluid zitten (net als elke synth) waar je van moet houden.
Hier zie je nog maar eens dat meningen sterk kunnen verschillen (maar met alle respect hoor !). Ik vind de filters van de Supernova zo uiterst zwak (wel een uitgebreid gamma) dat ik mijn Supernova verkocht heb.

Origineel geplaatst door THM
Hier zie je nog maar eens dat meningen sterk kunnen verschillen (maar met alle respect hoor !). Ik vind de filters van de Supernova zo uiterst zwak (wel een uitgebreid gamma) dat ik mijn Supernova verkocht heb.

Ja, het is en blijft een kwestie van smaak. De Nova filter klinken (in mijn oren) juist lekker vol en smeuig: een beetje als gesmolten plastic (maar niet zo gesmolten of knetterend als een tb), zeker als ik ze vergelijk met de glasheldere filters van de An1x of the klinische filters van de Machinedrum. Met de Nova kan ik in ieder geval middels de filters het geluid radical kneden zoals ik het wil zonder dat het te snel digitaal gaat klinken. Er is wel iets met het overall geluid waar je van moet houden...een soort sausje dat het geluid een beetje dichtsmeert (in mijn oren) of wollig maakt, een An1x snijdt daar met gemak dwars doorheen en een Virus waarschijnlijk ook.

En je hebt zeker gelijk: smaak is zeer persoonlijk en veranderelijk. Zelfs als het op dingen aankomt die digitaal worden opgewekt is dat zo: waar jij kippevel van genot van krijgt ren ik misschien voor weg en vise versa. En wat ik nu mooi vind, vind ik over twee jaar misschien wel weer gruwelijk.

maar je wilt op een gegeven moment toch een blijvende setup...... die het geen waar je van houd en wilt verwezelijken, realiseerd ?

Ik heb geen zin om voordurend te moeten switchen en bijkopen en verkopen !

Origineel geplaatst door jaccis
maar je wilt op een gegeven moment toch een blijvende setup...... die het geen waar je van houd en wilt verwezelijken, realiseerd ?

Ja en nee. Er is een aantal dingen waar ik nooit meer vanaf wil zoals mijn Machinedrum, mijn An1x en mijn Nova, maar apparaten als mijn d50 ga ik echt nog wel 's in de verkoop doen.

Daar heb je groot gelijk in. Als je een paar apparaten hebt en deze *echt* leert kennen en leert gebruiken zijn ze veel meer waard dan een studio vol (duur) spul waardoor je de bomen het bos niet meer kunt zien. Toch is het goed om af en toe iets te veranderen: dat houdt je fris, je ideeen vers en voorkomt dat je vastroest en dezelfde paden blijft bewandelen.

Origineel geplaatst door jaccis

Je verkoopt een boot toch ook niet omdat 'ie nat is geworden?

Origineel geplaatst door Yoozer
Je verkoopt een boot toch ook niet omdat 'ie nat is geworden?

Nee? Pas mijn auto nog verkocht omdat de asbak vol was, is dat raar dan? :D

ff een oude topic omhoog halen om onnodige threads te besparen.

Weet iemand wat er gebeurt als je virus c patches in de virus b laadt??

Heeft iemand de virus c en de b goed naast elkaar gehoord? Virus b is redelijk te betalen nu, de c is nog steeds minstens 700.

Dat werkt gewoon, alleen wordt ipv de Moog filter de gewone gebruikt (denk ik), en de EQ per patch zit niet op de B dus die ben je ook kwijt.

Origineel geplaatst door bobaphat
Weet iemand wat er gebeurt als je virus c patches in de virus b laadt??

Dat gaat over het algemeen prima, mits de Virus b wel de laatste OS draait. Uiteraard mis je soms wel wat eigenschappen van de patch zoals die op de Virus c klonk. Zoals de EQ, sommige effecten pakt ie ook niet mee. Soms gewoon even opnieuw toewijzen. Maar over het algemeen is het nog steeds wel echt dezelfde patch om te horen!

Ik heb zelf de Virus b, de jongens in de studio naast me hebben de Virus a en de c.
Ik vind de Virus a en b nog het meest op elkaar lijken qua klank, alleen de b klinkt een stuk dikker (vooral door die ene extra oscilator).
Als je de klank van de Virus b vergelijkt met die van de Virus c, vind ik die van de b veel directer klinken. De c klinkt naar mijn mening iets meer "uitgesmeerd". De c lijkt ook soms lekkerder in de mix te vallen hierdoor.

Het is echt moeilijk te omschrijven. Je zou het echt een keer zelf moeten horen.

dus de a en de b lijken meer op elkaar dan de b en de c??

De c vind ik zeer bruikbaar klinken maar de a vind ik niet goed genoeg klinken voor wat ik wil.

Qua klank lijken de a en de b veel op elkaar.
Qua klank lijken de c en de Ti veel op elkaar.

Qua mogelijkheden lijken de b en de c veel op elkaar.

De bediening van de a en de b is sneller van die van de c en de Ti (die zijn namelijk vrij traag in hun menu's).
Ik heb het idee dat de a en de b ook veel stabieler zijn dan de c en de Ti.

Ik vind de c en de Ti ook heel erg "kant en klaar" klinken. Helemaal netjes, helemaal af. Beetje te netjes als je het mij vraagt. De a en de b zijn iets ruwer, maar wel weer meer "right in your face"!

De eerste virus die ik hoorde was de virus c (bij Roel) en toen was ik in een klap verliefd! Ikke geen geld voor een c, dus ikke sparen en een b kopen. Na 5 jaar ikke nog steeds zeer tevreden over de b!

Maar, als jij de c bruikbaar vind klinken, zou ik als ik jou was de c kopen.

Origineel geplaatst door bobaphat
dus de a en de b lijken meer op elkaar dan de b en de c??

A en B weet ik niet, maar heb even een B en een C gehad, die ik toen 1 op 1 met elkaar heb vergeleken. Ik kon geen verschil horen. Volgens mij is het dezelfde synth engine, waarbij de C wat uitgebreidere mogelijkheden heeft tav filters en mod matrix.

Als ik moest kiezen tussen de Virus en Supernova zou ik zonder twijfel voor de Virus gaan.

In het begin vond ik de Supernova(II rack) nog wel geinig, maar ik zit er nu toch hard over na te denken om hem weg te doen. Ik vind m eigenlijk helemaal niet zo handig werken en qua sound lijkt ie teveel op de Virus - die naar mijn mening beter klinkt en veelzijdiger is. Bovendien is het mijn eerste synth waarvan er onderdelen vervangen zullen moeten worden, een aantal analoge outputs doen het niet goed meer en soms start ie niet op(misschien weet iemand waar dit aan kan liggen??).

Ik zou voor de Virus C gaan, die heeft EQ per part waar je hele leuke trucjes mee uit kunt halen, wat met de B niet kan. Behalve natuurlijk als je 700,- tot 800,- euro onbetaalbaar wilt noemen, zoals iemand een paar berichtjes terug, maar dat lijkt me overdreven want dat is deze synth dubbel en dwars waard.

Trouwens, vergeet ook niet de Virus Powercore, die klinkt met een goede soundcard exact hetzelfde als de Virus C, je mist alleen de EQ. Moet je alleen wel een Powercore kaart hebben...

Heb zeer recentelijk de C gekocht en ben er zeer over te spreken. Ik vond de TI nog teduur voor het beetje meer dat hij kan. En als ik zo de recenties hoor is hij momenteel ook nog niet erg stabiel ook. Kortom Virus C = prima keus

Origineel geplaatst door deniax
Heb zeer recentelijk de C gekocht en ben er zeer over te spreken. Ik vond de TI nog teduur voor het beetje meer dat hij kan. En als ik zo de recenties hoor is hij momenteel ook nog niet erg stabiel ook. Kortom Virus C = prima keus

ik heb zitten dubben of ik een virus b/c wilde kopen, maar ben uiteindelijk toch voor de Ti gegaan
verhoudingsgewijs is de TI meer waar voor je geld, veel meer rekenkracht ofwel polyfonie t.o.v. de virus c die nauwelijks meer kan dan een virus-b

heb ook de virus c en vindt het een erg leuke synth... heb er al heel vet laag uitgehaald en piepend hoog
ook de effecten onboard vind ik super, lekkere distortion,...

de virus c is een blijver hier, een eigen sequencer had wel mooi geweest, prefereer onboard sequencers

en ik heb nog niet eens zwaar in het menu zitten diven... ik denk dat ik nog niet aan een kwart van zijn mogelijkheden zit en ik vind het nu al zo tof...ik denk echt wel dat ie meer kan dan dat je zou denken

Ik heb een paar virus c's voor 700-750 verkocht zien worden maar de laatste tijd wordt er toch veel meer gevraagd. En ik zie ook dat de advertenties lang blijven staan. Wat is nou een redelijke prijs voor een c?

Back